Gå til innhold

Burde man bestå IQ-test for å få stemme?

Anbefalte innlegg

Joda, men hvor lenge? Man begynner jo på en farlig vei og har man sagt A så kan man fort komme til Å for og si det slik.

Dette har vært tatt opp tidligere i tråden, og du får gjerne delta i den diskusjonen òg, men la oss for denne delen av diskusjonen anta at systemet vil være nøytralt. Er du da imot det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan man egentlig få en nøytral test?

Skal man bare spørre helt generelt om samfunnet, den modellen vi har valgt som styreform eller hva?

Skal man helt unngå og avsløre vedkommendes politiske ståsted så må det være veldig vage spørsmål.

Eller skal det være en test på at du har lest alle partiprogrammene?

Skal man spørre om konkrete ting i politikken vil man jo selvsagt avsløre hva vedkommende mener og er det noen særlig god ide?

Lenke til kommentar

Og ett slikt kurs skal da gi smartere velgere for hvem? Det gjeldene regime? Hva med de som er radikale og ønsker og forkaste hele modellen? Hvorfor skal de kurses i den?

Eller skal det bli nok ett hjernevaskingskurs i sosialdemokratiets gloriøse fordeler og at det ikke finnes noen veier til lykke hvis man er kritisk til den norske systemet?

Jeg stiller meg veldig kritisk til ett at ett slikt kurs ville være nøytralt nok og ikke fremheve eksisterende modeller som spesielt ønskelige og fornuftige.

Og dere er opptatt av at folk ikke skal stemme på enkeltsaker, jeg kan ikke forstå at noe slikt kurs skulle endre på dette. Folk engasjerer seg gjerne pga noen få ting de er opptatt av og dette er da ikke noe problem pr dags dato.

Lenke til kommentar

Det skal ikke gjøre folk smartere, men gi dem kunnskap om årsaker og konsekvenser når det gjelder sentrale og viktige elementer innenfor politikk, samfunn og økonomi. Om man er radikal og ønsker å forkaste hele samfunnstrukturen, så bør man jo også ha kunnskap om den samfunnsstrukturen man ønsker å forkaste. Hvordan kan man ellers si at man ikke vil ha den?

Jeg klarer ikke forstå hvordan dette kan anses som hjernevasking. Det blir som et hvilket som helst annet kurs - jeg vil tro noen av disse er fag innenfor økonomi eller statsvitenskap på universitetet, f.eks.

Lenke til kommentar

Vel, og med dette vil man ekskludere veldig store deler av velgerne men i følge teorien deres er jo dette ikke noe problem, for hvem vil høre på de nederst på stigen?

Med dette systemet kan man jo rett og slett drite i en stor andel av folket da de er politisk impotente og har ingen betydning?

Lenke til kommentar

De aller fleste mennesker med normale læringsevner (som er de aller fleste i befolkningen) vil klare å ta et kurs på videregående nivå. Det blir derfor fullstendig feil å si at man ekskluderer "veldig store deler av velgerne". Kurset må selvsagt også tilrettelegges for svaksynte/blinde, hørselshemmede, dyslektikere osv. Det vil også være mulig å lese seg opp hjemme om man av ulike grunner ikke kan /ønsker å gå et kurs, det er testen som er obligatorisk for å kunne stemme, ikke selve kurset.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Vel, er du så sikker på det?

De eldste vill helt sikkert falle av, de som ikke fikser almenfag eller teoretisk skolegang er jo ute. Folk som er sosialt utslåtte vil neppe melde seg i store mengder, mange av de i den noe utvannede arbeiderklassen vil nok falle fra, innvandrere vil ha en høyere terskel for deltagelse, slik kan man fortsette. Hele greia smaker egentlig ganske vondt, det er vel heller ett typisk elitisk prosjekt hvor vi, vi som har skjønt allt ikke ønsker og ta hensyn til de uskolerte, de som man mener er ukvalifiserte slik at vi kan dyrke vår egen fortreffelighet?

Og så kjekt for politikerne, man kan jo rendyrke sin avsky for bermen (det folkelige) uten at bermen har noe våpen og slå til bake med.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er snodig at så mange reagerer negativt og snakker om "elitisme" med en gang man snakker om kunnskap. Det minner for meg nesten om et mindreverdighetskompleks. En trend i tiden jeg ikke liker er at man ikke skal kunne kreve noe av folk lenger. Man skal kreve i bøtter og spann av politikere, naboer, familie, venner og arbeidsgivere, men man blir svært snurt og roper om "elitisme" med en gang man må - gisp! - åpne en bok.

