Gå til innhold

Førstegangskjøper videokamera fra USA

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har lenge hatt i tankene å få anskaffet meg et digitalt videokamera. Da jeg skal til USA tenkte jeg det kunne vært kjekt å anskaffet meg et der over.

Tar imot alle anbefalinger men lurer dog på ett par ting.

Jeg leste i tråden som er sticky angående NTSC og PAL... Virker komplisert og jeg vil ha det så enkelt og bra som mulig.

Ellers så virker jo harddisk kamera kjekt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som jeg sa i en annen tråd her så anbefalte jeg aiptek a-hd 1080P som fritidskamera. du får plass til det i lomma. men hvis du heller ser for deg å ha kameraet i en bag og drasse rundt på så får du spørre noen andre.

Lenke til kommentar
som jeg sa i en annen tråd her så anbefalte jeg aiptek a-hd 1080P som fritidskamera. du får plass til det i lomma. men hvis du heller ser for deg å ha kameraet i en bag og drasse rundt på så får du spørre noen andre.

Om jeg ikke tar feil, så er det kameraet hovedsaklig et stillbildekamera forkledd som videokamera. Sensoren er i utgangspunktet tiltenkt stillbilde, og av den grunn vil det ikke gi like god video som videokamera med dedikert videosensor (som på sin side muligens ikke gir like bra stillbilder som Aiptek-kameraet). Det er stort sett en fordel å gå for et litt mer kjent merke, da de i de fleste tilfeller yter mye bedre... spesielt i dårlig belysning.

Det finnes også "ekte" videokamera som man får plass til i lomma. Både Canon og spesielt Panasonic har kamera som får plass i de fleste lommer, med mindre de er små og trange. Du nevner for øvrig ingen prisklasse, så det blir vanskelig for meg å komme med konkrete tips.

Harddisk kamera virker kjekt.. sant det. Men der stopper også fordelene. Ville heller satset på mini-DV for kvalitet, eller minnekortbasert om du ønsker fordelene med et medie som ikke behøver å spoles. Harddisk og DVD kamera er bare et blaff, og vil forsvinne fra markedet så fort minnekortene blir store og rimelige nok. Les gjerne litt i Videokameraguiden (øverst i denne delen av forumet) for mer informasjon.

Kamera med vanlig tv-oppløsning er det viktig at man kjøper riktig standard i forhold til hvilket land man oppholder seg i. PAL i Europa, og NTSC i USA. Når det gjelder kamera med HD-oppløsning, er ikke dette like kritisk, men også her er det ofte en stor fordel å ha et kamera som følger det enkeltes land standarder.

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet 2 relativt store butikker i New York som selger PAL videokameraer.

Kan dere som har peiling ta en titt på disse 2 lenkene fra de 2 butikkene og komme med meninger om hva som er et greit kjøp?

Har ikke planer om å bruke mer enn 3000 NOK som en maks pris. Vil vel si omtrent 600 dollar maks.

http://www.jr.com/category/cameras-and-opt...by-salePrice-0/

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...ltp=&clsgr=

Lenke til kommentar

Panasonic NV-GS230 er nok mange enige med meg i at er det beste kjøpet til under 3000 kroner. 3CCD betyr mye for fargegjengivelse og også for skarphet.

Det er riktignok mini-DV, men du får rett og slett langt fra like gode kamera med minnekort eller harddisk til samme pris. Mini-DV har også sine klare fordeler.

EDIT: Ser at også NV/PV-GS330 er relativt rimelig priset i forhold. Det er et enda bedre kamera. Optisk bildestabilisator og Leica-lisensiert optikk gjør det til et enda bedre kjøp.

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Takker for tiden du bruker på dette!

MiniDV er tape sant?

Er det med miniDV som med VCR kasetter at de kan brukes om igjen og om igjen men at de slites en del? Eventuelt hvor store får man disse tapene?

Harddisk og minnekort virker liksom så praktisk men jeg har skjønt kvaliteten er bedre med miniDV. Ser at man også får hybrid kameraer som både har harddisk og også kan ta minnekort.

Det hadde kanskje forøvrig også vært kjekt med HD kvalitet på opptaket?

EDIT: Leste gjennom sticky posten din og lærte en del :)

Nå er jo jeg helt i startgropa med videokamera og ønsker det vel så enkelt som mulig og jeg ser du da anbefaler harddisk baserte kameraer. Dog kunne jeg godt tenkt meg å lære å redigere videoer etter ferien og da er det vel miniDV som du sier som er veien å gå.

Finnes det forresten noen gratis programmer som egner seg til redigering av miniDV?

Endret av enurweb
Lenke til kommentar

Da har jeg bestemt meg for å gå for et Panasonic GS330 som anbefalt, HD eller ei.

Takk for hjelp alle sammen!

Kanskje noen også har bry til de små spørsmålene som gjennstår...

Tenkte også hva som eventuelt kunne vært nyttig/nødvendig av ekstra utstyr?

Lenke til kommentar
MiniDV er tape sant?
Jepp :)
Er det med miniDV som med VCR kasetter at de kan brukes om igjen og om igjen men at de slites en del? Eventuelt hvor store får man disse tapene?
De kan brukes om igjen, men etter flere gangers bruk, kan man oppleve dropouts (enkle sorte frames) eller digital støy. På jobben har vi imidlertid noen taper vi har brukt mange titalls ganger til diverse småting, som fortsatt ikke har fått alvorlige feilsymptomer. Mini-DV taper får du opp til 80 minutter, mens 60 minutter er det mest vanlige.
Harddisk og minnekort virker liksom så praktisk men jeg har skjønt kvaliteten er bedre med miniDV. Ser at man også får hybrid kameraer som både har harddisk og også kan ta minnekort.
Mini-DV har mindre kompresjon, som bedrer kvalitet og letter redigering og sikker lagring.
Det hadde kanskje forøvrig også vært kjekt med HD kvalitet på opptaket?
Du får mini-DV kamera med HD-kvalitet. Canon HV30 er et eksempel.
Finnes det forresten noen gratis programmer som egner seg til redigering av miniDV?
Både i Windows XP/Vista og Mac OS X følger det med redigeringsprogram. Heter hhv. Movie Maker og iMovie. Disse er greie til helt enkel klipping. Ellers finnes det gode gratis/billige alternativ. Kjenner ikke så mye til de som er helt gratis, men Pinnacle Studio er et relativt rimelig alternativ, selv om jeg synes Adobe Premiere Elements virker som et mer vellaget program.

Tipper du blir fornøyd med GS330 :) Av ekstrautstyr kan det være greit å vurdere vidvinkelkonverter om du synes utsnittet blir for trangt. Ellers kan ekstra batterier være greie å ha om du skal filme lenge av gangen uten mulighet for å lade batteriet. Det finnes også større batterier med mer kapasitet. En veske kan også være greit for å beskytte kameraet når det ikke er i bruk. Og skal du redigere, bør du passe på at du har firewire på PC'n din, evt. skaffe deg en firewireport. Man må også ha en firewirekabel som passer firewireporten på din datamaskin. Du kan bruke USB for å overføre video i full kvalitet fra dette kameraet, men det er ikke like stabilt som firewire og kan føre til feil i overføringen. Vet heller ikke om Movie Maker og iMovie støtter video via USB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...