Gå til innhold

OS-liste i boot kommer ikke opp

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde Vista installert på disk C, så installerte jeg XP på disk D der det ikke var noen ting fra før. Når jeg nå starter datamaskinen så kommer jeg rett inn i XP, det kommer ingen liste hvor jeg kan velge OS.

Hvis jeg går inn i Min datamaskin>EgenskaperAvansert>Oppstart og gjennoppretting>Standard operativsystem. Står bare XP oppført, og jeg kan ikke velge Vista.

I hard disk boot priority i BIOS står bare disk D oppført, disk C står ikke der. Men den kommer opp som en helt vanlig disk i XP.

Hva kan jeg nå gjøre for å komme inn i Vista? Det er det viktigste akkurat nå siden dette er en familie pc og de andre brukerne trenger instillingene og programmene som er lagret i Vista.

Tusen takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk faktisk samme problem her om dagen. Hadde Vista og XPx64 instllert, installerte XPx32 og nå kan jeg kun velge mellom de 2 XP versjonene i Boot. Har ikke prøvd å løse problemet enda, men regner med at du kan fikse ny boot fil om du booter Vista fra DVDen eller noe?

Og ja, alle diskene vises, da XPx64/32 og Vista ligger på samme disk, men forskjellige partisjoner.

Lenke til kommentar
skjønner ikke vitsen med å ha vista og xp ? kan noen fortelle meg det ? hva er bedre med vista? INGENGTING!

Jeg har gått lei vista men skal installere server 2k8 x64 / xp x64 og ubuntu nå. Morsomt med forandringer! Bruker nesten PCen hovedsaklig for å lære så :p

Lenke til kommentar

Hatt samme problem en stund, men fiksa det. Vista kan gjenkjenne XP men ikke motsatt. Det som har skjedd er at XP har overskrevet MBR. Vista blir med andre ord "ikke-eksisterende" som et OS på PCen.

1. Boot opp Vista DVDen.

2. Velg Repair computer.

3. Gjenopprett boot-record (lett å finne) (Jeg var litt uheldig og måtte knote i ledetekst, men er ikke verre enn å finne en liten guide på MS sine sider.)

4. Vista skal nå være aktivt OS når du booter opp.

5. Installér EasyBCD.

6. Sett opp ett nytt OS som NT/2k/XP/2k3. Velg stasjon lik den Vista er på. (Vista viser da til bootloaderen XP trenger).

7. Lagre.

8. Reboot, og se om XP kan bootes.

Fordelen med flere OS kan være så mangt. Selv kjører jeg triple boot mellom Ubuntu/XP 32/Vista x64, hver til sine styrker.

Ubuntu for vanlig bruk, XP for vanlig gaming, Vista for DX10 osv.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Okey, setter veldig stor pris for all hjelp jeg har fått og all hjelp jeg måtte få.

Fordi, nå har jeg klart å fucke det opp big time tror jeg. Og det er ikke min datamaskin engang!

Det nye som har skjedd:

Jeg hadde veldig dårlig tid og siden jeg måtte dra og andre personer skulle bruke datamaskinen valgte jeg å bare slette XP i håp at den da ikke skulle se XP-windows og gå rett over til Vista som var det gamle OS'e.

Jeg gjorde det ved å sette inn XP-disken i boot og slette partisjonen som XP lå på. Dette var en egen fysisk harddisk, og ingen ting fra Vista hadde blitt lagret her. Jeg hadde heller ikke lagret noe fra XP og over til harddisken hvor Vista lå.

Når jeg starter datamaskinen:

Når jeg nå starter datamaskinen med eller uten XP-cd'n får jeg denne meldingen:

Windows kan ikke starte på grunn av en harddiskkonfigurasjonsfeil.

Kan ikke lese fra den valgte oppstartsdisketten. Kontroller oppstartsbanen og disketten.

Se Windows-dokumentasjon om maskinvarekonfigurasjon av disker og i brukerhåndbøkene til maskinvaren for ytterligere informasjon.

BIOS er satt til load default settings.

Har ikke prøvd å starte med Vista-cd'n, men vet ikke om det gjør noen forskjell.

Tusen tusen takk for de som måtte hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Vel, du kan hvert fall glemme å få igjen XP'n din, men Vista burde fortsatt fungere om du kjører Repair via Vista DVD'n. Lykke til!

Ja, XP er care nå, vil bare redde filene fra Vista, men det burde jo gå bra siden dette er helt software-relatert. Vet ikke helt om jeg finner Vista-DVD'n, kjøpte denne datamaskinen med Vista installert så vet ikke om jeg det fulgte med noen DVD.

Noen andre forslag imens?

EDIT:

Vista-DVD'n fulgte IKKE med datamaskinen, men jeg har en Vista Ultimate Versjon et annet sted, vil jeg kunne bruke den selv om Home basic er installert her?

Imens tar jeg med stor glede imot andre forslag :)

Endret av DJMartin
Lenke til kommentar

Om du kjøpte PCen med Vista installert så er det ikke sikkert du har noen DVD nei. Men da kan du alltids ta kontakt med de du kjøpte den av, så sender de deg nok en DVD.

Eventuelt kan du jo låne en DVD av noen andre som har, det har ikke noe å si hvordan DVD det er, så lenge det er samme bit (32/64).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...