Gå til innhold

De fem store - hvilken religion er verst?

Hvilken av de "fem store" religionene er verst/minst god?  

257 stemmer

1. 1. Hvilken av de "fem store" religionene er verst/minst god?

• Kristendommen
      52
    • Islam
      161
    • Jødedommen
      16
    • Hinduismen
      3
    • Buddhismen
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      23

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når jeg tenker meg om så har jeg faktisk lest litt i koranen. lånte den på biblioteket for leeenge siden. tittet litt i den, men ikke nok til å kunne si at jeg vet særlig mye om innholdet i koranen.

men jeg har hørt flere sitater fra koranen, og de var ganske brutale. jihad for life <3

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting. Hvor mange av dere som plasserer islam på toppen her har lest koranen?

Hvordan har du egentlig tenkt å måle dette?

Jeg har lest den.

Måle? Hva snakker du om?

Isaach Eric, jeg har bare skumlest litt i den, men innrømmer også at jeg ikke er istand til å gi noen nøktern dom om hvor islam burde plasseres. Etter det jeg forstår så er det mye det samme som GT og NT, bare i nye formuleringer.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting. Hvor mange av dere som plasserer islam på toppen her har lest koranen?

Nå er det vel ikke koranen man stemmer på her, men troen Islam. Hvertfall for min del. Hvordan de troende av Islam tilber og tolker religionen, hvordan den fungerer i praksis. Det er jo hundrevis ulike tolkninger av koranen, selve boken har potensial til å være både grusom og god, det blir derfor vanskelig å dømme.

Lenke til kommentar
Nå er det vel ikke koranen man stemmer på her, men troen Islam. Hvertfall for min del. Hvordan de troende av Islam tilber og tolker religionen, hvordan den fungerer i praksis. Det er jo hundrevis ulike tolkninger av koranen, selve boken har potensial til å være både grusom og god, det blir derfor vanskelig å dømme.

Det er vel delte meninger. Noen mener man skal stemme på grunnlag av læren til de enkelte religionene, andre mener man skal stemme ut fra hvordan de har blitt praktisert, og andre igjen mener det skal stemmes ut fra hvordan de praktiseres i dag. Men i alla fulla fall; kristendommen er verstingen på lista.

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg kunne svare på det, altså på hvilke premisser:

Hvor mange har religionen drept?

Da vinner kristendommen

Hvor mye ondskap står det i den hellige skrift?

Da vinner de 3 store religionene

Hvor ignorante er de religiøse mot fornuft og vitenskap?

Da vinner samtlige religioner

Kristendommen fikk 3/3 poeng.

Gratulerer

Endret av Maartix
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2
5. Buddhismen - Passive munker skader ingen. (Kan sikkert diskuteres)

Tipper det er meget mange i Siri Lanka som er høyst uenig i det der du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...