Erijk Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Okei, la meg gi det et kort å godt svar... jepp Endret 12. juli 2008 av HaueR Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Jøss. Etter 41 innlegg og mye kritikk av "ideen" har enda ikke noen prestert å komme med et eneste argument for hvorfor det galt. Imponerende. Endret 12. juli 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Da foreslår jeg at du leser de 41 innleggene om igjen.. Er vel mange som har kommet med at dem er i slekt ... Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Og? "Hvorfor er mord galt?" "Det er drap!" 1 Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 HOHO, du er en artig liten kar. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) Jeg kan ikke si det samme om dere, som mener derfor er et godt argument. Endret 12. juli 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 Visst du vil peise på med en tremenning, be my guest. Selv gir jeg ikke min slekt mer en, en kos. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 12. juli 2008 Del Skrevet 12. juli 2008 (endret) For all del, jeg dømmer ikke noen for ikke ville være sammen med noen de er i slekt med, men å fordømme det sånn helt uten videre kan virke litt fordomsfullt. Endret 12. juli 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
Ollie2 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 For all del, jeg dømmer ikke noen for ikke ville være sammen med noen de er i slekt med, men å fordømme det sånn helt uten videre kan virke litt fordomsfullt. Det avhenger vel av hva personen selv og tremenningen det er snakk om synes om temaet, og hvor vilige de er til å trosse fordommene rundt dem. Fok fordømmer det ikke "uten videre", det er snakk om normer her, og normer som brytes blir automatisk kontroversielt. At folk er i slekt er en god nok grunn til å ligge unna, fordi 1: Det er til en viss grad ulovlig, 2: Det kan skape krangel og splittelse innen selve slekten og 3: De aller fleste vil automatisk ha noe slikt liggende i bakhodet "faen, jeg roter med tremenningen min, hva er galt med meg?" som kan ødelegge selvbildet. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 1: Det er til en viss grad ulovlig, Nei. Incest: "seksuell omgang mellom personer som er for nær beslektet til å kunne gifte seg". Straffeloven 19. kapittel: Seksualforbrytelser "§ 197. Den som har seksuell omgang med slektning i nedstigende linje, straffes med fengsel inntil 5 år. Som slektning i nedstigende linje regnes biologiske og adopterte etterkommere." "§ 198. Den som har samleie med bror eller søster, straffes med fengsel inntil 1 år." "§ 199. Den som har seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller noen annen person under 18 år som står under hans omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år." Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Skarstad er absolutt inne på noe. Ingen av dem som har kommet med motforestillinger har begrunnet noe om hvorfor det er galt, de har bare kommet med påstanden om at det er det. Siden det ikke er hverken genetisk farlig eller juridisk regulert ser jeg heller ikke at disse to punktene kan brukes som argumenter. Men hvis noen har noen ordentlige argumenter hadde det vært interessant å høre dem, jeg har ikke gjort meg opp noen endelig mening om saken ennå. Når det er sagt synes jeg at dette er en problemstilling trådstarter burde løse på egenhånd utifra sitt eget moralske kompass. Ikke la meningene til vilt fremmede styre livet ditt, det er tross alt du som skal leve med konsekvensene av dine egne valg. Jeg tviler på at du i det lange løp vil bli lykkelig av å leve et liv hvor du lar andre ta valgene dine for deg. Mener du at det er riktig å gjøre dette så kjør på, ikke la folk som ikke engang kan argumentere for det de mener styre livet ditt. Lenke til kommentar
Ollie2 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Straffeloven 19. kapittel: Seksualforbrytelser"§ 197. Den som har seksuell omgang med slektning i nedstigende linje, straffes med fengsel inntil 5 år. Som slektning i nedstigende linje regnes biologiske og adopterte etterkommere." "§ 198. Den som har samleie med bror eller søster, straffes med fengsel inntil 1 år." "§ 199. Den som har seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller noen annen person under 18 år som står under hans omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år." Derav termen, "til en viss grad". Siden det er ulovlig å involvere seg slikt med sin nærmeste familie, er det for mange uklart hvor grensen for toleranse egentlig går. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Ting blir ikke "til en viss grad ulvolig" av at noen ikke gidder sjekke lovverket. Endret 13. juli 2008 av Skarstad Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Ingenting galt i å være kjæreste med sin tremenning, hverken moralsk eller arvemessig så sant det ikke foreligger kjente genetiske sykdommer som kan fordobles. Sjekker dere litt bakover på deres egen stamtavle så er det nok mange som ikke trenger å gå langt tilbake før dere finner mange slike ekteskap. Mange bygder hadde nok vært avfolket hvis man ikke skulle kunne gifte seg med en man var i slekt med! Man kan jo også se litt på kongehusene rundt omkring..(uten at jeg skal si at DET alltid har ført til gode ting ) Er nok ikke så dumt med litt nytt blod der kanskje.. Er enig i at trådstarter her må velge selv hva som føles riktig, men har de ikke hatt jevnlig kontakt gjennom oppveksten slik at hun faktisk "føles" som en nær slektning ser ikke jeg noen grunn til ikke å gå for det. Lykke til Lenke til kommentar
granny Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Straffeloven 19. kapittel: Seksualforbrytelser"§ 197. Den som har seksuell omgang med slektning i nedstigende linje, straffes med fengsel inntil 5 år. Som slektning i nedstigende linje regnes biologiske og adopterte etterkommere." "§ 198. Den som har samleie med bror eller søster, straffes med fengsel inntil 1 år." "§ 199. Den som har seksuell omgang med fosterbarn, pleiebarn, stebarn eller noen annen person under 18 år som står under hans omsorg, myndighet eller oppsikt, straffes med fengsel inntil 5 år." Derav termen, "til en viss grad". Siden det er ulovlig å involvere seg slikt med sin nærmeste familie, er det for mange uklart hvor grensen for toleranse egentlig går. Tremenninger regnes IKKE som nedstigende linje Lenke til kommentar
HOHOHOHO222 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 tja, litt syns nå jeg.. Lenke til kommentar
Immanuel Kant Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) dette har selvfølgelig ingenting med etikk og moral å gjøre dersom begge er komfortable med dette, hvorfor ikke? Endret 13. juli 2008 av Immanuel_Kant Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg kunne gjerne hatt et forhold til flere av tremenningene mine, men siden vi er så nærme og er så og si oppvokst sammen, så blir det litt feil. Ikke for meg, men for dem. Samt familien, men jeg har aldri vært den som bryr meg så mye om hva familien og slekta mener ... Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 "Hei tante, skal bare kline litt med sønnen din". Nei, jeg tror ikke det De som skal til å kline i ditt tilfelle er søskenbarn og ikke tremenninger Lenke til kommentar
Immanuel Kant Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Jøss. Etter 41 innlegg og mye kritikk av "ideen" har enda ikke noen prestert å komme med et eneste argument for hvorfor det galt. Imponerende. jeg hadde tenkt til å skrive dette, men det hadde du tydeligvis allerede gjort få høre da, dere som er så imot dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå