Gå til innhold

De fem store - hvilken religion er verst?

Hvilken av de "fem store" religionene er verst/minst god?  

257 stemmer

1. 1. Hvilken av de "fem store" religionene er verst/minst god?

• Kristendommen
      52
    • Islam
      161
    • Jødedommen
      16
    • Hinduismen
      3
    • Buddhismen
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      23

Anbefalte innlegg

De fem store verdensreligionene:

Kristendommen

Islam

Jødedommen

Hinduismen

Buddhismen

Ranger disse etter hvilken som er verst, dvs hvilken som er minst ønskelig at majoriteten av verdens befolkning bekjenner seg til. Her er min liste:

1. Islam - definitivt den verste. Koranen er en tvers igjennom voldelig bok, noe som gjenspeiler seg i muslimers handlinger verden over. Islam har verdensherredømme som hovedmål, og hellig krig er sentralt i religionen.

2. Hinduismen - kjenner ikke religionen godt nok til å vurdere den, men kastesystemet bidrar til at jeg setter den på andreplass.

3. Jødedommen - Kristendommen minus NT. Ideen om at de er Guds utvalgte folk har ikke mye godt for seg.

4. Kristendommen - har en snill Jesus som moderate kristne kan tro på. Dette har verken jødene eller muslimene. Kristendommen er derfor slik jeg ser det den beste av religionene fra midtøsten.

5. Buddhismen - den klart fredeligste. Den er ikke misjonerende, og burde strengt tatt ikke regnes som en religion da det ikke er guder involvert.

Endret av Dotten
Poll lagt til
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4. Kristendommen - har en snill Jesus som moderate kristne kan tro på. Dette har verken jødene eller muslimene. Kristendommen er derfor slik jeg ser det den beste av religionene fra midtøsten.

Tenker du på den samme voldelige tyven som jeg tenker på? Han som f.eks stjal ett esel, fikk folkene til å kle seg nakne og kaste klærne sine i søla, slik at eselet han hadde stjålet skulle slippe å bli skittent på føttene?

Lenke til kommentar

Islam er verst fordi målet i Islam er å omvende alle vantro. De som kjemper mot Islam skal drepes. Verden skal islamifiseres. Koranen er grusom.

Jødedommen er GT. Mange grusomme vers der også. Men de er langtfra like misjonerende, og tolererer andre i større grad enn Islam.

Kristendommen er en flott religion dersom man har gode intensjoner, men kan også brukes til å forsvare gale handlinger.

Buddhismen er ikke misjonerende, det er mer en filosofi som man kan teste ut selv.

Hinduismen vet jeg som kjent lite om, men jeg vet at det grusomme kastesystemet er sentralt i religionen.

Tenker du på den samme voldelige tyven som jeg tenker på? Han som f.eks stjal ett esel, fikk folkene til å kle seg nakne og kaste klærne sine i søla, slik at eselet han hadde stjålet skulle slippe å bli skittent på føttene?

Har ikke hørt den historien, men Jesus gjorde da mye fint, og han var forut sin tid når det gjaldt moral. Langt bedre enn Muhammed.

Lenke til kommentar
Islam er verst fordi målet i Islam er å omvende alle vantro. De som kjemper mot Islam skal drepes. Verden skal islamifiseres. Koranen er grusom.

De gangene jeg har hørt noe om akkurat den saken, har muslimene (ikke fundamentalistene, de er ille uansett hvilken religion de gjemmer seg bak) ikke brydd seg om hva andre tror på. De har en 'ditt tap'-holdning, mens kristendommen har en lang og voldsom historie med mye blodsutgytelse for å omvende såkalte hedninger og tilhengere av andre religioner.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar

Luke 19:29-34 "[Jesus] sent two of his disciples, Saying, Go ye into the village . . . ye shall find a colt tied, whereon yet never man sat: loose him, and bring him hither. And if any man ask you, Why do ye loose him? thus shall ye say unto him, Because the Lord hath need of him. . . . And as they were loosing the colt, the owners thereof said unto them, Why loose ye the colt? And they said, The Lord hath need of him."

Lenke til kommentar
De gangene jeg har hørt noe om akkurat den saken, har muslimene (ikke fundamentalistene, de er ille uansett hvilken religion de gjemmer seg bak) ikke brydd seg om hva andre tror på. De har en 'ditt tap'-holdning, mens kristendommen har en lang og voldsom historie med mye blodsutgytelse for å omvende såkalte hedninger og tilhengere av andre religioner.

Det er jo fundamentalistene som er de virkelige religiøse, da de faktisk tror på det som står i skriftene! Islam er langt verre enn de andre. Les Koranen. Kristendommen har en voldelig historie, men i dagens moderne verden kan kristne ignorere de grusomme versene og konsentrere seg om Jesus. Muslimer har ikke noe slikt alternativ. Terrorvirksomhet har bred støtte i arabiske land.

Lenke til kommentar

1. Tror du religionene ble oppfunnet (ikke bare nedskrevet, i god Asbjørnsen & Moe-stil) på et mer eller mindre absolutt tidspunkt i historien?

2. Hva med øvrig folketro? Hvem oppfant den, og når?

Retoriske, ledende spørsmål. :)

Lenke til kommentar
1. Tror du religionene ble oppfunnet (ikke bare nedskrevet, i god Asbjørnsen & Moe-stil) på et mer eller mindre absolutt tidspunkt i historien?

