Gå til innhold

Burde man bestå IQ-test for å få stemme?


Anbefalte innlegg

Nei, stemmeretten gjelder alle.

 

Det er partienes ansvar å informere. Gjerne via media, hvis de gidder det. JEG gidder ikke å lete etter informasjon for å vite hva jeg skal stemme på eller ikke. Vil de ha min stemme, så må de jobbe for det.

 

Og hva skulle kravet på IQ være? 92?

 

Stemmeretten gjelder alle, men akkurat som man er nødt til å komme seg til valglokalet, burde det være obligatorisk med litt basiskunnskaper. Jeg snakker ikke om mensanivå, men å lære seg litt allmennkunnskap. Det kan alle klare.

 

Altfor mange stemmer i dag FrP fordi de har hørt at de er mot innvandrere. Det er ødeleggende for demokratiet.

Hvem skal bestemme hva man skal måtte kunne for å stemme?

Hva hvis de som lager "fasiten" ikke liker ett parti?

 

Man vil bare skille ut de folkene med de meningene man ikke liker.

 

Og FRP er ikke ødeleggendes for demokratiet. Ideen din er ødeleggendes for demokratiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IQ-test er selvfølgelig helt på bærtur, men jeg har tidligere fantasert om at stemmeretten burde kreve et minimum av samfunnsvitenskapelig kunnskap. Ikke bare vil velgerne være i stand til å ta mer nyanserte valg, men det tillater også eliminering av minstealder som et krav.

 

Kursingen og testen burde være helt frivillig. Vil man ikke så skal man ikke tvinges. Pensum burde være en blanding av grunnleggende kunnskap og aktuelle saker, og fornying kan skje f.eks. hvert tiende år. Gitt at de sosiale forskjellene i samfunnet er tilstrekkelig utjevnet vil dette systemet være fritt for diskiminering. Alle vil ha muligheten til å få stemmerett, selv om noen selvfølgelig vil måtte jobbe hardere enn andre.

 

Et problem kan være at testen manipuleres, men det kan løses ved å sette krav til strykprosent. Ved f.eks. 30 prosent stryk må det settes i gang tiltak for å få ned strykprosenten, og ved 40 prosent stryk faller hele systemet bort inntil den kommer under 30 igjen. Worst case scenario er altså dagens system.

Lenke til kommentar

så bare klisterhjerner skal kunne stille til valg? dette blir bare en mer og mer absurd diskusjon, vi har 18 års aldersgrense på det, fordi da er man voksen, før i tiden hadde man konfirmasjon i kirken for å kontrolere mennesker, kun de som "guds barn" kunne stemme, syntes faen ikke at det skal bli byttet ut med " statens barn"

Lenke til kommentar

Fakta er som regel svar, og for å lese deg opp til et svar, må du kunne huske gjerne navn, nummer eller sted kanskje, jeg er faktisk veldig dårlig på slikt, men hva for et system ville du lagt opp til at dette skulle være? prøve på skole, spørmål du får sammen med stemmeseddel som kun blir gyldig hvis du får over en hvis prosent rikitge svar?

 

Hvordan ?

Lenke til kommentar
JA, men finnes det et riktig svar i politikken? jeg vet faen ikke hvor mange mandater der sitter på stortinget, men jeg føler ikke det skal være en hindring for meg i å mene at vi skal betale mer eller mindre skatt

Hvor mange mandater er kanskje ikke så interessant nei, men hva med litt kunnskap om inflasjon, pengepolitikk, arbeidsmarkedspolitikk osv.? Det holder dessverre ikke å mene at man betaler for mye skatt hvis man ikke vet hvorfor man betaler så mye skatt.

 

Vil heller si at å få flere enn 50 prosent av befolkningen til å stemme er ett viktigere mål enn å luke ut enda flere fra og stemme. Vil si at dess mindre folk som stemmer er den største fare for demokratiet.

Hva hjelper det at 100% stemmer, hvis ingen egentlig vet hva de stemmer på? Opplysning er langt viktigere.

Lenke til kommentar

jaja, men jeg ser helt klart at AP ville fått 100% stemmer ved et slikt system, men det er jo det som er og litt farlig med det, folk skal ha sine meninger samme hvor dum vi andre føler de er, og hvis dere faktisk leste det jeg skrev om konfirmasjon, så er det sant, før i tiden ville du ikke kunne gifte deg, dra til sjøs eller stemme hvis du ikke ble konfirmert, og de fleste mennesker i dag har jo en viss mening om relgion, og det finnes og mange mennesker som har en viss mening om staten, ikke la oss bli statens barn, la oss være våres foreldres barn.

Lenke til kommentar
Fakta er som regel svar, og for å lese deg opp til et svar, må du kunne huske gjerne navn, nummer eller sted kanskje, jeg er faktisk veldig dårlig på slikt, men hva for et system ville du lagt opp til at dette skulle være? prøve på skole, spørmål du får sammen med stemmeseddel som kun blir gyldig hvis du får over en hvis prosent rikitge svar?

 

Hvordan ?

Det er tull. Det er fullt mulig å lage tester som ikke krever stort med pugging. Hvordan tror du f.eks. IQ-tester fungerer?

 

Jeg antar det vil være en prøve på skole e.l. Ikke helt ulikt teoriprøve for førerkort f.eks.

Lenke til kommentar
jaja, men jeg ser helt klart at AP ville fått 100% stemmer ved et slikt system, men det er jo det som er og litt farlig med det, folk skal ha sine meninger samme hvor dum vi andre føler de er, og hvis dere faktisk leste det jeg skrev om konfirmasjon, så er det sant, før i tiden ville du ikke kunne gifte deg, dra til sjøs eller stemme hvis du ikke ble konfirmert, og de fleste mennesker i dag har jo en viss mening om relgion, og det finnes og mange mennesker som har en viss mening om staten, ikke la oss bli statens barn, la oss være våres foreldres barn.

Hvorfor ville 100% ha stemt AP? Det hjelper lite å ha et demokrati med masse meninger hvis kunnskapen er helt fraværende. Å ha en kunnskapstest vil ikke forme meninger men gi grunnlag for å gjøre opp egne meninger. Det ekskluderer heller ingen, annet enn dem som ikke gidder å lære. Men så kan man også si at valget vi har idag ekskluderer dem som ikke gidder å stå opp av sofaen for å stemme.

Lenke til kommentar

En test i politikk hadde vært interessant. Mest fordi standpunktene til politikerne svinger som skandinaviske løstøs i Bulgaria! :p De første som mister stemmeretten er de som sitter på stortinget tenker jeg! :!:

 

At trådstarter mener at folk som stemmer FrP er ødeleggende for demokratiet sier nok om denne diskusjonen. :roll: Folk må få stemme akkurat hva de vil, og flertallet får viljen sin. Demokrati. At en "elitegruppe" skal bestemme for alle blir litt for Sovjet for min smak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...