Gå til innhold

Et enkelt spørsmål angående raid 0.

Anbefalte innlegg

Fant ingen bedre emnetittel.

Uansett, jeg har lenge vært ute etter å kjøre et raid0 oppsett til å kjøre windows. Har en 150gb raptor, partisjonert i 3x50gb som jeg har 3 forskjellige OS på, skulle det blitt raid så kjøper jeg en til av den. Det jeg lurte på er om det finnes noen måte å lage et raid0 oppsett av dette uten å formatere min nåværende 150gb raptor.

Jeg er ganske sikker på at dette ikke er mulig, men håper jeg har feil.

//hab

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Der finnes noen hovedkort som lar deg installere raid 0 med bare en disk, men man må da senere sette i en likedan disk senere og da først får man fullstendig hastighet. men som sagt, da må systemet være satt opp fra begynnelsen med Raid 0.

I disse dager koster ikke en eksterndisk så fryktelig mye. Kjøp en slik og ta backup til den disken og installer systemet i raid 0.....

Lenke til kommentar

Det er snakk om 3OS. Blir vel litt stress å ta backup av det? Selve dataen på disken i seg selv er ingen problem, da jeg har flere disker jeg kan kopiere fra.

Eneste problemet er vel at jeg er for lat til å orke å sette 3 nye OS med alt tilbehør :p Tar fort noen dager.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Det er snakk om 3OS. Blir vel litt stress å ta backup av det? Selve dataen på disken i seg selv er ingen problem, da jeg har flere disker jeg kan kopiere fra.

Eneste problemet er vel at jeg er for lat til å orke å sette 3 nye OS med alt tilbehør :p Tar fort noen dager.

Vel da kan denne saken settes som løst for den eneste muligheten som er, er du for lat til å gjøre.... :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Går ann å bruke 2 forskjellige men med samme grensesnitt...

Bruker du en 60 GB og en 80 GB, blir raidet på 120 GB og de resterende 20 GB får du ikke brukt på noen måte...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det skal gå med litt flaks til windows i allefall. Linux og inoder kan bli korrupte... Kommer ann på filsystem...

Lenke til kommentar

Med litt flaks ja. Vil det være sån at når jeg legger inn ghost image vil min nåværende windows, med mitt register, filsystem osv, med andre ord alt bli som det var (i teorien)? Følger bootsector også med i ghosting?

Som jeg har forstått så fungerer det slik: Man installerer windows, så legger inn ghost?

Lenke til kommentar

Et tips, husk å ha SMART (i BIOS) aktivert og en programvare som overvåker raid / diskene så blir du advart om raidet eller diskene begynner å bli dårlige. Har selv sittet med flere foskjellige raid som tok kvelden, grunnet dårlig utførelse av meg selv (tenkte ikke på å overvåke).

Lenke til kommentar

Takker for tipset Xcer! Men om raidet begynner å bli dårlig så er det vel ikke så mye jeg kan gjøre med det? Det går vel ikke ann å bytte ut dårlige disker på noen måte i RAID 0?

Har du noe konkret tips angående programvare til å overvåke?

Uansett, bestilte 2 nye 150gb Raptorer. Så nå bli det 3x 150gb Raptor raid for system og andre installerte ting :)

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Normalt har jeg brukt å bruke program som har fulgt med hovedkort for å overvåke raid, til disker og andre komponenter har jeg brukt Everest, dette kommer med mange gode løsninger samlet i en pakke, for å følge med temeraturer, disk sjekk, system sjekk, osv.. og andre lure funksjoner. Everest finner du her.

Lenke til kommentar

Når det kommer til bakup av raid 0 så kan du ha en ekstra disk kjørende som er stor nokk til å romme alle 3 raptor diskene kombinert, å software speile all data inn på denne. Dette kan gjøres i Windows under "Disc Management".

Lenke til kommentar
Går ann å bruke 2 forskjellige men med samme grensesnitt...

Bruker du en 60 GB og en 80 GB, blir raidet på 120 GB og de resterende 20 GB får du ikke brukt på noen måte...

Tror faktisk du får brukt det hvis du har ICH9 med Intel Matrix storage.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Begynner å gå tom for 3,5 brønner nå gitt (12/12).

Om jeg speiler alle data, og får det over på en annen disk, så hjelper vel ikke dette stort da jeg må reinstallere windows for å få raid igjen. Lagrer aldri data på systemdisken uasnett. Om uansett, blir ikke det en form av raid 5 da? Vil det ta mye CPU og kjøre det?

Software raid funker nok dårlig for meg da jeg kjører dualboot (eller...?).

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...