Er vi så sløvet av brød og sirkus at vi ikke kan eller vil se det positive i å lære lenger?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med og stille krav til folk, men her snakker vi ikke om hva som helst.. Vi snakker om en helt grunnleggende rettighet i vårt demokrati, og uansett hva man hevder kan ingen komme og si at evnen til og ta til seg boklig lærdom er helt jevnt fordelt og ett slikt system vil unektelig redusere folks muligheter til og bli hørt.

Lenke til kommentar

De aller fleste voksne mennesker er i stand til å ta til seg boklig lærdom på videregående nivå. Hvis man da i tillegg tilrettelegger for de som har særskilte behov (hørselshemmede, dyslektikere, svaksynte osv), så tror ikke jeg det er så mange som faller gjennom.

At man reagerer fordi det bryter med noe man anser som grunnleggende har jeg ingen problemer med å forstå. Men jeg har ikke så mye til overs for ropet om "elitisme" når det er snakk om noe som flertallet av nordmenn fint kan klare. Det bunner litt for mye i den gamle arbeiderklassens forakt for middel- og overklassen for min smak.

Lenke til kommentar

Nåja, jeg vet ikke jeg...

Vi kan jo fint snu dette til forakt for folket.

Hele greia koker jo ned til at man anser dagens velger for og være ukvalifiserte for og ta de valgene de gjør og at dette skader landet uten at jeg ser noen har kommet med ett eneste eksempel på at så har skjedd frem til dags dato.

Jagland ønsket seg jo ett nytt folk når folket ikke var enige i tåkepratet og røret fra AP eliten og viste dette i meningsmålingene og deretter i valget, er ikke dette egentlig det samme?

Samfunnseliten er missfornøyd med dagens folk og skulle gjerne sett at de gjorde som de fikk beskjed om?

Lenke til kommentar

Hvem er "samfunnseliten"? Nå kjenner ikke jeg de andre i denne tråden som er for en slik test, men jeg kan ikke se at noen av oss kommer fra noen "samfunnselite". Jeg er selv vokst opp i en arbeiderklassefamilie.

Og hvordan kan det være forakt for folket når en slik test vil være på et nivå som de fleste av folket vil kunne bestå? Hadde det vært en test på Master-nivå, så hadde jeg forstått et slikt argument, men ikke på videregående-nivå. Da synes jeg nesten det blir å undervurdere folks evne til å lære.

Lenke til kommentar

Nå er jo mitt ståsted at alle skal ha stemmerett, det er mitt utgangspunkt og jeg ser på dette som at dere vil gi endel mennesker ett verktøy de ikke fortjener.

Samfunnseliten kan man jo grovt sortere slik, det politiske systemet som kretser rundt stortinget, de høyt profilerte mediafolk/synsere og endel av kultureliten samt endel av byråkratiet.

Nå er jo endel av dette systemet i rein panikk pga Frp sine gode målinger, det er en fin tid og studere dette på i så måte.

Lenke til kommentar

Vel, jeg hører ikke til noen av de gruppene du anser som "samfunnselite", og jeg kan heller ikke se at det var et svar på spørsmålet om hvordan en slik test kan være en forakt for folk når a) vi som er for den her på forumet ikke hører til en slik samfunnselite og b) når den er utformet slik at flertallet av den norske befolkning vil være i stand til å bestå.

Lenke til kommentar
De aller fleste mennesker med normale læringsevner (som er de aller fleste i befolkningen) vil klare å ta et kurs på videregående nivå. Det blir derfor fullstendig feil å si at man ekskluderer "veldig store deler av velgerne". Kurset må selvsagt også tilrettelegges for svaksynte/blinde, hørselshemmede, dyslektikere osv. Det vil også være mulig å lese seg opp hjemme om man av ulike grunner ikke kan /ønsker å gå et kurs, det er testen som er obligatorisk for å kunne stemme, ikke selve kurset.

Du fjerner stemmeretten til hele befolkningen, det er det du gjør. Også må man stå på en prøve for å kunne stemme.

I utgangspunktet har jo da ingen stemmerett.

Og hvorfor trenger vi en slik test? er normenn virkelig så dumme?

Lenke til kommentar

Du fjerner stemmeretten til hele befolkningen, det er det du gjør. Også må man stå på en prøve for å kunne stemme.

I utgangspunktet har jo da ingen stemmerett.

Og hvorfor trenger vi en slik test? er normenn virkelig så dumme?

Når du ser hvordan landet blir styrt i dag så er det mye som tyder på at vi faktisk er dumme ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...