Vanguard12 Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) "Gjør det no" å bruke varmtvann fra springen i matlaging hvis man koker det først? F.eks koke en stor kjele spaghetti, da går det såå mye fortere å koke opp varmt vann... Er det noe "farlig"? Endret 7. juli 2008 av Vanguard12 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Så lenge du koker vannet før inntak skal det gå bra Endret 7. juli 2008 av magnusalex Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Det spørs jo litt på varmtvannsberederen også. Er den av gammelt fabrikat og man gjør dette ofte kan man i teorien risikere metallforgiftning har jeg hørt. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Varmtvann går i kobberrør, mens kaldtvann går i plastrør. Derfor skal man ikke spise/drikke varmtvann.. etterhvajegharhørt.. Endret 7. juli 2008 av WiiBoy Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg har også hørt det dere skriver - men om man KOKER vannet, skal det jo bli rent og mulig å bruke. Bakterier og "bassilusker" drepes jo ved et oppkok. Da skal det vel gå bra? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Men koking avmetalliserer jo ikke vannet. Så koking har ikke noe å si for den delen. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 varmt vann fra springen kan umulig være farlig, hjemme hos meg kommer kaldt og varmt vann i helt like rør , og deter er et nytt hus, ikke noe plast rør for kaldt vann... hadde varmt vann fra springen vært farlig hadde de opplyst om dette.. , aldri hørt at vamrt vann fra springen ar farlig... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Vil ikke si det er farlig, men bør unngåes. Varmt vann og stillvann(vann som har ligget i ro i rørene hjemme) har et høyere innhold av kobber-metall enn kaldt vann. Under noen få omstendigheter etter langvarig bruk av slikt varmt vann til matlaging, kan man få i seg nok kobber til å bli "forgiftet". I små mengder får man ikke noe mer enn diare. Så på generell basis bør man kun bruke kaldt vann ved matlaging, slik at man unngår/minimere denne risikoen. Å bruke varmt vann for å spare koketid tror jeg er noe "alle" gjør, ihvertfall en gang i blant, så det er ikke noe å bekymre seg over. For å si det slik er det nok en mye større helserisiko å ta seg en luftetur på gatene i en storby med tanke på forurenselser fra biler og lignende. Endret 7. juli 2008 av Slettet-NIoHlfL Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Vannet bør holde mer enn 60 grader, ellers kan det blomstre opp bakterier og svineri i tanken, blant annet legionellasmitte. Dette vil nok tas knekken på ved koking, men jeg ville ha kvidd meg for å dusje. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Varmtvann går i kobberrør, mens kaldtvann går i plastrør. Derfor skal man ikke spise/drikke varmtvann.. etterhvajegharhørt.. Hvor har du dette fra? Begge blir vell ført i samme type rør, enten om det er kobber eller pex. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 der sa du noe.. da er det vel farlig å dusje ? og svelge vann i dusjen... nei, vann fra springen kan umulig være farlig.. , da må det være noe spessielt som ødelagt vanntank eller noe.. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Varmtvann er ikke bra, og enda værre om det blir kokt.. http://www.helsenett.no styr unna Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvis du har vannkoker kan du koke vannet der først og så helle det i kjelen. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Varmtvann er ikke bra, og enda værre om det blir kokt.. http://www.helsenett.no styr unna varmtvann fra springen inneholder 10% av det som er grenseverdien .. så farlig er det nok ikke.. slapp av folkens.. det er nok farligere å puste enn å drikke varmt vann fra springen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå