isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Norge har alltid vært et Kristent land og det burde vi begynne å være stolte over Så man skal være stolt av sin historie, uansett hva den innebærer? Bør tyskerne være stolte av Hitler? Islam er hovedfienden, ikke bare for Norge med for hele vesten, defor er det viktig at vi opprettholder Kristendommen der vi kan! Ja, Islam er hovedfienden til Vesten i dag, en fiende som er så nær at folk ikke tør å innse dette. I stedet skylder vi på vår egen utenrikspolitikk når vi skal forklare terrorismen. Men skal vi bekjempe Islam, gjøres det best med helt andre midler enn Kristendommen! Hvordan kan Kristendommen bekjempe Islam annet enn med væpnet krig? Det er ingen rasjonell forskjell på kristen og islamsk mytologi. Er du kristen, roterteh? Hvis ikke, hvorfor pokker ønsker du at andre skal være det? Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Ja! I Norge er det kristendommen som gjelder og det får våre nye landsmenn finne seg i. Vi drar ikke ned til de og forlanger kirker.Det er sjømannskirker de fleste der du finner større konsentrasjon av nordmenn i utlandet. Endret 8. juli 2008 av Blåbær Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Vel for å sitere trådstarter og prøve å få debatten tilbake på det orginale temaet: For at vi som folk og land skal ha en levedyktig fremtid, er det derfor snart på tide at vi setter foten ned for denne anti-nasjonale politikken. Dermed bastad... Ja! I Norge er det kristendommen som gjelder og det får våre nye landsmenn finne seg i. Vi drar ikke ned til de og forlanger kirker.Det er sjømannskirker de fleste der du finner større konsentrasjon av nordmenn i utlandet. Ja, med det blir ikke prakisert kristen relgion, slik som islam bli praktisert i Norge! EDIT: Kode Endret 8. juli 2008 av roberteh Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Sant å sies så er jeg for statskirke Hvorfor det? Jeg kan se ett argument for å ha en statskirkeordning, og det er at den relativt liberale og moderate statskirka vi har, hindrer at andre mer ekstreme sekter (både kristne og andre) kommer til makt. På den annen side bidrar jo statskirkeordningen til at for eksempel Islamsk Forbund mottar pengestøtte, så jeg synes ikke dette argumentet veier tungt nok til at jeg kal si at jeg støtter statskirkeordningen. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Er du kristen, roterteh? Hvis ikke, hvorfor pokker ønsker du at andre skal være det? Jeg øsnker at vi skal opprettholde vår nasjonal arv... Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg sa jo at det er mye med kristendommen som kanskje ikke er noe å være stolt av, men kristendommen har også utviklet seg i likhet med samfunet. muslimene burde ikke få praktisere sin tro i så stor grad de får i Norge. Kristendommen har ikke utviklet seg, men de troende har utviklet seg. Det står fortsatt i Bibelen at jorda ble skapt på seks dager og at man skal drepe homofile, selv om de fleste kristne i dag velger å se bort fra dette. Det er vitenskapelig og humanitær framgang som har fått kristne til å moderere sine syn, og religionen deres blir stadig mer vannet ut. Så hva er poenget med å beholde troen i det hele tatt. Spesielt for staten Norge: hva skal staten Norge tro på av det som står i Bibelen, og hva skal den ikke tro på? I en sekulær stat bør alle få praktisere religionen sin så lenge det ikke går ut over andre. Henretting av homofile og andre muslimske tradisjoner bør derfor ikke tillates, men de må få lov til å vende seg mot Mekka på fritida så mange ganger de orker. EDIT: Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt: Så hva skulle Norge vært hvis vi ikke var et Kristent land? Sekulært, som sagt. Sekulært, er ingen relgion! Du mener at Norge like gjerne kunne vært ledet av Taliban og Islam? En stat trenger ingen religion. Ikke en privatperson heller, for den saks skyld. Er det ikke bra og ha noen grunnverdier i dette landet da? Alt sklir jo bare ut ellers? Synes det er riktig at vi har en statsrelgion... Og jeg vil opprettholde kristendommen! Noen enige? Du trenger ikke være religiøs for å ha et moralsk fundament. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Sant å sies så er jeg for statskirke Hvorfor det? Jeg kan se ett argument for å ha en statskirkeordning, og det er at den relativt liberale og moderate statskirka vi har, hindrer at andre mer ekstreme sekter (både kristne og andre) kommer til makt. Jupp der har du svaret, samt at vi unngår at folk blir mer engasjerte enn nødvendig. Altså dåp, bryllup og begravelse bør holde for holde for folk flest. Hvis folk blir nødt til å betale 1000kr i året så vil de begynne å bruke kirken mer. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 vi har altså kommet et stykke lenger en det feks. Islam har gjort. Vi påfører oss heller ikke bombebelter og sprenger oss selv i lufta... Vi har kommet lenger enn den muslimske verden, ja. Den muslimske verden har stagnert og befinner seg relativt sett på 1400-tallet. Vi fortsetter å utvikle oss, men det er ikke fordi vi har kristendommen. Kristendommen er riktignok bedre enn Islam, men det beste hadde vært å kvitte oss med den religionen/ideologien også. Uten Kristendommen kunne vi kanskje landet på månen i middelalderen. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Nei, Norge har ikke alltid vært et kristent land. Og selv om vi hadde det, er ikke tradisjon i seg selv grunn til å ta vare på noe. Kommer litt ann på hvor langt tilbake man går da. Vi har vært et Kristent land i mange hundre år i alle fall... Islam er på papiret (og for øyeblikket også i praksis) en verre religion enn Kristendommen, men jeg synes de må få lov til å bygge sine moskeer når kristne får bygge kirker. Men statsstøtte bør ingen av dem få. Er enig med deg der! Mer spesifikt siden kristningen for ca 1000 år siden. Før det var det den norrøne religionen som gjaldt. Det er faktisk en ekte norsk religion, så hvorfor ikke gå tilbake til den religionen i stedet for en religion med utspring i midtøsten som ble påtvunget oss av imperialister - imperialister som var langt verre enn muslimene som du i dag er så redde for skal overta landet... Og du vil altså ha en statskirke, men ønsker ikke at den skal få pengestøtte? Hvordan skal det gjennomføres i praksis? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Er du kristen, roterteh? Hvis ikke, hvorfor pokker ønsker du at andre skal være det? Jeg øsnker at vi skal opprettholde vår nasjonal arv... Til hvilken grad ønsker du at folk skal være kristne? Hva skal de tro på og hva skal de ignorere av det som står i Bibelen? Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) vi unngår at folk blir mer engasjerte enn nødvendig. Altså dåp, bryllup og begravelse bør holde for holde for folk flest. Hvis folk blir nødt til å betale 1000kr i året så vil de begynne å bruke kirken mer. Jeg tror folk hadde blitt enda mindre religiøst engasjerte uten Statskirka, slik vi ser i Sverige - verdens mest sekulære land. I dag besøker som du sier nordmenn flest kirka 3 ganger - hvorav vi blir båret inn og ut to av gangene. Uten statsreligionen tror jeg tallet kunne reduseres ytterligere. Jeg tror 1000 kr i medlemskontingent ville ført til færre medlemmer. De som allerede tror, ville ikke tro sterkere av at de må betale for det. Endret 8. juli 2008 av isbit Lenke til kommentar
G.L. Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Hvor skal asylantene være da, i det landet de står i fare for å bli forfulgt og drept av myndighetene? Har du link til at Bjarne Håkon Hanssen har sagt det du viser til, familiegjenforening og asyl er 2 helt forskjellige ting. Bl. a at man må oppholde seg i utlandet for å søke osv. Jeg tror ihvertfall ikke på at situasjonen er slik som du beskriver. Men et lite spørsmål om partiet deres, er dere ett kristent parti eller norrønt? Hei der. Det trenger ikke komme asylanter hit til Norge. Om f.eks. en marokkaner ikke føler seg trygg i sitt hjemland, så kan han rett og slett bare ta seg over grensa til Algerie. Han trenger ikke komme til Norge. Her er linken du ber om Og vi bekjenner oss til Hedendommen / Odalismen. Men vi ser ikke på kristendommen som noen stor trussel av den grunn. Det er som vi vet større trusler. Lenke til kommentar
G.L. Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 Så dere mener ikke at rasen vår er overlegen andre raser? Det er kulturen dere motsetter dere?Har ikke snakket noe om overlegenhet, men det er jo klart at vi mener at også rasen vår - eller rettere sagt folkeætten vår - den nordiske folkeætt - også bør ha livets rett i fremtiden. Det skulle da bare mangle. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvorfor fokusere på rase i det hele tatt? Jeg har ingen frykt for å bli en minoritet i eget land, forøvrig. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Hvorfor fokusere på rase i det hele tatt? Fordi raser enten man liker det eller ikke finnes innenfor menneskearten? Jeg har ingen frykt for å bli en minoritet i eget land, forøvrig. Grunnet manglende forståelse av Koranen og historie? Fint for deg om du vil bli minoritet i ditt fødeland men jeg tviler på at dette er tilfellet i majoriteten i befolkningen. Lenke til kommentar
isbit Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Så dere mener ikke at rasen vår er overlegen andre raser? Det er kulturen dere motsetter dere?Har ikke snakket noe om overlegenhet, men det er jo klart at vi mener at også rasen vår - eller rettere sagt folkeætten vår - den nordiske folkeætt - også bør ha livets rett i fremtiden. Det skulle da bare mangle. Bør rasen vår fredes? Dersom vi hadde vært få ariske mennesker, burde vi bli tvunget til å få unger med en av samme rase? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Man tar ikke inn asylsøkere, og det er kun ett fåtall som faktisk får asyl av de 15 000.Du glemmer at man har en helt uthulet praktisering av asylordningen i Norge så selv om under 50% får politisk asyl så får de fleste bli. I 2007 søkte 6500 om asyl og 4500 asylsøkere fikk opphlold av forskjellige grunner. Andelen som får opphold er økende og den vil antagelig øke enda raskere om man har for få saksbehandlere. I tillegg kommer de som stikker av fra asylmottakene, kvoteflyktninger, familiegjenforeninger og de som kommer til Norge og oppholder seg her uten tillatelse. Lenke til kommentar
freke Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Og vi bekjenner oss til Hedendommen / Odalismen. Men vi ser ikke på kristendommen som noen stor trussel av den grunn. Odalisme? Er det en slags avart av åsatro? Jeg har hørt enkelte kalle sin tro Odinisme, men Odalisme er jeg ikke bevandret i. Kristendommen er ingen venn av åsatroen hvertfall. Laila Dåvøy hadde ikke mye glede i sin kropp da hun hørte om denne artikkelen i VG Hedninger viet jeg skal ta en prat med kirkeminister Valgerd Svarstad Haugland i morgen. Jeg syns det hele høres rart ut, sier Dåvøy Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Fordi raser enten man liker det eller ikke finnes innenfor menneskearten? Rent ideologisk kan man argumentere med at det fins raser. Men da vil det være snakk om hudfarger og gener, siden ingen raser per definisjon er smartere eller overlegne andre raser. Dermed ser jeg lite poeng i å snakke for mye om raser, siden det eneste som eventuelt differensierer forskjellige 'raser' er hudtoner og genetiske forskjeller som bestemmer disse hudtonene. Da kommer diskusjonen inn på kultur og etnisitet, men det blir igjen noe annet. Så jeg spør igjen, hvorfor fokusere på raser? Grunnet manglende forståelse av Koranen og historie? Fint for deg om du vil bli minoritet i ditt fødeland men jeg tviler på at dette er tilfellet i majoriteten i befolkningen. For det første tar du tak i det jeg skriver, vrir det om et par ganger, og svarer på det. Jeg skrev at jeg ikke er redd for å bli minoritet i mitt eget land. Det betyr at jeg ikke ser noen overhengende fare for at det vil skje. Å påstå at jeg har manglende forståelse for historie ser jeg på som en heller dårlig spøk, men koranen kan jeg ikke si jeg har lest, nei. Jeg går ut fra at du har lest koranen, og forstår hvordan den tolkes av de som lever med koranen som sin rettelinje. Dersom vi finleser bibelen er det også en god del saker og ting som ikke henger på greip med vår vestlige kultur og vårt ideologiske standpunkt om demokrati og frihet. Islam er en ung religion, koranen tolkes (og feiltolkes) i dag omentrent like bokstavelig som bibelen ble tolket (og feiltolket) i Norge så sent som før 1814, og til en viss grad etter 1814. Jeg tviler uansett på at flertallet i Norge er enig med deg i at etniske nordmenn vil bli en minoritet i Norge i all uoverskuelig fremtid. Islam er ikke en trussel, like lite som kristendommen eller jødedommen, det er når religion (og for den saks skyld ideologi) tolkes bokstavelig, ekstremistisk eller direkte feiltolkes vi får et problem. Islam diskrimminerer kvinner i mange land, det er jeg enig i. Det gjør ekstremistiske former for jødedom også. Ortodokse jøder tvinger kvinner til å gå i skjørt. I IDF må kvinner som tilhører ortedoks jødedom gå med skjørt. De blir også neglisjert på andre måter, men det er et eksempel på at all religion kan feiltolkes. Det var ikke uvanlig med tvangsgifte i Norge på 1800-tallet, selv om det, i likhet med Islam, er forbudt å tvangsgifte noen for gode kristne. Nuvel, det er mitt standpunkt, du skal selvfølgelig få ha ditt eget, hvor innesluttet det enn måtte være. Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 (endret) Rent ideologisk kan man argumentere med at det fins raser. Men da vil det være snakk om hudfarger og gener, siden ingen raser per definisjon er smartere eller overlegne andre raser. Dermed ser jeg lite poeng i å snakke for mye om raser, siden det eneste som eventuelt differensierer forskjellige 'raser' er hudtoner og genetiske forskjeller som bestemmer disse hudtonene. Det er stadig mer forskning som tyder på at forskjellene er større selv om vi mennesker generelt har 99.5% om jeg husker det jeg har lest i Biologi rett, ikke overraskende blir forskerne på dette feltet til stadig uthengt som rasister. Forskningen tyder på at asiater fra fks Kina, Japan etc er smartere enn kaukasoide, mens kaukausoide er smartere enn afrikanere, afrikanere har på sin side større muskelmasse. Jeg skrev at jeg ikke er redd for å bli minoritet i mitt eget land. Det betyr at jeg ikke ser noen overhengende fare for at det vil skje. SSB sin statistikk sier noe helt annet. Å påstå at jeg har manglende forståelse for historie ser jeg på som en heller dårlig spøk, men koranen kan jeg ikke si jeg har lest, nei. Jeg går ut fra at du har lest koranen, og forstår hvordan den tolkes av de som lever med koranen som sin rettelinje. Dersom vi finleser bibelen er det også en god del saker og ting som ikke henger på greip med vår vestlige kultur og vårt ideologiske standpunkt om demokrati og frihet. Islam er en ung religion, koranen tolkes (og feiltolkes) i dag omentrent like bokstavelig som bibelen ble tolket (og feiltolket) i Norge så sent som før 1814, og til en viss grad etter 1814. Dette kommer opp hver eneste gang man diskuterer muslimer eller Islam, forskjellen på Kristendom og Islam er at Kristendommen har blitt sekualisert mens Islam fortsatt henger igjen i middelalderen. Det er for meg helt meningsløst å sammenligne de to når Kristendommen tydeligvis har mistet makt mens Islam fortsatt er på sitt sterkeste. Er ingen tilhenger av Kristendom heller som ateist for så vidt men Islam er et langt større problem i dag. Jeg tviler uansett på at flertallet i Norge er enig med deg i at etniske nordmenn vil bli en minoritet i Norge i all uoverskuelig fremtid. Dette tviler jeg på, man må være nokså pk-vasket for å benekte den demografiske "krisen" Norge og Europa er i. Islam er ikke en trussel, like lite som kristendommen eller jødedommen, det er når religion (og for den saks skyld ideologi) tolkes bokstavelig, ekstremistisk eller direkte feiltolkes vi får et problem. Totalt uening, alle religioner er potensielt livsfarlige og Islam er spesielt farlig siden den alltid har hatt og har fremdeles en politisk agenda som den skal oppfylle. Islam diskrimminerer kvinner i mange land, det er jeg enig i. Det gjør ekstremistiske former for jødedom også. Ortodokse jøder tvinger kvinner til å gå i skjørt. I IDF må kvinner som tilhører ortedoks jødedom gå med skjørt. De blir også neglisjert på andre måter, men det er et eksempel på at all religion kan feiltolkes. Problemet med Islam er at budskapet er endelig, det er guds ord og derfor kan man ikke ignorere de mangfoldige versene som oppfordrer til drap på de "vantro" og annet faenskap. Det kan faktisk argumenteres enkelt for at de "gode" muslimene er de som tolker Koranen bokstavelig. Nuvel, det er mitt standpunkt, du skal selvfølgelig få ha ditt eget, hvor innesluttet det enn måtte være. Innesluttet? Jammen sa jeg smør. Mitt synspunkt er ikke noe mer innesluttet enn ditt, selv om du kanskje liker å gi uttrykk for det. Endret 8. juli 2008 av Dark Archon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå