Gå til innhold

Utdrikningslag på sjøen!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I helgen var det utdrikningslag for undertegnede på sjøen (Oslofjorden). Vi var fire mann på båttur, og hadde med oss tilsammen 12 pils.. (Ikke akkurat flatfylla ;) ). Han som førte båten drakk ikke...

 

Så til den morsomme/skumle delen:

 

Vi la ut i strålende vær, i en 37 fots Hanse. Været var fint, det blåste litt, seilene kom opp og vi koste oss. Etter en times tid så vi at uværet nærmet oss Oslo, så vi tok ned seilene, og la oss til i en bukt ved en av øyene i fjorden. Har lå vi på anker.

 

Plutselig tiltok vind og vær i styrke, og alle himmelens sluser åpnet seg. Vinden gikk fra kuling i kastene, til full storm i kastene. 29 sekundmeter ble registrert av båtelektronikken. Med en slik vind, og de påfølgende bølgene, var det vanskelig å holde kontroll over båten. Flere båter var TOTALT uten kontroll, og begynte å gå på grunn rundt oss. Selv hang vi på ankeret, og ble kastet rundt. Skummelt...

 

Under hele denne situasjonen forsøkte vi å komme oss ut av bukta vi lå i. Dessverre hadde ankeret satt seg fast, og motoren for å få opp ankeret var helt kaputt. (Og helt ny :( ) Etter ca 15 minutter med kaos, fikk vi endelig vridd oss slik at ankeret løsnet. Vi lå to mann og trakk opp 20 meter ankerkjetting og et anker på 25 kilo. Utrolig slitsomt.. På det værste var vi knappe halvmeteren fra land, og ekkoloddet varslet om 20cm dybde.

 

En liten seilbåt (22 fot?) kolliderte inn i oss underveis. De hadde ingen motorkraft, og damene ombord var livredde. De endte tilslutt på grunn.

 

Det var en helt utrolig skummel situasjon. Hadde det ikke vært for de veldig erfarne vennene mine, hadde vi havnet langt opp på land vi også... Jeg har aldri sett bestekompisen min så redd som han var da det stormet som værst..

 

Da vi endelig kom oss litt utover, kom politiet med to båter. De så rådville ut, og da jeg tittet innover i bukta forstod jeg hvorfor. Det var tilsammen 7 båter på grunn, og mange som drev rundt uten motorkraft...

 

Minne for livet, om ikke annet... *skummelt*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette setter også en liten pekepinn på hvor raskt været skifter på sjøen. Så vær alltid forberdt på det værste for du reiser ut. VHF er nesten et must om man skal på åpne områder. Har den alltid liggenede i lomma på flytejakka, som er på når det blir litt ruskete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...