Gå til innhold

De fem store - hvilken religion er verst?

Hvilken av de "fem store" religionene er verst/minst god?  

257 stemmer

1. 1. Hvilken av de "fem store" religionene er verst/minst god?

• Kristendommen
      52
    • Islam
      161
    • Jødedommen
      16
    • Hinduismen
      3
    • Buddhismen
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      23

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
jeg håper alle de som stemte islam forstår at det ikke er religionen de misliker, men kulturen.

Nope. Jeg avskyr islam bitte litt mer enn kristendommen. Diskusjonen om hvorvidt det er kulturen, eller religion og i hvor stor grad etc har jeg ikke nok kunnskaper eller tanker om til å ta.

Men for å si det svært enkelt. Kristendommen har Jesus. En snekker. Islam har Mohammed. En krigsherre...

islam samfunnet er også mer tilrettelagt for å følge boken bokstaveilg. imens kristendommen har forvridd bibelen og tilpasser den mere og mere det vestlige sammfunn i dag. det gjør det også til en stor forskjell.

men koranen sier ingen ting om kvinne undertrykkelse, eller hellig krig mer en bibelen gjør.

og det med jesus og mohammed: ja kanskje jesus symboliserer mer sånn snillet og menneske ting mere en mohammed gjør. og det påvirker jo selvfølgelig de som tror. men det er fortsatt kulturen som er forskjellen.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
4. Kristendommen - har en snill Jesus som moderate kristne kan tro på. Dette har verken jødene eller muslimene. Kristendommen er derfor slik jeg ser det den beste av religionene fra midtøsten.

Tenker du på den samme voldelige tyven som jeg tenker på? Han som f.eks stjal ett esel, fikk folkene til å kle seg nakne og kaste klærne sine i søla, slik at eselet han hadde stjålet skulle slippe å bli skittent på føttene?

Kilde? :tease:

Lenke til kommentar
jeg håper alle de som stemte islam forstår at det ikke er religionen de misliker, men kulturen.

Nope. Jeg avskyr islam bitte litt mer enn kristendommen. Diskusjonen om hvorvidt det er kulturen, eller religion og i hvor stor grad etc har jeg ikke nok kunnskaper eller tanker om til å ta.

Men for å si det svært enkelt. Kristendommen har Jesus. En snekker. Islam har Mohammed. En krigsherre...

islam samfunnet er også mer tilrettelagt for å følge boken bokstaveilg. imens kristendommen har forvridd bibelen og tilpasser den mere og mere det vestlige sammfunn i dag. det gjør det også til en stor forskjell.

men koranen sier ingen ting om kvinne undertrykkelse, eller hellig krig mer en bibelen gjør.

og det med jesus og mohammed: ja kanskje jesus symboliserer mer sånn snillet og menneske ting mere en mohammed gjør. og det påvirker jo selvfølgelig de som tror. men det er fortsatt kulturen som er forskjellen.

kulturen er også under konstant under forandring - feks for 500-700 år siden var det normalt med homofil sex i mange av de muslimske samfunnene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Kjære isbit!

Før jeg stemmer i din fortreffelige og nyskapende tråd så lurer jeg på om du mener vi skal vurdere de ulike navnene på religionene, og via egen oppfattelse/preferanse stemme på den som klinger best i eget øre?

:)

Lenke til kommentar

Litt brede definisjoner, men men.

Islam må vel nesten sies å være "verst" i dag, ikke fordi koranen er så grusom, det gamle testamentet er minst like ille, men på grunn av måten den praktiseres i de fleste muslimske land.

Kristendom i dag er i stor grad protestantisme eller liksom-katolisisme/ortodoks, de praktiserende er ofte omtrent like religiøse som den gjennomsnittlige nordmann, mao ikke så veldig. Det verste med moderne kristendom er misjonering etter min mening. Evangelisme-bevegelsen i USA er jo bekymrende, men er på langt nær så stor og truende som enkelte vil ha det til. De er bare særdeles flinke til å markedsføre seg og rope høyt om alt og alle.

Jødedommen har aldri vært en misjonerende relgion, og mange fremtredende vitenskapsmenn er jødiske. I tillegg er veldig mange særdeles selvironiske med tanke på sin egen religion, og moderne jødedom er etter min mening en av de snilleste religionene.

