Mhsvends Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hei! Kan en operatør nekte å fjerne operatørlåsen på en telefon hvis kunden sier opp abbonemanget/bryter bindingstiden? Noen som kan si at de vet svaret på dette 100% sikkert? Takker for alle seriøse svar! Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Tja, det burde de jo kunne, burde de ikke? Du ordner det enkelt selv, men operatøren burde i alle fall tilby å gjøre det mot et gebyr. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hvis det gjelder Iphone, vet vi ikke. Men for de andre telefonene når man har betalt gebyr osv skal de hjelpe deg med å få åpnet telefon. Lenke til kommentar
geirbergmann Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hvis det gjelder Iphone, vet vi ikke. Men for de andre telefonene når man har betalt gebyr osv skal de hjelpe deg med å få åpnet telefon. er det egne regler for iphone og nå? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Vet ikke, men når man har egne abonnementer til iphone så begynner man å lure. Lenke til kommentar
Mhsvends Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Er vel hovedsaklig iphone jeg tenker på ja, men det bør jo være like regler for alle. Har aldri hørt om at dette har vært noe problem med andre telefoner... Men nå er jo disse iphone greiene et eget fenomen også, så det skulle ikke forundre meg om netcom nekter, og saken går til forbrukerombudet. Også tar det mange mnd, for ikke å si et år før saken blir avklart. Og i mellom tiden har man bare en någet dyr ipod... Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 I følge forbrukerrådet så må det følge en fordel med en bindingstid, som for eksempel subsidiering av utstyret bindinstiden gjelder. Når du bryter bindingstiden så blir du, i de tilfellene jeg kjenner, ilagt et gebyr av tjenesteleverandøren fordi å oppveie denne fordelen (subsidieringen). Når denne fordelen blir opphevet så må, slik jeg forstår forbrukerrådets uttalelse, også bindingen opphøre. Lenke til kommentar
Johsse Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Selv om du avslutter abbonnementet under bindings tiden vil du fortsatt betale en viss sum i gebyr hver måned frem til bindingen går ut. It's as simple as that. Men, det finnes også andre operatør selskap som kan betale dine gebyrer fra din forrige operatørlås, ved at du betaler noe ekstra i månden. Endret 8. juli 2008 av Johsse Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Selv om du avslutter abbonnementet under bindings tiden vil du fortsatt betale en viss sum i gebyr hver måned frem til bindingen går ut. Hvor i all verden har du dette fra? Bryter du et abonnement med binding hos f.eks. Telenor, NetCom eller Tele2 så får du et bruddgebyr på neste faktura, så er det slutt. Men, det finnes også andre operatør selskap som kan betale dine gebyrer fra din forrige operatørlås, ved at du betaler noe ekstra i månden. Så operatøren betaler gebyrene dine mot at du betaler nye gebyrer til den nye operatøren? Da er man vel like langt? Kom gjerne med konkrete eksempler på operatører som gjør dette for privatpersoner, for dette er bare tull. Noen operatører betaler ut bindingstid hos gammel operatør mot at du binder deg hos den nye, men dette gjelder hovedsakelig for bedriftsmarkedet og ikke privatmarkedet som det jo er snakk om her. -s Lenke til kommentar
CavemanDan Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Operatør kan ikke nekte deg operatørlåskode, men jeg mener de er i sin fulle rett til å nekte deg å bryte bindingstiden. At operatørene tilbyr seg å la deg bryte bindingstiden mot en større pengesum er visst bare god kundeservice. Lenke til kommentar
docbilbo Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Så vidt meg bekjent er det ingen mobilselskaper som "nekter" kundene å bryte bindingen. Det som ofte skjer er jo at kunder bryter binding fordi de trenger en ny mobil før bindingen er over. Og kombinert med litt "heldige" bruddgebyrer så er det jo god butikk både for kunden og selskapet (som tross alt får de inn på ny kontrakt og sponset telefon). Bruddgebyrene varierer dog en del iforhold til abo type og gjenstående bindingstid. Når det gjelder iPhone 3G så fikk ihvertfall jeg svar på min mail til de om nettopp dette følgende: Ja, det er anledning til å få låst opp iPhone 3G når man kjøper seg ut. Men de visste ikke på dette tidspunktet hvordan dette ville foregå. Det er også flere andre her på forumet som har fått samme svar. mvh Torbjørn Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Nei det er ikke lov å nekte brukeren å bryte bindingstiden. Det er en lov mot å nekte forbrukere å betale ut gjeld (feks. kan ikke cresco etc. tvinge en kunde å betale ned hele forbrukslånet fremfor å betale med gebyrer over flere måneder), og dette vil gå under det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå