Gå til innhold

Websidekritikk av poplenker.net

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

- Avsindig rotete.

- Ikke noen former for originalt innhold.

- Dårlig organisering av innhentet innhold (random plassert på en kjempelang side).

- Forferdelig glorete fargevalg.

- Inkonsekvent plassering av elementer (margins, padding, etc.).

- Igjen, innholdsorganiseringen er det som senker siden din. Greit nok om man har et dårlig design, men det er helt umulig å finne noe nyttig innhold der.

- Dårlig bruk av whitespace.

Der har du noe å ta tak i iallefall. Har lagt ved to bilder som illustrerer hvordan blikket følger siden din, vs. startsiden.no. Merk at det er betraktelig enklere å finne relevant innhold på startsiden.no, fordi man ikke har plassert feeds fra 120 nettaviser og bildesider på samme nettside.

Edit: Har lagt ved to nye bilder, som illustrerer den "usynlige" oppdelingen av designet på startsiden.no og siden din. Ingenting ligger på linje i designet ditt, og det bidrar alltid til en følelse av rot. Fiks på det, så er mye gjort. Prøv også å redusere mengden whitespace rundt om på siden, som også bidrar til følelsen av at ting ikke henger sammen. Ta også en titt på innlegget mitt i sticky-tråden i denne kategorien for flere tips.

post-42150-1215467497_thumb.jpg

post-42150-1215467503_thumb.jpg

post-42150-1215468529_thumb.jpg

post-42150-1215468545_thumb.jpg

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Jeg synes du kun har rett i ett eneste punkt i kritikken din, nemlig whitespace. Hvit farge gir et inntrykk av tomhet, og derfor burde jeg bruke en annen farge.

Men de andre punktene dine er skutt på feil grunnlag. Dette er en nyhetsaggregator - da må det nødvendigvis være nyheter fra mange nettaviser. Organiseringen nedover er den mest egnede hva angår oversikt. Har du kanskje noen idé til hvordan det kan organiseres annerledes? - Uoriginialt innhold? Det er en aggregator, ikke en egen blogg. Det skapes ikke innhold her, men samles. Det synes som du har glemt dette i din kritikk.

Og din sammenlikning med startsiden.no er jo helt forfeilet. poplenker.net og Startsiden.no er to helt ulike konsepter. Startsiden er ingen nyhetsaggregator, og poplenker.net er ingen samling til nyttige ting på internett. Du kan ikke sammenlikne dem og si at den ene er unyttig når det er klart at de tjener ulike formål.

Startsiden har en liten nyhetsaggregator her. Personlig foretrekker jeg selvfølgelig poplenker.net fordi den er så mye mer omfattende enn startsiden sin.

Når jeg kikker på kritikken din, synes det unektelig som at vi to har fundamentalt ulike synspunkt på design. Forferdelig glorete fargevalg? Jeg liker fargene godt, og jeg har gitt brukerne en viss valgfrihet selv mht valg av hover:farge. Random plassert innhold? Enhver med åpne øyner ser at de har en organisering. Avsindig rotete? I dette tilfellet tror jeg dette henger sammen med dine øyner.

Og her et lite råd til deg hva angår bruk av språk: Når du avsier kritikk mot andre, som etter all sannsynlighet har brukt mye tid på å utvikle siden sin, vennligst avstå fra ord som "latterlig", "forferdelig", "avsindig", osv. Verden er ikke absolutt, og ei heller din vurdering av andres arbeid.

Endret av dng050
Lenke til kommentar

Hvorfor ber du om kritikk og kommentarer hvis du vet at siden din er så bra..?

Organiseringen nedover er den mest egnede hva angår oversikt
Personlig foretrekker jeg selvfølgelig poplenker.net
Jeg liker fargene godt
Enhver med åpne øyner ser at de har en organisering

Har lagt ved et utdrag fra stickytråden i denne kategorien til deg, siden du åpenbart ikke leste innlegget jeg linket til i det forrige innlegget mitt:

Lokaltogs guide til deg som ønsker kritikk (utdrag)

– Gjør en god jobb på forhånd. Design som ikke er godt gjennomført vil aldri få god kritikk. Bruk tid på å plassere elementer riktig, legge til fylltekst der det er nødvendig, tilpasse marger og padding på pixelen riktig, legge til border, demotekst og alt som hører med før du legger ut et design for kritikk.

– Bruk god tid. Aldri legg ut noe du har gjort på en time, for det er ikke godt nok. Skal du bli en god designer må du lære deg å bruke tid på triksing og miksing med forskjellige løsninger. Har du brukt en time på et design, vil det som oftest se uferdig ut, og det vil være marginalt med ting å gi kritikk på. Bruker du derimot god tid, og lager designet ferdig, så vil det være mange ting man kan kommentere, og du kan bruke kritikken du får konstruktivt for å finpusse designet ditt.

– Aldri forvent at andre liker designet ditt. Du legger ut designet fordi du ønsker å vite hva som er galt med det, ikke sant? Lytt til kritikken du får, og gjør noe med det. Hvis noen mener at noe er galt med designet ditt, så er det i 99% av tilfellene DU som har gjort noe feil, og DU må rette på det. Hvis du klager fordi noen ikke liker designet ditt, så har du kommet til helt feil forum.

– Ta kritikken som en mann. Kritikk på et design du har laget er ikke kritikk av deg som person. Får du beskjed om at designet ditt bør spyles ned i dass, så bør det ringe en bjelle om at du har gjort noe alvorlig feil. Les noen guider til design, gjør noen tutorials i Photoshop og sett deg ned med en kopp kaffe og noen blanke ark og gjør jobben om igjen. Uansett hvor krass kritikken du får er, så er det kun ment som hjelp til deg på veien til å bli en god designer.

Si ifra når du er klar for å ta til deg kommentarer på nettsiden din, så kan jeg godt hjelpe deg videre med mer utdypende kritikk av designet ditt.

Edit: Se også dette innlegget for en forklaring av hva jeg mener med å plassere elementene i designet ditt riktig (har lagt ved et bilde av det ovenfor her også).

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
Organiseringen nedover er den mest egnede hva angår oversikt.

Hva baserer du den påstanden på?

Forferdelig glorete fargevalg? Jeg liker fargene godt, og jeg har gitt brukerne en viss valgfrihet selv mht valg av hover:farge.

Du begår en fatal feil ved å anse din egen subjektive mening som fasit. "Valgfriheten" du har gitt brukerne er minimal. Hover-effekten er ikke et designelement som er så sentralt at det endrer brukeropplevelsen. Dette valget er også gjemt bak en ulogisk link som åpner et ulogisk skjema.

Random plassert innhold? Enhver med åpne øyner ser at de har en organisering.

Men organiseringen er håpløs. Du blander nyhetsfeedene dine med underholdning ved å stokke de sammen. En litt mer innlysende løsning ville være å samle nyheter og underholdning hver for seg.

Avsindig rotete? I dette tilfellet tror jeg dette henger sammen med dine øyner.

Nei. Se lokaltog sin screenshot med usynlig oppdeling. Skjønner du ikke bæret, les deg opp på grid-basert design.

Og her et lite råd til deg hva angår bruk av språk: Når du avsier kritikk mot andre, som etter all sannsynlighet har brukt mye tid på å utvikle siden sin, vennligst avstå fra ord som "latterlig", "forferdelig", "avsindig", osv. Verden er ikke absolutt, og ei heller din vurdering av andres arbeid.

Og her er et tips til deg: Ikke be om kritikk på arbeid du anser for å være perfekt. Lang utviklingstid er ikke synonymt med suksess. Det betyr ingen verdens ting for noen andre enn deg selv hvor lang tid du har brukt på å lage ting.

Lenke til kommentar

dng050: Du spør om kritikk, men graver den helt ned. Hvem gidder da og gi deg kritikk, når du mener siden allerede er så bra?

Du må ta tak i det vi nevner, og rette opp i det. Husk, det er ikke alle som syntes akkurat det samme som deg. Hør på flertallet, det er vel dem du skal treffe ang. målgruppe, og ikke deg selv?

Personlig syntes jeg siden din er veldig rotete satt opp. Annonsene i header understreker rotet veldig. Hvorfor opplyse om dato i header? Regner med at de fleste veit hvilken dag det er, og er du usikre er det bare å hovre musepekeren nederst til høyre på skjermen.

Du har også brukt de værst tenkelige fargekombinasjonene, sammen! Rosa, lyseblå og lysegrønn? Nei, tenk deg om. Vil du gi intrykk av at du virker som en unge som driver siden? Lag en mer profesjonell logo, samt endre på fargevalget ditt. (Nyttig verktøy til fargevalg)

Lykke til, om du klarer å ta til deg kritikken du får.

Lenke til kommentar

Jeg tar kritikk helt fint forutsatt at kritikken ikke føles nedlatende. Når ord som "latterlig", "forferdelig", "avsindig" blir brukt om siden min, som jeg har nedlagt en del arbeid på, kan jeg ikke annet enn å miste respekten for kritikeren.

