Gå til innhold

Burde man bestå IQ-test for å få stemme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem andre enn folket er det som har valgt hvem som sitter og styrer? Du ser virkelig ikke problemet du? Det er en sammenheng mellom hvem som styrer og de som har stemt, ikke sant? Fatter ikke at det er så vanskelig å forstå.

Problemet her er at du vil fjerne stemmeretten.

Og i stedet for å sløse bort masse ressurser på å ha prøver og undervisning for hele befolkningen, hvorfor ikke bare ha en prøve på de som skal styre landet? Eller for de som vil stille til valg?

Eller bare legge til et fag på u-skolen -> videregående, der man lærer om politikk og slikt?

 

Norge har også vert kåret til ett av verdens beste land å bo i i flere år nå, så på den siden så skjønner ikke jeg hva vi gjør galt. (Men ikke missforstå, vi kan gjøre det bedre).

 

Man styrker ivvertfall ikke demokratiet ved å fjerne stemmeretten.

Lenke til kommentar
Problemet her er at du vil fjerne stemmeretten.

Hvorfor er det et problem å stille visse krav til de som skal være med å bestemme hvem som skal styre landet vårt? Det er en rimelig viktig avgjørelse vi snakker om her, det kan ikke sammenliknes med ost eller leverpostei på brødskiva.

 

 

 

Og i stedet for å sløse bort masse ressurser på å ha prøver og undervisning for hele befolkningen, hvorfor ikke bare ha en prøve på de som skal styre landet? Eller for de som vil stille til valg?

 

Jeg ser ikke for meg noen undervisning for folket gitt. Den som ønsker å stemme kan selv tilegne seg den viten som er nødvendig for å bestå testen

 

Eller bare legge til et fag på u-skolen -> videregående, der man lærer om politikk og slikt?

 

Dette faget finnes allerede, det heter samfunnsfag/samfunnskunnskap.

 

Norge har også vert kåret til ett av verdens beste land å bo i i flere år nå, så på den siden så skjønner ikke jeg hva vi gjør galt. (Men ikke missforstå, vi kan gjøre det bedre).

 

Man styrker ivvertfall ikke demokratiet ved å fjerne stemmeretten.

 

Jeg har allerede forklart hva vi gjør galt, men jeg kan nevne det igjen. Helsevesen, skoler og veier er noen eksempler.

 

Kanskje man ikke styrker demokratiet, men er demokratiet i seg selv en fordel om det fører til at landet kjøres i grøfta? Joda, landet vårt er på vei ned i dass, men vi har i det miste demokrati! :woot:

Lenke til kommentar

agvg,

 

Jeg anbefaler deg å lese resten av tråden, da veldig mye av det du tar opp har vært oppe tidligere. Jeg har foreslått et system der nivået reguleres av strykprosenten, som så vidt jeg kan se fjerner problemet du tar opp med elitisme. I tillegg gir det mulighet for å boikotte systemet om det ikke skulle falle i smak hos folket.

Lenke til kommentar
Problemet her er at du vil fjerne stemmeretten.

Og i stedet for å sløse bort masse ressurser på å ha prøver og undervisning for hele befolkningen, hvorfor ikke bare ha en prøve på de som skal styre landet? Eller for de som vil stille til valg?

Eller bare legge til et fag på u-skolen -> videregående, der man lærer om politikk og slikt?

 

Norge har også vert kåret til ett av verdens beste land å bo i i flere år nå, så på den siden så skjønner ikke jeg hva vi gjør galt. (Men ikke missforstå, vi kan gjøre det bedre).

 

Man styrker ivvertfall ikke demokratiet ved å fjerne stemmeretten.

Du henger deg for mye opp i dette med stemmeretten. Ja, stemmeretten slik vi kjenner den idag vil fjernes, men allikevel vil jeg påstå at det foreslåtte systemet er mer demokratisk enn dagens system. Flere vil faktisk ha muligheten til å stemme.

 

Jeg synes også du fremstår som ganske naiv der du forfekter demokratiet som den hellige gral. Det er ytterst få, om noen, politikere og samfunnsvitere som tror på det.

 

"It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried."

