Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er det galt å være kjæreste med sin tremenning?

Gjest estragon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi er opplært slik (gjennom familier/samfunn/media).

Såklart vil det bli litt snakkerier om at to tremenninger er ilag osv, men til syvende og sist så er det om dere to trives ilag som er utslagsgivende.

All pratingen går alltids over etter hvert.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest anonym

Jeg føler det blir galt. Det blir for nærmt resten av familien. Tenk deg når du skal på besøk til henne, du ringer på, og så er det din tante/onkel som åpner døren.

Nei, prøv heller å finne noen du ikke er i slekt med.

Det du snakker om er jo søskenbarn, ikke tremenninger.

Lenke til kommentar
Gjest anonym

"Hei tante, skal bare kline litt med sønnen din".

Nei, jeg tror ikke det :wee:

Det er fettere og kusiner da, finn først ut hva tremenninger er før du kommenterer.

Lenke til kommentar

Jeg var sammen med firmenningen min før. Det er riktignok litt lenger ut i slekta. Jeg visste det ikke da vi ble sammen, men ble fryktelig ukomfertabel da jeg fant det ut (han var med hjem og mamma kjente han igjen). Etter hvert ble jeg vant til tanken, og syntes ikke det gjorde noe særlig. Det man derimot bør tenke på er alle gangene man er med familien. Det kan være skikkelig ekkelt når de vet så mye om din slekt.

Lenke til kommentar

Noe av poenget med at det ikke skulle være greit at familie ble sammen med nær familie, var vell for å få ned innavl. Noe som forskning har vist drastisk øker sjansen for barn med missdannelser. (Nevn tidligere bare ikke under innavl, som ville vært et naturlig søkeord)

Ellers så har man jo lovverket som nevnt tidligere skal beskytte mot incest, og som oftest skjer ufrivillig av en av partene. Samt at en av partene ved incest som oftest er under seksuellavalder.

I tilfeller med tremenninger, reguleres dette ikke ved lov, og er følgelig hverken incest eller ulovlig. Incest gjelder som nevnt tidligere, direkte nedadstigende rekkefølge--> noe tremenning ikke er.

Nedadstigene er feks: Besteforeldre kan ikke drive med noen under seg i slektsgangen jamfør deres barn og barnebarn osv.

Tremenning er jo ikke den nærmeste familien, så usikker på hvordan dette påvirker sjansen for friskt barn

Endret av JLord
Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Vet at dette er en veldig gammel debatt.. men tenkte at mitt svar kanskje kan hjelpe noen andre som søker litt rundt på nettet etter svar. For nær innavl kan føre til misdannelser hos avkom. Dette kan man spesielt se lett ved dyr, hvis man søker litt om det. Tremenninger er derimot ikke i så nær slekt at sjansen for misdannelser er så stor. Det er også slik at det heller ikke er bra med for mye utvanning av gener. Med andre ord kan det kanskje være en fordel med litt innavl noen ganger, rent arv's messig.

Jeg har selv datet tremenningen min. Kjente han ikke fra før, men visste hvem han var og at vi var tremenninger. Vi falt for hverandre, og da var det på en måte for sent. Følelsene tok overhånd, og jeg brydde meg ærlig talt ikke så mye lenger om det faktumet at vi var tremenninger. Det funket derimot ikke mellom oss, men dette var kun pga. frykten for hva alle andre synes.

Så poenget mitt er følgende; Det er ikke lett å finne en person som passer for deg, og som du får sterke følelser for. Hvis dette skulle være tremenningen din, så sier jeg kjør på! Og hvis andre rundt deg ikke vil akseptere dette, så setter de ikke dine følelser først. Og da fortjener du bedre!

Jeg har også erfart det at etter en viss periode, hvor de forstår hvor seriøs du er, så er de bare glad på dine vegne.

Endret av ajak123
Lenke til kommentar

Herregud..

De har jo sagt hvorfor de mener det er galt. De mener det er galt pga de er i familie.

Dette er ikke i mot loven, men en subjektiv mening, og da er det hva man mener som er grunnen.

Om du ikke føler det samme, så føler du ikke det samme. Men da har da absolutt gitt sin grunn. Og det er vel det trådstarter etterspør.

Så er det mange folk og dermed flere meninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...