Som kritiker bør man ikke hele tiden legitimere sin kritikk med at "du må tåle dette", men stadig vurdere om ens kritikk er konstruktivt for mottakeren. Det er et privilegium å få lagt ut sitt arbeid for seriøs vurdering, men kritikerne bør også anse det som et privilegium å kunne vurdere andres arbeid.

Ang. din kritikk: Muligens annonser plassert i nærheten av headeren gir inntrykk av rot, fordi innhold og reklame sammenblandes, og fordi dette er førsteinntrykket. Men vil du si at NYTimes.com føles rotete? Hva er forskjellen mellom poplenker.net og NYTimes.com i så fall? Noen ideer til andre steder å plassere? Jeg vil nødig plassere noe reklame i strømmen nedover... Muligens annen form for annonsering passer bedre?

Dato: Jeg tror dato er ganske nyttig (for å sammenholde nyhetsinnholdet), samtidig som det skaper en følelse av tilstedeværelse. Man kan selvsagt sjekke det på dataen, men da er det jo ikke integrert i selve siden.

Fargevalg: Ja, ikke helt lett med fargekombinasjoner, men jeg vurderer stadig nye alternativer.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke prøve å holde en litt hyggelig tone i web kritikk da?

Er jo ikke så utrolig srs biz det her..

Uansett angående siden din..

Det første jeg tenker er at jeg vil kunne adde mine egne rss feeds, og fjerne de jeg ikke vil ha.

Og kunne velge farger på elementer selv, samt stokke om på organisasjonen og antall rss objekter i lista ville også ha hjulpet.

Det blir som de andre sa ganske rotete når man må scrolle så mye og lete etter infoen man vil ha.

Lenke til kommentar
Kan vi ikke prøve å holde en litt hyggelig tone i web kritikk da?

Ja, veldig enig i dette.

Muligheten for å stokke om på objektene er en god idé. Likeså med muligheten for å velge egne farger. Dette må være en trend på internett: større grad av personalisering.

Lenke til kommentar
Og fortsatt - ingen særlig oppløftende kommentarer fra deg.
Haha, nå må du ikke glemme at det er han som gjør deg en tjeneste. Hvis du spør om tilbakemeldinger så kan du ikke klage over de du får... Endret av DJMartin
Lenke til kommentar

@Trådstarter: Du klarer rett og slett ikke å ta til deg kritikk. Det virker virkelig ikke slik på hvordan du skriver, for du prøver å finne unnskyldninger på hvert eneste punkt vi nevner.

Som en klok mann her oppe sa, så er det vi som gjør deg en bjørnetjeneste. Hvis det eneste du gjør er å grave ned kritikken og drite i hva vi sier fordi du "syntes det ser så bra ut" fra før av?

Nei, lytt på to brukere som har lært mye av å få hard kritikk. Mener jeg har hørt noen historier om Lokaltog, og nå må jeg virkelig si at han vet hva han driver med. Han kan dog være litt kvass i tonen, men da bør du virkelig se an det punktet han nevner med en slik tone.

Kritikken vi gir er konstruktiv. Virker ikke som du veit hva kritikk innebærer. Vil du ha rosende kritikk? Jeg kunne godt ha sagt kun det positive jeg fant om siden, men det er vel strengt tatt ikke det du er ute etter? Hvis det er det, så er dette feil sted å lete.

Ta til deg ett godt tips fra en som har lært veldig mye av kritikken jeg har fått her inne. Først var jeg ute etter kun positive sider med det første utkastet mitt, men lærte meg til at det var det negative jeg lærte av. Til slutt elsket jeg å få negativ kritikk om ting som kunne rettes på, og hvordan. Resultatet ble til en NM pris i nettside! (Om du ikke tror jeg, har jeg sjekken på rommet mitt:P)

Og jeg må virkelig si at jeg har kommet meg langt opp. Nå driver jeg eget firma med webdesign, har lagd masse sider det siste året og syntes det blir bra. Dette hadde jeg aldri klart uten kritikken herfra!

Mulig du ikke skjønner en døyt hva jeg snakker om, men kopier det, skriv det ut eller arkiver det på andre måter og les det igjen om en stund. Mulig du skjønner det da.. :)

LES:

Ta kritikken som en mann. Kritikk på et design du har laget er ikke kritikk av deg som person. Får du beskjed om at designet ditt bør spyles ned i dass, så bør det ringe en bjelle om at du har gjort noe alvorlig feil. Les noen guider til design, gjør noen tutorials i Photoshop og sett deg ned med en kopp kaffe og noen blanke ark og gjør jobben om igjen. Uansett hvor krass kritikken du får er, så er det kun ment som hjelp til deg på veien til å bli en god designer.

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
Haha, nå må du ikke glemme at det er han som gjør deg en tjeneste. Hvis du spør om tilbakemeldinger så kan du ikke klage over de du får...

Hei

Hvorfor kan man ikke det?

Her er det vel dels feil kritikk og når da trådstarter påpeker feil i kritikken, så er det vel trådstarter som gjør kritiker en tjeneste?

Lenke til kommentar
Her er det vel dels feil kritikk og når da trådstarter påpeker feil i kritikken, så er det vel trådstarter som gjør kritiker en tjeneste?

Hvordan kan trådstarter gjøre meg som kritiker en tjeneste ved å fortelle meg at jeg tar feil når jeg sier at nettsiden hans ikke imponerer meg på noen måte? Hvordan kan trådstarter være den som gjør meg en tjeneste i dette hendelsesforløpet:

Trådstarter: Sjekk nettsiden min! Hva synes du? Den er bra, ikke sant?

Meg: Nei, den er like dårlig som den forrige siden du la ut i kritikkforumet. Se kritikken du fikk sist, siden er jo omtrent lik.

Trådstarter: Så lite konstruktiv du er.

Meg: Alvorlig talt, den var ikke det helt store i mine øyne. Blant annet er den grusomt rotete ++.

Trådstarter: Nei, det er den ikke. Det er du som tar feil, dette er nemlig den mest ryddige layouten man kan ha. I tillegg er sjokkrosa en deilig hover-farge.

Meg: Du hører jo ikke på kritikken du får.

Trådstarter: Men jeg har uansett rett, og du er en kødd som beskriver siden min som "forferdelig".

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
Hvordan kan trådstarter gjøre meg som kritiker en tjeneste ved å fortelle meg at jeg tar feil når jeg sier at nettsiden hans ikke imponerer meg på noen måte? Hvordan kan trådstarter være den som gjør meg en tjeneste i dette hendelsesforløpet:

Hei

Når du skriver:

Der har du noe å ta tak i iallefall. Har lagt ved to bilder som illustrerer hvordan blikket følger siden din, vs. startsiden.no. Merk at det er betraktelig enklere å finne relevant innhold på startsiden.no, fordi man ikke har plassert feeds fra 120 nettaviser og bildesider på samme nettside.

Slik jeg forstår det så består siden av trådstarter av feeds og da blir det jo litt som å kritisere en bilside for å ikke inneholde informasjon om fly..

Videre:

- Avsindig rotete

- Ikke noen former for originalt innhold.

- Dårlig organisering av innhentet innhold (random plassert på en kjempelang side).

- Forferdelig glorete fargevalg.

- Inkonsekvent plassering av elementer (margins, padding, etc.).

- Igjen, innholdsorganiseringen er det som senker siden din. Greit nok om man har et dårlig design, men det er helt umulig å finne noe nyttig innhold der.

- Dårlig bruk av whitespace.

Hvor rotete siden er tror jeg absolutt kan diskuteres.

Når det gjelder orginalt innhold så er det vel ikke meningen at det skal være egenprodusert innhold, men innhenting av nyhetsfeeds fra diverse kilder.

Fargevalg faller vel under Web 2.0 trenden. Personlig enig i glorete fargevalg, men vil ikke gå så langt som å si forferdelig.

Hva du legger i inkonsekvent plassering av elementer, vet jeg ikke, men fant nå ikke så store skandalene der..

Hvis du ikke klarer å finne noe nyttig innhold på sidene, dvs. en overskrift fra en nyhetskilde som virker interessant, ja da undrer jeg på hva som skal til for å fange din interesse :p

Jeg faller også helt fra når det gjelder disse bildene hvordan blikket følger siden og påstanden om at ingenting ligger på linje.

Det er vel også slik at de fleste mennesker legger automatisk merke til bevegelser, f.eks. en animasjon. Er dette med i "blikk" linjen din?

En annen sak er jo dette med reklamer eller for den del bildene fra kilder som flicker o.l.. Dette er det svært vanskelig å ha kontroll over, med tanke på at disse elementer skal være en del av designet. F.eks. kan fargene på reklamen eller bildet være totalt motstridene mot designet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...