-- Winston Churchill

Endret av phear00
Lenke til kommentar
Du henger deg for mye opp i dette med stemmeretten. Ja, stemmeretten slik vi kjenner den idag vil fjernes, men allikevel vil jeg påstå at det foreslåtte systemet er mer demokratisk enn dagens system. Flere vil faktisk ha muligheten til å stemme.

 

Jeg synes også du fremstår som ganske naiv der du forfekter demokratiet som den hellige gral. Det er ytterst få, om noen, politikere og samfunnsvitere som tror på det.

 

"It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried."

-- Winston Churchill

Hvordan vil flere ha mulighet til å stemme? Du har jo selv sagt at en viss mengde folk kommer til å stryke uansett. De vil da miste stemmeretten, sammen med alle som ikke tar prøven. Det gjør ikke noen ting mere demokratisk.

 

Jeg mener heller ikke at demokratiet er verdens beste styreform, men hittil det beste vi har. Og å fjerne stemmeretten går du ivvertfall ikke riktig vei mener jeg, og du må være utrolig dum hvis du mener at det vil bli til det bedre å fjerne den.

 

 

Og jeg er for stemmerett for alle uansett hvem de er, hvor dumme de er, hvilke meninger de har... som du sikkert har skjønt :p Er du seriemorder, krigsforbryter, terrorist eller samme hva så skal du ha lov til å stemme.

At man må gjøre seg fortjent til å stemme på en eller annen måte mener jeg er helt feil vei å gå.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Og jeg er for stemmerett for alle uansett hvem de er, hvor dumme de er, hvilke meninger de har

 

Ogsaa for sinnsyke, barn, gamle som ikke skjOnner hva som skjer rett foran Oynene paa dem? Og vil du virkelig la en krigsforbryter ha stemmerett? kriminile ja, krigsforbrytere nei, er du krigsforbryter har du vel gjort deg fortjent til A miste stemmeretten.

 

Noe jeg diskuterte med min far igAr kveld: Hva hvis alle land kunne stemme ved alle andre land sine valg? F.eks det amerikanske valget, det paavirker resten av verden i saa stor grad hvem som vinner at alle burde vel ha noe aa si, eller?(vet at dette hadde blitt nermest umulig aa gjennomfOre, men i teorien...)

Lenke til kommentar
Når du ser hvordan landet blir styrt i dag så er det mye som tyder på at vi faktisk er dumme ja.

 

Men er det velgerne sin skyld?

De får jo ikke valgt annet enn det som er på valg og har vel fint lite og si på hvem som skal representere dem.

jeg tror noe av problemet er at media i dag ser på politikk som underholdning og show, jeg tror vi i løpet av nær fremtid

vil se at politikken kanskje ikke i samme grad blir billig underholdning, jeg anser dagens tv som døende og at man kanskje vil se at folk og politikere kommer til og finne andre måter og informere og samhandle med sine potensielle velgere.

Jeg tatt det opp før i denne tråden og jeg nevner det igjen, yrkespolitikere.

Jeg tror dette er en uting, folk som aldri egentlig har hatt noen befatning med normalt arbeid eller samfunn utover PR-show og valgkamp, jeg tror ikke disse faktisk er gode til så mye annet enn munndiaré og ellers er totalt ute av stand til og prioritere og ta tak i problemer på en kraftfull måte, dagens regjering er vel kanskje ett av de verste i og med disse har flertall og kan jo i prinsippet virkelig ta tak i ting.

Lenke til kommentar
Og jeg er for stemmerett for alle uansett hvem de er, hvor dumme de er, hvilke meninger de har

 

Ogsaa for sinnsyke, barn, gamle som ikke skjOnner hva som skjer rett foran Oynene paa dem? Og vil du virkelig la en krigsforbryter ha stemmerett? kriminile ja, krigsforbrytere nei, er du krigsforbryter har du vel gjort deg fortjent til A miste stemmeretten.

Jeg mener alle. Sett en aldersgrense på 16 år, på kommunevalg, og slik som nå på stortingsvalg. Med mere politikk og slikt på skolen.

Hvorfor skal ikke en kriminell og en krigsforbryter få lov til å stemme?

Hva hvis den kriminelle er straffet for noe vedkommende syntes er en idiotisk lov. Vedkommende må da ha rett til å stemme på et parti som vil fjerne den loven. De som sitter inne er fremdeles en del av landet. Ved å fjerne stemmeretten for disse gruppene vil man også ekskludere en gruppe med visse meninger.

 

Noe jeg diskuterte med min far igAr kveld: Hva hvis alle land kunne stemme ved alle andre land sine valg? F.eks det amerikanske valget, det paavirker resten av verden i saa stor grad hvem som vinner at alle burde vel ha noe aa si, eller?(vet at dette hadde blitt nermest umulig aa gjennomfOre, men i teorien...)

Men skal "alle andre i verden" ha noe å si på hvordan det amerikanske folket skal leve? Det har mye mere å si for de enn for oss hvem som blir valgt.

Lenke til kommentar
Når du ser hvordan landet blir styrt i dag så er det mye som tyder på at vi faktisk er dumme ja.

 

Men er det velgerne sin skyld?

 

Selvfølgelig er det velgernes skyld.

 

1. I all hovedsak så er det de gamle AP-velgerne som har skylda. De stemmer på bakgrunn av en flink fyr som ikke har vært i regjering på et halvt århundre.

 

2. De som går på det samme valgflesket, valg etter valg. At folk ikke åpner øynene og forlater løgnerne, det fatter ikke jeg.

 

3. De som ikke forstår hva de stemmer på og samtidig setter ut løgner om andre partier enn det de selv stemmer på.

 

4. Mamma og pappa stemmer på venstre, så det gjør jeg også.

 

5. Sutrekoppene som stemmer på det ene, men blir fly forbanna når de oppdager at det ikke var helt slik de hadde tenkt, men som like fullt gir sin stemme til akkurat det samme partiet ved neste valg - da de har nytt valgflesk å komme med.

 

Vi trenger ikke stemmene til alle som bor i Norge, vi trenger stemmene til de som forstår hva de gjør.

 

Red.: Slikt skjer.

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Ja, det er velgernes feil når de baserer sine valg på tabloiddebatter og populistiske enkeltsaker uten å kunne eller ville se helheten. Folk må ta ansvar for egne valg.

 

Tja, og hvordan vet vi at de gjør dette da?

Fordi vi er uenige med de og at vi har rett og de har feil?

Vil folk virkelig slutte med og forarge seg over dårlige veier når de vet begrunnelsen fra fagøkonomene?

Vil de smile bredt over nye avgiftsøkninger og urimeligheter bare fordi en eller annen med tyngde hevder at sånn er det?

Og er det rein populisme som driver f.eks Frp oppover på målingene? Eller er det at de tar folket på alvor og ikke behandler folkemeningen som totalt irrelevant for praktisk politikk?

Lenke til kommentar
Hvordan vil flere ha mulighet til å stemme? Du har jo selv sagt at en viss mengde folk kommer til å stryke uansett. De vil da miste stemmeretten, sammen med alle som ikke tar prøven. Det gjør ikke noen ting mere demokratisk.

Fordi ingen automatisk vil diskvalifiserer på grunnlag av kriterier som er delvis irrelevante. Da tenker jeg hovedsakelig på aldersdiskrimineringen. Du henger deg fortsatt opp i stemmeretten, som kun er relevant for dagens system.

 

Jeg mener heller ikke at demokratiet er verdens beste styreform, men hittil det beste vi har. Og å fjerne stemmeretten går du ivvertfall ikke riktig vei mener jeg, og du må være utrolig dum hvis du mener at det vil bli til det bedre å fjerne den.

Du gir i aller høyeste grad inntrykk av det når så å si det eneste argumentet du kommer med er at systemet er udemokratisk. Selv her, umiddelbart etter at jeg har påpekt det, lyser det naivitet når du kaller meg dum fordi jeg mener at dagens stemmerett ikke nødvendigvis er det beste alternativet. Selvfølgelig uten å argumentere for påstanden.

 

Og jeg er for stemmerett for alle uansett hvem de er, hvor dumme de er, hvilke meninger de har... som du sikkert har skjønt :p Er du seriemorder, krigsforbryter, terrorist eller samme hva så skal du ha lov til å stemme.

At man må gjøre seg fortjent til å stemme på en eller annen måte mener jeg er helt feil vei å gå.

Jeg har fått med meg det. Og med det motsier du alt du sa i forrige avsnitt. Men aldersdiskriminering vil du selvfølgelig ha. Dobbeltmoral kalles det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...