Gå til innhold

De fem store - hvilken religion er verst?

Hvilken av de "fem store" religionene er verst/minst god?  

257 stemmer

1. 1. Hvilken av de "fem store" religionene er verst/minst god?

• Kristendommen
      52
    • Islam
      161
    • Jødedommen
      16
    • Hinduismen
      3
    • Buddhismen
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      23

Anbefalte innlegg

buddhisme er ikke religion fordi den ikke inkluderer den abrahamittiske guden eller annen personifisert skaper?

Voldsomt saklig vi skulle være? Hvor i all verden har du det fra?

vell...

mht. dine innlegg foreligger det et generelt grunnlag til å anta at du har en forkjærlighet til kr.domen og i en tidligere post hevdet du følgende:

"Jeg tror Isbits liste i første post er rimelig nok IMO. At buddhismen kanskje ikke er en religion, er jeg enig i"

Det er derfor grunn til å anta at du ikke godtar buddisme som fullverdig religion fordi den ikke inkluderer "gud"

jeg linket derfor til wikipedia for å avklare eventuelle misforståelser...

Du ble fornærmet på grunn av det??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

wikipedia ser ut til å bekrefte det jeg sier, men jeg synes formuleringa er litt vel klumsete

Buddhisme er en ikke-teistisk (se: teisme) religion eller filosofi

Livssyn mener jeg ville ha vært et mer dekkende begrep å bruke om buddhismen, men vi mener jo til syvende og sist det samme.

Lenke til kommentar
wikipedia ser ut til å bekrefte det jeg sier, men jeg synes formuleringa er litt vel klumsete
Buddhisme er en ikke-teistisk (se: teisme) religion eller filosofi

Livssyn mener jeg ville ha vært et mer dekkende begrep å bruke om buddhismen, men vi mener jo til syvende og sist det samme.

Helt sikkert!

eller vi kan krangle om en 1 meters linjal er 1 meter eller 100 cm :thumbup:

Lenke til kommentar

Først må en vite definisjonen av en meter ;)

The definition states that the meter is the length of the path traveled by light in vacuum during a time interval of 1/299,792,458 of a second. The speed of light is:

c = 299,792,458 m/s

The second is determined to an uncertainty, U = 1 part in 1014 by the Cesium clock. The General Conference made the iodine stabilized Helium-Neon laser a recommended radiation for realizing the meter at this time. The wavelength of this laser is:

λHeNe = 632.99139822 nm

Lenke til kommentar
Jo, til vekten av lemmet mitt. :D

Armen eller benet?

Jeg forstår ikke. Det er ikke konkret nok.

Jeg kaller det bare "min tredje fot".

Det er ikke din skyld at junior bare er tre centimeter................... fra bakken altså..

:D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

alle stemmer islam nesten fordi de forbinder det med jihad og tvangsgifting osv. men det er hetl feil, fordi islam og kristendom er nesten helt like religioner. men den eneste forskjellen er at de som tror på kristendom alltid bor i de rike landene så ferre tror på det, og de få som gjør det fortsatt tror på en bibel som man har tolket om så den passer bedre til å leve etter i dag.

i islam derimot, så er det mange som tror på det som lever litt hardere en oss, og de trenger en religion. de ikke bare tror på gud men de vet. og når alle tror så blir det en selvfølge.

og da er det selvfølgelig mange som utnytter religionen og gjør mye slemt i guds navn og utnytter andre troende. akkurat sånn som ble gjort under middelalderen her i vesten, heksebrenning og korstog osv.

jeg håper alle de som stemte islam forstår at det ikke er religionen de misliker, men kulturen.

Lenke til kommentar
alle stemmer islam nesten fordi de forbinder det med jihad og tvangsgifting osv. men det er hetl feil, fordi islam og kristendom er nesten helt like religioner. men den eneste forskjellen er at de som tror på kristendom alltid bor i de rike landene så ferre tror på det, og de få som gjør det fortsatt tror på en bibel som man har tolket om så den passer bedre til å leve etter i dag.

i islam derimot, så er det mange som tror på det som lever litt hardere en oss, og de trenger en religion. de ikke bare tror på gud men de vet. og når alle tror så blir det en selvfølge.

og da er det selvfølgelig mange som utnytter religionen og gjør mye slemt i guds navn og utnytter andre troende. akkurat sånn som ble gjort under middelalderen her i vesten, heksebrenning og korstog osv.

jeg håper alle de som stemte islam forstår at det ikke er religionen de misliker, men kulturen.

Religion og kultur henger nøye sammen. Islam farger kulturen i Midtøsten. De kristne har Jesus, som gjør det lettere å ignorere de verste versene i en sekulær verden.

Endret av isbit
Lenke til kommentar

Nope. Jeg avskyr islam bitte litt mer enn kristendommen. Diskusjonen om hvorvidt det er kulturen, eller religion og i hvor stor grad etc har jeg ikke nok kunnskaper eller tanker om til å ta.

Men for å si det svært enkelt. Kristendommen har Jesus. En snekker. Islam har Mohammed. En krigsherre...

Lenke til kommentar

Nope. Jeg avskyr islam bitte litt mer enn kristendommen. Diskusjonen om hvorvidt det er kulturen, eller religion og i hvor stor grad etc har jeg ikke nok kunnskaper eller tanker om til å ta.

Men for å si det svært enkelt. Kristendommen har Jesus. En snekker. Islam har Mohammed. En krigsherre...

Islam har forsåvidt Jesus også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...