Gå til innhold

Hvor mange bilder er mye?


Anbefalte innlegg

Mornings godtfolk.

 

Jeg har godt til innkjøp av ett 450D, og er sålangt storfornøyd. Knipser og står i. :)

 

Men lurer på hvor mye bilder er kamera i stand til å ta? Nå tenker jeg the big picture her. Sålangt har jeg tatt over 500 bilder i uken, kanskje fordi jeg har utforsket og lekt meg en del - men si at dette vedvarer; er det mye?

 

Jeg tenker, ett speilreflekskamera består jo også av mekaniske deler også - det er sålangt ikke hundre prosent digitalt.

 

Hvor mange bilder kan man ta med ett dSLR før man kan anse det som "slitt/godt brukt"?

 

Viss jeg finner denne sporten spesielt interesang, så vil jo ett mer profesjonalt kamera være aktuelt med tiden - og 450D'en håper jeg jo å få solgt.

 

Vet ikke hvor mye dette er tatt opp før - men kan det rett å slett være at dette er helt irelevant med dagens dSLRer?

 

torvald - sålangt storfornøyd 450D-eier :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt 20D har nærmere 15 000 eksponeringern å, og fungerer akuratt like fint som når det var nytt.

Skal sies at jeg vurderer nykjøp nå, men det har vel mere med teknologi spranget, enn antall eksponeringer å gjøre!

Mere har jeg i grunn ikke å legge til :)

Lenke til kommentar

Det som først og fremst finnes av slitedeler er lukker og speil. I tillegg vil du nok etter hvert oppleve at sensoren utvikler småfeil (døde piksler o.l.), men det er noe som kan ta lang tid før det blir merkbart, typisk flere år.

 

På forbrukermodeller som 450D er lukkeren typisk garantert for 50000 eksponeringer. Semiprofesjonelle og proffmodeller har gjerne en lukker som er garantert for 100000-150000 eksponeringer, kanskje enda mer. Så hvis du begynner å nærme deg 50000 eksponeringer kan du ikke regne med å få allverdens i bruktpris.

Lenke til kommentar

Ikke for å hijacke tråden din her.

Men hva tror dere om at jeg selger mitt 20D nå som jeg fortsatt kan regne med å få kanskje et par lapper for det, og oppgradere til et 40D?

 

Skal gå fotoskole til høsten, så kameraet kommer til å bli FLITTIG brukt fremover.

 

Selger jeg det til en kompis får jeg 3000,- for det med 17-55 kit.

Da gjenstår det jo bare en 3-4 lapper igjen til et nytt 40D hus:)

Lenke til kommentar

3000 for 20D kit med 18-55 er en ganske god pris. Da er det verdt å selge det. Men for 2000 hadde jeg heller beholdt. Dvs jeg beholder uansett. Jeg begynner å bli litt nervøs for å sitte uten kamera en gang i fremtiden, så min 20D kommer til å bli degradert til backup isteden for å bli solgt før det er for sent.

Lenke til kommentar
hvor mange bilder kan man ta på D300?
Lukkeren på D300 er vel garantert til 100000 utløsninger (heh).

 

Hvor mange ganger den faktisk takler før den bryter sammen er en annen sak. Det finnes plenty av eksempler på kamerahus som har klart både to og tre ganger garantien uten å bryte sammen.

 

EDIT: Rettelse, ny feil følger. Det er faktisk 150000.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Du har allerede fått svar på det du spør om.

Men jeg får lyst til å føye til at du nok vil roe deg litt etterhvert. Nå har du stort behov for å ekperimentere, men etter hvert som du blir tryggere på hvordan utstyret fungerer er det store sjanser for at du ferre bilder i uka.

 

Bildene skal og redigeres for at de skal ha noen verdi, ellers drukner du i dårlige og halvgode bilder, og å redigere så mange bilder tar tid. Så hvis ikke interessen tar ekstremt av, vil det nok begrense seg litt selv.

Lenke til kommentar

Det roer seg ned med tiden, men vi er alle forskjellige. Jeg ser at de fleste tar langt flere bilder enn meg, selv om jeg også har stor produksjon. Det har sikkert noe med sikkerheten man føler i arbeidssituasjonen, og det er derfor det roer seg ned med tiden. Du blir sikrere på hva du gjør, og trenger ikke ta så mange bilder før det sitter skikkelig. Du blir også flinkere til å velge ut motiver, og sløser ikke så mye på unødvendige motiver som ikke holder mål.

 

Du tar fryktelig mange bilder i forhold til meg. I løpet av en måned i Roma pleier jeg ikke å ta flere bilder enn det, men det er nettopp fordi jeg vet hva jeg vil ha, og hva som ikke fungerer. Men det også litt lurt for deg som er ny å ikke være for triggerhappy, men tenke litt mer. Og bruker øynene litt mer. Da får du stort sett bedre bilder, for det er mellom ørene at de beste bildene tas.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Men lurer på hvor mye bilder er kamera i stand til å ta? Nå tenker jeg the big picture her. Sålangt har jeg tatt over 500 bilder i uken, kanskje fordi jeg har utforsket og lekt meg en del - men si at dette vedvarer; er det mye?

 

500 bilder i uka betyr at du når omlag 50.000 bilder på to år.

Med andre ord kommer du opp i det antall bilder som produsenten

garanterer at det skal tåle i løpet av to år. Et slikt kamera

bør man forvente å kunne bruke i mer enn to år.

 

Personlig synes jeg at 500 bilder i uka vedvarende er mye. På

den annen side, om du skulle slite ut kameraet i løpet av to år,

så har du i hvert fall fått veldig mye glede ut av det i løpet

av den tiden.

Lenke til kommentar

Eg knipsa 300 bilder på ein dag... Var ute på ein lokasjon... Alt i RAW... bestemte meg der og da når eg satt med pc'n og redigerte at så mange bilder skulle eg aldri ta på ein gang meir!

Alt for mange bilder av samme motivet, sånn at det blei direkte vansklig å finne ut kva som var det beste bildet.

 

Men Kamera var jo ikkje meir enn eit par dager gammalt... også hadde eg i tillegg nettopp fått meg ny linse (70-200mm IS f/2.8, Canon)

 

Kor mange bilder er det 40D er "godkjendt" for da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...