Hinduisme er hakket verre, og har i senere tid fått en ganske stor evangelisk/back-to-basics bevegelse, spesielt i India. Likevel er hinduer i stor grad fortsatt ikke-praktiserende religiøse, det er for det meste snakk om ritualer og tradisjon, ikke faktisk tro.

Buddhisme er i liten grad misjonerende, og spesielt den nye vestlige buddhisme er jo ikke lengre noe man kan kalle en religion, likevel har mange av de store buddhistiske landene mengder av munker som følger urgamle kodekser og ideer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror at trådstarter ikke har bestemt seg enda, men det gjør jo saken meget spennende ...?  :yes:

Edit: Eureka! Jeg tro jeg har løsningen! Herren være lovet!!

Vi skal gaule ut navnene på de fem store av våre lungers fulle kraft. Navnet som klinger best i eget øre, eller i full offentlighet helst. Da tar man bare en kjapp rundspørring etterpå, hiver seg i nærmeste taxi, og bestikker svartingen som leker sjåfør til å grisekjøre hjem, slik at du får stemt.

Var ikke jeg flink nå?

:cool:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Kristendommen [ 22 ] [20.75%]

Islam [ 64 ] [60.38%]

Jødedommen [ 8 ] [7.55%]

Hinduismen [ 1 ] [0.94%]

Buddhismen [ 1 ] [0.94%]

Vet ikke/ingen formening [ 10 ] [9.43%]

Slik ligger det altså an.... :) Selv holder jeg en knapp på kristendom, men det sto hardt og lenge i kamp med muslimsk tro...

Kjære isbit!

Før jeg stemmer i din fortreffelige og nyskapende tråd så lurer jeg på om du mener vi skal vurdere de ulike navnene på religionene, og via egen oppfattelse/preferanse stemme på den som klinger best i eget øre?

Hva mener du egentlig her? :)

EDIT: Så du hadde editert ETTER at jeg skrev dette, O du med blyanter i nesa.. :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar

1. Islam: Jeg har sett meg lei av Islamister og deres veier rundt ting. Joda, det finnes sikkert mange ålreite muslimer og alt slikt, men greien er den at selv om de er greie så tilhører de en kvinneundertrykkende religion som oppfordrer til mord for både det ene og det andre. Dette gjør selvsagt religionen til kristne og jøder og, men de har, på sett og vis, modernisert seg litt. Det som virkelig setter Islam på førsteplassen er at folket deres rømmer fra sin selvskapte urett i sine land, bare for å prøve å bringe undertrykkelsen inn i andre land. F.eks. Norge, hvor Nasse Nøff ikke fikk henge på barneavdelingen lengre. Jeg synes en religion går langt over streken for akseptabelt når de kommer inn i en fri del av verden og prøver å undertrykke den på grunnlag av sin religion. Det et forkastelig.

2: Jødedommen: Jødedommen er den religionen som minner meg mest om Islam, i så måte at de ikke er i stand til å modernisere seg skikkelig. De anser fortsatt seg selv som guds folk, og deres land er guds land. En slik holdning kommer til å ende opp med å bli noe selvdestruktivt om de bestemmer seg for å følge "De gamle lover" fullt ut.

3: Kristendommen: Mer et irritasjonsmoment på denne siden av atlanteren. Kristne her skal alltid, og uten unntak snakke fornuft i ateister. Og med fornuft så mener jeg pure utter bullshit. De er alltid selektive for hvilke deler av bibelen de velger å tro på, og når du kommer til andre siden av dammen så er de faktisk stort sett ignorante. Det er svært få kristne som er så opplyst som de tror de er, likeså mange ateister som er det samme, men ateistene går i hvert fall ikke rundt og forkynner noe de ikke har opplyst seg selv om. Det er alt for mange kristne som ikke har lest sin egen eventyrbok.

4: Hinduismen: Hinduismen er en religion som minner meg stort sett om paganisme (sett vekk i fra kastesystemet, som er på vei ut), i den forstand at man heller tilber det gudene symboliserer fremfor hva de er.

5: Buddhisme: En religion som handler om å være i harmoni med seg selv og omgivelsene er virkelig ikke en religion. x)

Lenke til kommentar
Hvis Buddhisme er en så fin religion, hvorfor har da millioner på millioner av mennesker i kina og omegn dødd som resultat av konflikter og slaveri da?

Har de blitt gjort til slaver og dødd som resultat av at Buddhismens læresetninger gjennomsyret det samfunnet de levde i? Eller har det heller med en politisk ideologi som ledere av Kina har kjørt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...