p0zz Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Har en Opel Astra forhjulsdrevet m/automatgir. Nylig har bilen følt ustabil i svinger og en slags følelse av å ha punget. I tilegg har felger og bolter blitt varme så jeg nesten brenner meg bare etter en 15 min kjøretur. -Noen forslag på hva som kan være galt? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Bremsene henger nok kanskje på.. Høres sånn ut i hvert fall. Hvordan er tempen på felgene da? Om de er veldig varme (som jeg trur de vil være) så henger de nok på litt.. PS: Ikke gjør som meg når jeg skulle sjekke, for skulle bare holde nært skiva for å kjenne om det var varmt derfra, også mista jeg balansen og skiva var det letteste å lene seg mot der jeg satt på huk Bruk noe annet for å sjekke, men det kan kanskje noen andre gi deg idéer til hva? Lenke til kommentar
p0zz Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Ja kjempe fint, så har jeg noen ideer til hva det kan være! Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 spytt! Freser det så er d lovlig varmt ja.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Alle felgene? Bare foran? eller bak? En eller begge sider? Trolig brems som ligger på, men det skjer vanligvis bare på 1 hjul. Kan være hjullager også, men vanligvis bare på 1 hjul. Lenke til kommentar
p0zz Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Felgene blir varme på begge to foran, like varme blir de. De bak er det ikke varme i. PS Har byttet dekk foran da, pga seperasjonsfare i disse dekkene. Dette har jeg ikke gjort bak. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg ville fortsatt sjekket om det kan være bremsene som henger på. Det blir det varme av! Sett bilen på en flat bakke, legg steiner eller noe under hjulene slik at den ikke triller, sett bilen i fri og uten håndbrems, jekk opp ett og ett hjul, ta tak i dekket og drei det rundt. Det skal ikke være noe merkbar motstand i rotasjonen. Hvis du "gir det litt fart", skal det snurre noen sekunder av seg selv - ikke bli bremset opp. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg hadde heldigvis bukk tilgjengelig men gjorde som MagnusAlex sa, hørte da litt "skraping" på HF som jeg hadde mistanke om, så bytta like greit caliperen.. Hadde en liggende da, men kan sikkert la seg smøres opp eller noe om de går treigt Lenke til kommentar
Mangellapp Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Har en Opel Astra forhjulsdrevet m/automatgir. Nylig har bilen følt ustabil i svinger og en slags følelse av å ha punget. I tilegg har felger og bolter blitt varme så jeg nesten brenner meg bare etter en 15 min kjøretur. -Noen forslag på hva som kan være galt? På forhånd takk! Sjekk hjullagrene! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Jeg hadde heldigvis bukk tilgjengelig men gjorde som MagnusAlex sa, hørte da litt "skraping" på HF som jeg hadde mistanke om, så bytta like greit caliperen..Hadde en liggende da, men kan sikkert la seg smøres opp eller noe om de går treigt Det skal mer til enn litt skraping i bremsene før du får varmgang av de. På eldre Opel (og andre biler) må man av og til rense og smøre opp glidehylsene for caliperne. Rart det er likt på begge sidene, det er uvanlig med samme feil på begge sider samtidig Kan det være at varmen kommer fra gearkasse eller differensial? Sjekk om drivakslene også er varme. Lenke til kommentar
p0zz Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Jeg skal sjekke drivakslene- Og til dere andre takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå