Lokaltog Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 (endret) Det jeg ønsket med sammenlikningen med startsiden.no var å poengtere hvor mye enklere det er å finne informasjon når man kategoriserer det, fremfor å legge 20 nyhets- og bildefeeds på samme side. Greit nok at sidene ikke tjener til nøyaktig samme formål, men jeg velger fortsatt startsiden.no over poplenker.net på grunn av det jeg har nevnt ovenfor. Du skriver ting som at "[...] Personlig enig i glorete fargevalg, men vil ikke gå så langt som å si forferdelig". Jeg vil kalle fargevalget for "forferdelig". Jeg synes det er en utrolig upassende fargekombinasjon som blir brukt på nettsiden hans, og hvordan kan jeg ta feil når det er min personlige mening jeg legger frem? Og "Hvor rotete siden er tror jeg absolutt kan diskuteres"..? Så klart det kan diskuteres, men å fortelle meg at jeg tar feil fordi jeg synes det er jo helt bak mål. Uansett hvor rett andre kan ha i at det er en kjemperyddig layout, så forandrer ikke det min mening om designet, og hvorfor vil noen egentlig overbevise meg om at nettsiden hans ikke er så ille som jeg synes..? Når en person ber om kommentarer på en nettside, så går jeg ut fra at han ønsker kritikernes personlige mening om nettsiden hans, både på godt og vondt. Jeg fant ikke det helt store i poplenker.net, og har begrunnet dette ovenfor. Hvis trådstarter ikke er interessert i å motta kritikk på nettsiden sin, men heller å angripe de han ber om kritikk fordi han føler den er uberettiget, så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor han startet dette emnet i første omgang. Endret 14. juli 2008 av Lokaltog Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 ...Hvis du ikke klarer å finne noe nyttig innhold på sidene, dvs. en overskrift fra en nyhetskilde som virker interessant, ja da undrer jeg på hva som skal til for å fange din interesse ... Du misforstår hva jeg og trolig flere mener med ustrukturert og rotete. Jeg kan ikke se at noen sier at sakene det refereres til ikke holder mål, eller at VG ikke kan lage gode tabloide overskrifter. Jeg forstår ikke hva denne siden bidrar med. Hvorfor skal jeg ikke benytte Opera til å lese RSS feeds men denne siden? Frode Lenke til kommentar
datech Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Det jeg ønsket med sammenlikningen med startsiden.no var å poengtere hvor mye enklere det er å finne informasjon når man kategoriserer det, fremfor å legge 20 nyhets- og bildefeeds på samme side. Greit nok at sidene ikke tjener til nøyaktig samme formål, men jeg velger fortsatt startsiden.no over poplenker.net på grunn av det jeg har nevnt ovenfor. Hei Det er vel ingen relevans mellom poplenker.net og startsiden.no, annet enn at navnet "poplenker" kan jo gi inntrykk av at det er en side med populære linker (såkalt startside). Startsiden.no står vel bak overblikk.no og den kan vel være mer relevant hvis en sammenligning skal utføres. Jeg vil kalle fargevalget for "forferdelig". Jeg synes det er en utrolig upassende fargekombinasjon som blir brukt på nettsiden hans, og hvordan kan jeg ta feil når det er min personlige mening jeg legger frem? Og "Hvor rotete siden er tror jeg absolutt kan diskuteres"..? Så klart det kan diskuteres, men å fortelle meg at jeg tar feil fordi jeg synes det er jo helt bak mål. Uansett hvor rett andre kan ha i at det er en kjemperyddig layout, så forandrer ikke det min mening om designet, og hvorfor vil noen egentlig overbevise meg om at nettsiden hans ikke er så ille som jeg synes..? Feil å feil, men det går vel å bruke en litt mildere fremgangsmåte, når det tross alt ikke er snakk om 40 farger i en vanvittig kombinasjon. Samme blir det med "rotete". Når jeg leste din kommentar forventet jeg å komme til en side der alt var stokket hipp-som-happ, men det var jo ikke tilfelle. Ellers bør vel litt av poenget med å kritisere, være det å skape tiltakslyst hos den som lager siden, slik at han-hun får lyst til å gjøre siden bedre - det er alltid rom for forbedringer. Din kritikk ble veldig overdrevet og jeg ville ikke bli forundret hvis resultatet ble: sideeier oppfatter det slik at du er misunnelig på hans-hennes side og som en erklæring på at siden er bra - og dermed ingen grunn til endringer. Lenke til kommentar
datech Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Du misforstår hva jeg og trolig flere mener med ustrukturert og rotete. Jeg kan ikke se at noen sier at sakene det refereres til ikke holder mål, eller at VG ikke kan lage gode tabloide overskrifter. Jeg forstår ikke hva denne siden bidrar med. Hvorfor skal jeg ikke benytte Opera til å lese RSS feeds men denne siden? Frode Hei Nå skrev nå Lokaltog "men det er helt umulig å finne noe nyttig innhold der" og derfor skrev jeg det du siterte meg på. Er det ikke struktur når sportsnyheter samles? Siden bidrar vel med å gi et overblikk i nyhetsjungelen og det er jo absolutt ikke utenkelig at de kilder som er utvalgt treffer noen midt i blinken. Helt klart er det konkurranse på dette marked (mylder, overblikk, etc.) og det er alternativer som du nevner (nettlesere, rss-lesere programmer). Jeg har ikke tenkt å drive noe kampanje for å få deg til å bruke noe annet enn Opera til å lese RSS feeds, vil bare poengtere at det finnes alternativer og som blir brukt av brukere, med andre ord det er et marked. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 ...Er det ikke struktur når sportsnyheter samles? ... Sportsnyheter er spredd utover hele siden og er ikke samlet. Det er bare overskriften som gjengis, og den gjengis på en ufattelig tunglest måte. Som i elendig typografi. Beklager, men dette med sportsnyheter er ikke strukturert. Det er ingen aktiv filtrerering her, bare sandard feeds som hostes opp. Det er en svært overordnet generell struktur som norske aviser og norske it-nyheter etter kilder, men det er alt. Selve innholdet fra disse kildene er det ikke gjort en skit med. Hvorfor er innholdet fjernet? Hva er intensjonen til denne siden? Hva er designmålene? Informasjonen er og blir elendig organisert, samtidig som den fremstilles svært tunglest. Ett fabelaktig produkt. Frode Lenke til kommentar
datech Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Sportsnyheter er spredd utover hele siden og er ikke samlet. Det er bare overskriften som gjengis, og den gjengis på en ufattelig tunglest måte. Som i elendig typografi. Beklager, men dette med sportsnyheter er ikke strukturert. Det er ingen aktiv filtrerering her, bare sandard feeds som hostes opp. Det er en svært overordnet generell struktur som norske aviser og norske it-nyheter etter kilder, men det er alt. Selve innholdet fra disse kildene er det ikke gjort en skit med. Hei Husker ikke jeg helt feil så nå jeg en boks med navn "Sport" som inneholdt sportsnyheter fra Nettavisen, NRK, VG m.fl. Er ikke dette en form for struktur? Det er vel gjerne tryggest å ikke gjøre en skit med kildene, hvis du siktet til forhold som å omskrive/endre innholdet fra kildene. Hvorfor er innholdet fjernet? Hva er intensjonen til denne siden? Hva er designmålene? Informasjonen er og blir elendig organisert, samtidig som den fremstilles svært tunglest. Ett fabelaktig produkt. Frode Hvilket innhold er fjernet? Hvis du ikke klarer å se intensjonen med siden så vil jeg tro at det er for at du har bestemt deg for å være umulig. Ellers synes nå jeg det virker som om kritikken her har lagt seg på et nivå, der man skulle tro at siden har millionbudsjett og en hel skarve av profesjonelle designere i jobb.. I realitet så ville det ikke forundre meg om dette er et hobbyprosjekt i regi av kanskje en person.. Du har utført en fabelaktig kritikk. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 (endret) Skjønner ikke at du gidder å kverulere datech. edit: Dette er forresten en av grunnene til at de mest kompetansefylet designerne ikke gidder å gi kritikk i denne delen av forumet lenger. Tror både Lokaltog og FrodeNilsen som begge gjengir en flott kritikk har gitt opp denne tråden, og muligens forumet. Og dette er litt synd, da det er mange andre som kan dra nytte av den kritikken de pleier å gi. Jeg sier ikke at alt de sier er perfekt og riktig, men det gir en vei å følge som drar deg lenger til topps med sida di. En veiledning. Endret 20. juli 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
datech Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Skjønner ikke at du gidder å kverulere datech. edit: Dette er forresten en av grunnene til at de mest kompetansefylet designerne ikke gidder å gi kritikk i denne delen av forumet lenger. Tror både Lokaltog og FrodeNilsen som begge gjengir en flott kritikk har gitt opp denne tråden, og muligens forumet. Og dette er litt synd, da det er mange andre som kan dra nytte av den kritikken de pleier å gi. Jeg sier ikke at alt de sier er perfekt og riktig, men det gir en vei å følge som drar deg lenger til topps med sida di. En veiledning. Hei Så det er altså kvervulering, hvis man påpeker at kritikken er temmelig urealistisk.. Poenget mitt er nå nettopp at kritikken bør holde et realistisk nivå, og det mener jeg at det overhodet ikke er på denne tråden. Er dette ett mega kommersiellt profesjonelt verk som har mål - 1 mill + brukere eller er dette ett hobbyprosjekt? Er det en profesjonell designer / programmerer som står bak? Hvis ja på overnevnte, ja da kan jeg dels støtte opp om noe av kritikken. Hvis jeg slår sammen kritikken til lokaltog og frode, så faller jeg på konklusjonen "Legg ned hele siden/prosjektet" Det er en stor forskjell på det å gi kritikk til et profesjonelt verk kontra det å gi kritikk til ett hobbyprosjekt. Hvis det f.eks. blir lagt inn ønske om kritikk av en side, der man tydelig kan se at trådstarter er helt nybegynner på HTML. Skal man da bare pløse ut "Elendig side, finn deg noe annet å gjøre", "Ha-ha bruker du tabeller til layout *looser*"? Eller skal man kanskje tilnærme seg med: - Etter å ha sjekket siden din sitter jeg med inntrykket av at du er nybegynner innen HTML, og ut fra det synes jeg du gjort en bra jobb. Så over til de punkt jeg mener du bør jobbe videre med. - det var mange feil i kildekoden, så jeg anbefaler deg å bruke litt til på å lære deg HTML skikkelig. Her er noen gode sider .... - du hadde brukt veldig mange skrifttyper på sidene, dette kan gi brukere følelsen av rot på sidene. Her er noen sider om web-typografi og hvilke skrifter som egner seg for web. .... - osv.. Når det gjelder denne tråden så sitter jeg ikke med inntrykket av at trådstarter er nybegynner innen HTML, men sitter heller ikke med inntrykket at trådstarter er profesjonell. PS: AnaXyd, en viktig ting når det gjelder kritikk er egenskapen til å kunne forholde seg nøytral. Lenke til kommentar
DJMartin Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Haha, nå må du ikke glemme at det er han som gjør deg en tjeneste. Hvis du spør om tilbakemeldinger så kan du ikke klage over de du får... Hei Hvorfor kan man ikke det? Her er det vel dels feil kritikk og når da trådstarter påpeker feil i kritikken, så er det vel trådstarter som gjør kritiker en tjeneste? Hei! Vil ikke bli for off-topic her, men svarer på spørsmålet fordi jeg tror mange kan ha interesse av å lese det. Jo, fordi uansett hvor "feil" en kritiker må ha så blir det ikke "feil". Det er en mening som alle andre og han vil på lik linje med resten av de som gir kritikk bli mulige brukere senere. Man vil jo gjerne lage nettsiden slik at den passer for flest mulige innenfor målgruppen. Hvor mye man vil endre nettsiden etter meninger fra kritikere er jo helt opp til skaperen selv, men kritikken fra hver person er egentlig like mye verdt fordi det tilsvarer inntrykket til en mulig framtidig bruker. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 Haha, nå må du ikke glemme at det er han som gjør deg en tjeneste. Hvis du spør om tilbakemeldinger så kan du ikke klage over de du får... Hei Hvorfor kan man ikke det? Her er det vel dels feil kritikk og når da trådstarter påpeker feil i kritikken, så er det vel trådstarter som gjør kritiker en tjeneste? Hei! Vil ikke bli for off-topic her, men svarer på spørsmålet fordi jeg tror mange kan ha interesse av å lese det. Jo, fordi uansett hvor "feil" en kritiker må ha så blir det ikke "feil". Det er en mening som alle andre og han vil på lik linje med resten av de som gir kritikk bli mulige brukere senere. Man vil jo gjerne lage nettsiden slik at den passer for flest mulige innenfor målgruppen. Hvor mye man vil endre nettsiden etter meninger fra kritikere er jo helt opp til skaperen selv, men kritikken fra hver person er egentlig like mye verdt fordi det tilsvarer inntrykket til en mulig framtidig bruker. Quote for win. Det er opp til hver enkelt individ hva som er "riktig" kritikk. Personlig mener jeg det er helt feil å "kritisere" kritikken som blir gitt. Det syntes jeg blir for dumt. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 20. juli 2008 Del Skrevet 20. juli 2008 ...Hei Så det er altså kvervulering, hvis man påpeker at kritikken er temmelig urealistisk.. Poenget mitt er nå nettopp at kritikken bør holde et realistisk nivå, og det mener jeg at det overhodet ikke er på denne tråden. Er dette ett mega kommersiellt profesjonelt verk som har mål - 1 mill + brukere eller er dette ett hobbyprosjekt? Er det en profesjonell designer / programmerer som står bak? Hvis ja på overnevnte, ja da kan jeg dels støtte opp om noe av kritikken. Hvis jeg slår sammen kritikken til lokaltog og frode, så faller jeg på konklusjonen "Legg ned hele siden/prosjektet" Det er en stor forskjell på det å gi kritikk til et profesjonelt verk kontra det å gi kritikk til ett hobbyprosjekt. ... Du er i ferd med å komme rimelig på kant med de andre brukerne av forumet nå, men det er helt unødvendig. datech, hvis du opplever at kritikk legger til grunn gale rammebetingelser, så er det smart å klargøre hvilken rammebetingelser din kritikk har, og hvorfor den kritikken som har kommet ikke vil passe til en slik ramme. Du må gjerne ta en titt på mine innlegg de siste månedene, eller de siste dagene for øvrig, og du vil finne at det å få trådstarter til å definere designmål er en slitsom oppgave. Mange har ikke designmål. Mange kan ikke gi designmål. Du kan rett og slett glemme å få designmål fra mange trådstartere. Det har lite for seg å hisse seg opp fordi andre kritiserer etter andre rammebetingelser enn deg, da dette med andre rammer mer er normen på dette forumet. Det må nesten bli sånn. Ellers er det jo hyggelig om noen setter pris på de tilbakemeldingene jeg gir, men det gjelder vel neppe trådstarter i denne tråden. Frode Lenke til kommentar
datech Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Hei! Vil ikke bli for off-topic her, men svarer på spørsmålet fordi jeg tror mange kan ha interesse av å lese det. Jo, fordi uansett hvor "feil" en kritiker må ha så blir det ikke "feil". Det er en mening som alle andre og han vil på lik linje med resten av de som gir kritikk bli mulige brukere senere. Man vil jo gjerne lage nettsiden slik at den passer for flest mulige innenfor målgruppen. Hvor mye man vil endre nettsiden etter meninger fra kritikere er jo helt opp til skaperen selv, men kritikken fra hver person er egentlig like mye verdt fordi det tilsvarer inntrykket til en mulig framtidig bruker. Hei, tråden ble vel off-topic og jeg har vel bidratt i stor grad, beklager det. Under forutsetning av at den som ber om kritikk er kompatibel til å sile vekk feil kritikk, ja så er jeg enig med deg. Men den forutsetningen kan man ikke ta for gitt. Hvis en nybegynner ber om kritikk og får tilbakemelding om at han-hun bør endre fargene, det er nemlig best med #111111 som bakgrunnsfarge og #333333 som skriftfarge sier kritiker og begrunner i det vide og brede. Da har altså kritiker rett og det er feil å påpeke det kritiker skriver? Tråden her starter jo med kritikk på feilt grunnlag, trådstarter tar dette opp i post: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=11541764 Så fortsetter tråden med den linje at "det er trådstarter som er vrang, tar feil" - noe jeg ikke helt klarte å forstå og valgte derfor å legge inn innlegg til fordel for trådstarter. Lenke til kommentar
datech Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Du er i ferd med å komme rimelig på kant med de andre brukerne av forumet nå, men det er helt unødvendig. datech, hvis du opplever at kritikk legger til grunn gale rammebetingelser, så er det smart å klargøre hvilken rammebetingelser din kritikk har, og hvorfor den kritikken som har kommet ikke vil passe til en slik ramme. Du må gjerne ta en titt på mine innlegg de siste månedene, eller de siste dagene for øvrig, og du vil finne at det å få trådstarter til å definere designmål er en slitsom oppgave. Mange har ikke designmål. Mange kan ikke gi designmål. Du kan rett og slett glemme å få designmål fra mange trådstartere. Det har lite for seg å hisse seg opp fordi andre kritiserer etter andre rammebetingelser enn deg, da dette med andre rammer mer er normen på dette forumet. Det må nesten bli sånn. Ellers er det jo hyggelig om noen setter pris på de tilbakemeldingene jeg gir, men det gjelder vel neppe trådstarter i denne tråden. Frode Hei, Hvis alle skulle være enige så er nå ikke det til fordel for debatten og da får jeg leve med å være på kant med andre brukere av forumet. Når en side som kun inneholder feeds, får kritikk for å inneholde feeds, blir sammenlignet med en startside .. så er det vel ikke så gale å påpeke at dette er feil kritikk. Videre så redegjør jeg jo for en del rammebetingelser på posten du siterer meg på. Du må gjerne ta en titt på mine innlegg de siste månedene, eller de siste dagene for øvrig, og du vil finne at det å få trådstarter til å definere designmål er en slitsom oppgave. Mange har ikke designmål. Mange kan ikke gi designmål. Du kan rett og slett glemme å få designmål fra mange trådstartere. Ja, helt klart er forarbeid/designmål særdeles viktig, så du har jo absolutt rett, men når du skriver at det å få trådstarter til å definere designmål, samt mange har ikke designmål så hva gir dette en indikasjon på? At du legger deg på et for høyt nivå.? Blir jo nesten som å gå i barnehagen for å spørre barna om hva 1347855,88 / 44,5 er. Du burde jo selv vite hvilket arbeid som ligger bak det å definere designmål. Jeg synes nå det virker som om de fleste sidene som omhandler websidekritikk er kritikk på personlige hjemmesider, eller små hobbyprosjekter og blir nok ikke forbauset hvis de aller fleste ikke har tenkt tanken om designmål. Helt klart er det berettiget med spørsmål om designmål, rammebetingelser, etc. men bli ikke forbauset hvis du ikke får svar tilbake. Det er nok mest sannsynlig for at du stiller spørsmål som går langt over hodet på den som ønsker tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 ...Ja, helt klart er forarbeid/designmål særdeles viktig, så du har jo absolutt rett, men når du skriver at det å få trådstarter til å definere designmål, samt mange har ikke designmål så hva gir dette en indikasjon på? At du legger deg på et for høyt nivå.? Blir jo nesten som å gå i barnehagen for å spørre barna om hva 1347855,88 / 44,5 er. ... Helt klart er det berettiget med spørsmål om designmål, rammebetingelser, etc. men bli ikke forbauset hvis du ikke får svar tilbake. Det er nok mest sannsynlig for at du stiller spørsmål som går langt over hodet på den som ønsker tilbakemeldinger. Dette tøvet her tar jeg på det sterkeste avstand fra! Sorry, men dette er søppel. Det finnes mange begavede brukere av akkurat dette forumet, og jeg ser ikke på meg selv som noe hoven "matteekspert" som du fremstiller det, eller at dette forumet er som en barnehage i nedsettende forstand. Det å velge de riktige tingene på en nettside, for å oppnå det man vil, ligger ikke like lett for alle: Akkurat som jeg er en klovn i fotball. Jeg kan fremdeles spille fotball blandt venner, og da er målet mitt å ha det gøy og bevege den altfor store kroppen min. Hvis jeg og kompisene mine laget ett "tufte2" og fikk Drillo til å coache oss, så tror jeg selv Drillo ville synes det var givende og gøy. Vi ville lytte til han, og han ville forsøke å veilede oss i riktig retning. Det måtte bare være gøy. Det ville være gøy fordi Drillo ville bidra sterkt til å utvikle oss fra hvor vi er. Drillo ville få mange nye venner og ville oppleve at han ga noe til andre, noe de andre setter stor pris på. Sånn fungerer også dette forumet, av og til, bare ikke denne tråden. Over og ut. Frode Lenke til kommentar
datech Skrevet 21. juli 2008 Del Skrevet 21. juli 2008 Dette tøvet her tar jeg på det sterkeste avstand fra! Sorry, men dette er søppel. Det finnes mange begavede brukere av akkurat dette forumet, og jeg ser ikke på meg selv som noe hoven "matteekspert" som du fremstiller det, eller at dette forumet er som en barnehage i nedsettende forstand. Hei Her var det vel litt feiltolkning. Poenget var at det er like vanskelig å svare på spørsmål om designmål, hvis man ikke vet hva designmål er som det er for ett barn i barnehage å svare på et vanskelig mattespørsmål. For ordens skyld så må jeg vel understreke at jeg er fullstendig klar over at forumet inneholder personer i alle nivåer (fra nybegynner til ekspert) og det er jo også slik at det er utallige kategorier, slik at er man nybegynner i en kategori kan man gjerne være ekspert i annen kategori. Forumet er heller ingen barnehage. Det å velge de riktige tingene på en nettside, for å oppnå det man vil, ligger ikke like lett for alle: Akkurat som jeg er en klovn i fotball. Jeg kan fremdeles spille fotball blandt venner, og da er målet mitt å ha det gøy og bevege den altfor store kroppen min. Hvis jeg og kompisene mine laget ett "tufte2" og fikk Drillo til å coache oss, så tror jeg selv Drillo ville synes det var givende og gøy. Vi ville lytte til han, og han ville forsøke å veilede oss i riktig retning. Det måtte bare være gøy. Det ville være gøy fordi Drillo ville bidra sterkt til å utvikle oss fra hvor vi er. Drillo ville få mange nye venner og ville oppleve at han ga noe til andre, noe de andre setter stor pris på. Sånn fungerer også dette forumet, av og til, bare ikke denne tråden. Over og ut. Frode Hvis Drillo kom med utelukkende tekniske fotballuttrykk og behandlet dere som profesjonelle fotballspillere - hvor gøy og givende ville det vært? Det som er pussig med det du skriver over, er jo at det er nettopp dette jeg påpeker i tråden. Kritikken bør være realistisk, være tilpasset nivå til den som ber om kritikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå