Gå til innhold

De fem store - hvilken religion er verst?

Hvilken av de "fem store" religionene er verst/minst god?  

257 stemmer

1. 1. Hvilken av de "fem store" religionene er verst/minst god?

• Kristendommen
      52
    • Islam
      161
    • Jødedommen
      16
    • Hinduismen
      3
    • Buddhismen
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      23

Anbefalte innlegg

Jada jada.

Jeg tror Isbits liste i første post er rimelig nok IMO. At buddhismen kanskje ikke er en religion, er jeg enig i. Støtter også at kristendommen noen ganger brukes til å forsvare gale handlinger, though jeg ser ikke på dette som mitt eget problem, heller de som begikk dem og evt. feilaktig brukte kristendommen til å dekke over det.

Om Jesus var en blasfemiker var han ikke Guds sønn. Kristendommen tar utgangspunkt i at han var det, og dersom Gud hadde befalt ham å gjøre alt han gjorde, brøt han ingen regler; eksempelvis er det ingenting galt i å helbrede på sabbaten, da dette rett og slett er nødvendig.

buddhisme er ikke religion fordi den ikke inkluderer den abrahamittiske guden eller annen personifisert skaper?

Buddhisme er en ikke-teistisk (se: teisme) religion eller filosofi som er basert på læren fra Siddharta Gautama

http://no.wikipedia.org/wiki/Buddhisme

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muslimene er minst verst, for de har lite penger, og så liker de ikke Bush - det gjør ikke jeg heller.

Ikke er de så høye heller, som kan være en fordel om man må krangle med dem.

En kamerat av meg kjenner en muslim og han sa at han ikke var så aller verst.

Lenke til kommentar
Muslimene er minst verst, for de har lite penger, og så liker de ikke Bush - det gjør ikke jeg heller.

Ikke er de så høye heller, som kan være en fordel om man må krangle med dem.

En kamerat av meg kjenner en muslim og han sa at han ikke var så aller verst.

Tar dette som et ironisk innlegg :)

Islam er ikke verst uansett, kristendommen er, som jeg har forklart i en tidligere post. Hadde det ikke vært for islam, hadde all vitenskap som kom i Europa i renessansen ikke skjedd. Takk og lov for islam tenker jeg vi sier der.

Lenke til kommentar
Islam er ikke verst uansett, kristendommen er, som jeg har forklart i en tidligere post. Hadde det ikke vært for islam, hadde all vitenskap som kom i Europa i renessansen ikke skjedd. Takk og lov for islam tenker jeg vi sier der.

Og hadde det ikke vært for hårete huleboere hadde vi ikke hatt ild, hadde det ikke vært for grekere og kinesere ville vi ikke hatt noe som helst. Det er nok ikke de religiøse omstendighetene som har gjort at vi har kommet så langt som vi har i vitenskapen, hadde vi vært uten de ville vi uten tvil vært mye mer utviklet.

Islam er den desidert voldeligste, ignorante, fiendtlige og mest aggressive religionen som finnes. Før Ola Nordmann kommer med "du vet ikke hva du snakker om, de svake er alltid de snille!" så vil jeg fortelle at jeg ikke hadde denne oppfattelsen før jeg begynte faktisk å se nærmere på Islam.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Og hadde det ikke vært for hårete huleboere hadde vi ikke hatt ild, hadde det ikke vært for grekere og kinesere ville vi ikke hatt noe som helst. Det er nok ikke de religiøse omstendighetene som har gjort at vi har kommet så langt som vi har i vitenskapen, hadde vi vært uten de ville vi uten tvil vært mye mer utviklet.

Islam er den desidert voldeligste, ignorante, fiendtlige og mest aggressive religionen som finnes. Før Ola Nordmann kommer med "du vet ikke hva du snakker om, de svake er alltid de snille!" så vil jeg fortelle at jeg ikke hadde denne oppfattelsen før jeg begynte faktisk å se nærmere på Islam.

Det var bare for å vise at Islam har gjort mye godt, desverre har de ikke fått en renessanse, og det er veldig synd, fordi det lå mye potensiale i den muslimske verden. Islam er aggresiv, men se på George W. Bush som er kristen. Han er jo en krigshisser av de verre. Hvis du ser, som jeg gjør ihvertfall, på historien til de forskjellige religionen, så kommer kristendommen inn på lett 1 plass på versting lista. Og, enda en ting som er veldig viktig: All den jævelskapen som de kristne har stått for er det presteskapet og paven som har stått for. Og også noen folk som visstnok skal være "gode kristne". Mye av det som kommer fra islam, er det ekstremister som står bak.

Lenke til kommentar
Ser du setter kristendommen på 4 her ja. Må si at jeg er dypt uenig da jeg ville satt den på 1 plass. grunnen for det? det får du her:

1: Kristendommen har påført verden blodbad av en annen verden gjennom korstog og andre forferdeligheter.

Forskjellen er at jeg dømmer religionene etter det som står i bøkene, mens du definerer det etter hvor mange menneskeliv de troende har tatt. Islam står ikke tilbake for Kristendommen når det gjelder noen av de andre argumentene dine.

Lenke til kommentar

Buddhisme er generelt akseptert som en religion, da sier det seg selv at definisjonen ikke bare har med det overnaturlige å gjøre. Visse grener av buddhismen kan også være vel så teistiske som abrahamittiske religioner (det er til en viss grad uenighet blant buddhister om hvorvidt Buddha var en gud).

A religion is a set of beliefs and practices, often centered upon specific supernatural and moral claims about reality, the cosmos, and human nature, and often codified as prayer, ritual, or religious law. Religion also encompasses ancestral or cultural traditions, writings, history, and mythology, as well as personal faith and religious experience. The term "religion" refers to both the personal practices related to communal faith and to group rituals and communication stemming from shared conviction.

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion

Har du en doktrine som du lever etter, skal det ikke mye til for å kunne kalle det religion.

Lenke til kommentar
Buddhisme er generelt akseptert som en religion, da sier det seg selv at definisjonen ikke bare har med det overnaturlige å gjøre.

Grunnen til at buddhismen ofte regnes som en av de 5 store, er at den har mange likhetstrekk med hinduismen. Om det er riktig å definere den som en religion, er et helt annet spørsmål. Men det er egentlig ikke så farlig hvordan vi definerer religion. For grunnen til at kristendommen og islam er farlige, er at de er dogmatiske ideologier.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Tar dette som et ironisk innlegg :)

Interessant lesning i så måte: http://www.ninevehsoft.com/fiorina.htm

Det er fint lite vi har å takke Islam for. Muslimene annekterte blomstrende assyriske, koptiske og babylonske samfunn, tok deres teknologi og oppfinnelser og har siden presentert de som sine egne.

Endret av Distressor
Lenke til kommentar
Nei. Det finnes mange kommunister også, men det regnes ikke som en religion.

Her gjelder det å holde alle ballene i lufta her. Nå var det snakk om årsaken til at buddhisme regnes som en av de fem store, ikke hvorfor det regnes som en religion.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...