Gå til innhold

Oppgradering av 4 år gammel pc - hensiktsmessig?

Anbefalte innlegg

Hepp!

Jeg har en 4 år gammel stasjonær maskin som har til nå har blitt brukt til litt spilling, en del photoshop og ellers mye kontorapplikasjoner og nettlesing.

Vurderer nå å gi den en liten oppgradering slik at den kan få leve litt til, men lurer på om dette vil være hensiktsmessig, og i så fall - hvor starter jeg?

Jobber mye med multitasking, en del bilderedigering, en del videoredigering, musikkstudio (bruker eksternt lydkort til dette) og spill som BF2, CS og noen Command & Conquer spill (de få gangene jeg spiller). Hadde vært supert om maskinen kunne takle å kjøre Red Alert 3 når det kommer, BF: Bad Company (om det kommer til pc..)

Og er det noen som har anbefaling til OS? 64 bit XP eller Vista?

Per dags dato står dette i maskinen:

CPU:

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz

Socket 754, 512 KB cache, BOXED

HK:

Asus K8V SE DELUXE Hovedkort Socket 754

K8T800, ATA/SATA, GbLAN, ATX, Raid

GRAFIKK:

ATI Radeon 9700 Pro

LAGRING:

Western Digital Caviar 200GB

IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA

8MB 7200RPM NCQ

RAM:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack

Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL3

64M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

3 stk ram-brikker totalt - 1,5gb

OPTISKE ENHETER:

Sony CD-brenner IDE 52x/32x/52x Sort

(CRX230E-B2) Intern Bulk, uten software

NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM

DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Endret av ofaltins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe lykke til i så fall ;)

Socket 754-CPU'en din får du vel ikke alternativer til engang, så da blir det et nytt hovedkort+CPU, og da er plutselig RAM'en din aaalt for treigt til å være i bruk [blir en flaskehals].

Hvis grafikk og spilling er viktig for deg også er det vel fort fare for at du sikler etter et nytt skjermkort;)

drevene dine kan du vel ta vare på (harddisken[e] og CD/DVD-ROM[ene]) men det er vel stort sett det eneste - kanskje kabinettet også:>

Lenke til kommentar

hmmm, med dagens pc-priser er det ikke skremmende dyrt å oppgradere pc.

Først av alt: har du kabinett og strømforsyning du er fornøyd med?

for det andre: kast alt det gamle =)

det du trenger er:

cpu (intel q9300, 4kjerners prosessor, bra på multitasking, god på overklokking, ikke altfor dyr)

Intel P45 hovedkort (nyeste til intel, bra specs og stabilt. Gigabyte og Asus er gode kandidater, gigabyte er å foretrekke hvis du går for billig utgave) 800-1400kr

4 GB ram. Ikke akseptabelt med mindre hvis det er snakk om bilderedigering, video og Vista. Må ha Vista 64bit. (ingen problemer med 64bit idag, kompabilitet er ikke et problem idag) Mushkin 8000 Redline 4GB (2x2GB!!!) er et bra sett som gir rom for overklokking. 725kr på Netshop

Bør vurdere ny harddisk, da de er kjappere enn de gamle. Kan beholde de gamle til lagring, men til operativsystem bør du vurdere en ny disk. 500GB får du til 500-600kr

Lydkort bør du beholde

dvd-brenner kan du kjøpe ny. Koster 250kr. Kjøp SATA (mindre kabler)

Skjerkort: ATI 4850. Kongekort som ligger veldig høyt på ytelseslista, suverent på topp når det kommer til "ytelse-pr-krone". Kan også gå for 4870, da det er enda bedre. Koster litt mer, men kan være verdt det hvis du setter store krav til grafikk når du spiller.

Hovedkortet gir mulighet til å sette i et ekstra skjermkort ved en senere anledning (når nye spill blir altfor krevende..)

Du kommer deg ganske billig unna. 6000 for hardware tenker jeg. Kan hende du trenger ny strømforsyning. Hva har du idag?

Lenke til kommentar

Hei

Det er synd og si men, pcen din lever nok det siste året for å kunne spille BF bad company

Jeg ville nok kjøpt nytt HK, RAM, GPU (sjermkort), CPU (prosessor) og PSU. hehe :)

Men for all del, det går ann og oppgradere. da kan du f.eks kjøpe litt mer sprekere ram (ddr), ny prosessor (med brikkesett 754) og nytt sjermkort (som støtter AGP) :)

Endret av Saft_Tube
Lenke til kommentar

Takk for raske svar!

Og takk for en grei oversikt over hva jeg burde se på newman221.

Quad Core cpu, er det noe jeg trenger? Nå vet jeg ikke så mye om prisnivået på disse i forhold til dualcore, men har en laptop med dualcore (fra amd riktignok) som har gjort en helt grei jobb til nå, sett bort fra når det kommer til spill.

Overklokking har jeg ikke vært borti før, men har lest en del om det for noen år siden. Er dette noe som er "trygt" for komponentene? Jeg mener, vi snakker om økt varmeutvikling og den slags?

Dersom jeg velger å kjøpe nytt, hva blir da skjebnen til den gamle pcen? Ville jeg fått noe for den om jeg hadde lagt den ut for salg? Eller egner den seg best til filserver i boden?

Du kommer deg ganske billig unna. 6000 for hardware tenker jeg. Kan hende du trenger ny strømforsyning. Hva har du idag?

Jeg har en virkelig råtten psu som bråker som et uvær. Tror det er et kulelager i en av viftene som har gått. Høres ut som det er noen som borer i en murvegg fra tid til annen.

Lenke til kommentar

da kan det kanskje være lurt å kjøpe en ny... Corsair lager bra strømforsyninger, og er ikke kriminelt dyrt. 550W skal være mer enn nok.

angående prosessorer: E8400 (dualcore) koster 1213kr, mens 4kjerne koster 1695. Hvis du ikke skal overklokke bør du kanskje satse på en dobbeltkjerne, siden den går på 3000mhz, mens q9300 går på 2500. Den blir først sprek når den nærmer seg 3000...

Overklokking er ikke spesielt farlig. Er man moderat (som meg, økte fra 2667 til 3320 uten noe særlig varmeøkning) er det ikke farlig.

Gamle pc'n har ikke særlig lys fremtid, ihverfall ikke økonomisk for deg... Du vil ikke få noe for den egentlig. Gjenbruksverdien av delene er mer verdt enn pc'n samlet. Som sagt, lydkort og harddisk kan du ta med deg, eller du kan selge dem for kanskje 50-100kr pr stk på bruktmarked.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...