2. Hva med øvrig folketro? Hvem oppfant den, og når?

Retoriske, ledende spørsmål. :)

Ja, jeg tror religionene ble oppfunnet. Noen skrev (eller fant opp en muntlig fortelling) for eksempel om Noahs Ark, og så ballet det seg på med tilhengere. Det skjedde så klart over lang tid. Folketro forøvrig er også funnet på, men det er så klart mange forfattere over lang tid.

Lenke til kommentar

Du tror ikke det bare er en kondensert samling av folkelig overtro, som kanskje, bare kanskje er blitt en smule misbrukt gjennom oversettelser, tolkninger og lignende?

Det er rimelig godt kjent opp igjennom århundrene blant politiske og militære ledere hva man kan oppnå dersom man benytter seg av religion for det det er verdt.

Lenke til kommentar

1) Kristendommen

De setter sin lit til en blasfemiker. Ironisk nok.

2) Islam

Gjennomført brutal. Stygge kvinner.

3) Jødedommen

Ser på seg selv som utvalgt, ånei.

4/5) Hinduismen/Buddhismen

Har ikke noe rett til uttale meg om noen av disse, annet enn at "it seems nice".

Ignorant uttale? Neida :roll: .

Det blir feil å snakke om bedre eller dårligere religioner, alle har sine opp- og nedturer om en ser på historie, eller samfunnet.

Lenke til kommentar
2. Hinduismen - kjenner ikke religionen godt nok til å vurdere den, men kastesystemet bidrar til at jeg setter den på andreplass.

Kastesystemet slik det er i nåtid kan ha sine bakdeler dersom man er av lavere kaste. Fremtiden derimot sett fra et hinduistisk synspunkt er slik at den kasten du blir gjenfødt i, gjenspeiles av hvordan du har oppført deg i det tidligere liv. Noe som iogforseg fører til en relativt fredelig religion med fine etiske leveregler. Spesielt siden religionen baserer seg på flere hundre guder, og ikke én allmektig du kan søke tilgivelse hos for å få innpass i himmelen. Utfører du stygge handlinger, skaper vold og lidelse blir du gjenfødt i en lavere kaste.

(men for all del, bestrider ikke plasseringen din - ville bare kommentere litt siden du sa du visste svært lite om religionen)

Min liste ville ha sett omtrent slik ut:

1. Islam

2. Kristendommen

3. Jødedommen

4. Hinduismen

5. Buddhismen

Lenke til kommentar
De fem store verdensreligionene:

Kristendommen

Islam

Jødedommen

Hinduismen

Buddhismen

Ranger disse etter hvilken som er verst, dvs hvilken som er minst ønskelig at majoriteten av verdens befolkning bekjenner seg til. Her er min liste:

1. Islam - definitivt den verste. Koranen er en tvers igjennom voldelig bok, noe som gjenspeiler seg i muslimers handlinger verden over. Islam har verdensherredømme som hovedmål, og hellig krig er sentralt i religionen.

3. Jødedommen - Kristendommen minus NT. Ideen om at de er Guds utvalgte folk har ikke mye godt for seg.

5. Buddhismen - den klart fredeligste. Den er ikke misjonerende, og burde strengt tatt ikke regnes som en religion da det ikke er guder involvert.

Ser du setter kristendommen på 4 her ja. Må si at jeg er dypt uenig da jeg ville satt den på 1 plass. grunnen for det? det får du her:

1: Kristendommen har påført verden blodbad av en annen verden gjennom korstog og andre forferdeligheter.

2: Religionen har opp igjennom tidene spilt på en ting og en ting alene: Frykt. Frykt for å havne i helvete og alt det der.

3: Prestene(de som skal håndheve Guds ord) har presset fattige for penger, og solgt "Billeter" til himmelen, og oppført seg som den Guden de skal tjene. For ikke å snakke om at disse var veldig lite kristne.

4: Kristendommen er en av de mest selvgode religionene jeg har hørt om. De kritiserer og kritiserer og kritiserer, også tar man en liten snartitt inn i de kristne rekker og hva finner man? Pedofile prester og det som verre er.

Nei, kristendommen er ikke noen fin religion nei.

Men, for all del før dere begynner å pepre meg om at "vanlige folk er ikke sånn og sånn."

Vanlige folk som er kristne kan være(og er ofte det i norge) helt normale mennesker som har god moral og etikk innabords. Men dette er jo en"mild" kristendom vil nå jeg si.

Lenke til kommentar

Hinduismen vet jeg som kjent lite om, men jeg vet at det grusomme kastesystemet er sentralt i religionen.

Kastesystemtet er en stygg kultur som har satt varige spor. Det er ikke direkte tilknyttet religionen.

Ihvertfall det jeg har lært og blitt fortalt.

Lenke til kommentar

Jada jada.

Jeg tror Isbits liste i første post er rimelig nok IMO. At buddhismen kanskje ikke er en religion, er jeg enig i. Støtter også at kristendommen noen ganger brukes til å forsvare gale handlinger, though jeg ser ikke på dette som mitt eget problem, heller de som begikk dem og evt. feilaktig brukte kristendommen til å dekke over det.

Om Jesus var en blasfemiker var han ikke Guds sønn. Kristendommen tar utgangspunkt i at han var det, og dersom Gud hadde befalt ham å gjøre alt han gjorde, brøt han ingen regler; eksempelvis er det ingenting galt i å helbrede på sabbaten, da dette rett og slett er nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...