Gå til innhold

Trenger tips til redigering av natur-bilde

Anbefalte innlegg

Hei

Tok ett bilde da jeg kjørte nordover, rett nord for majavatn, for en måneds tid siden. Satt å lekte meg litt med photoshop, og kom fram til vedlagt bilde.

post-82589-1215391165_thumb.jpg

Syns bildet i seg selv ble bra, men dessverre litt uskarpt. Skjønner ikke helt hvorfor? Er tatt med canon eos 400d med standard linse.

Endret av Stingah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst: Jeg liker stemningen i bildet.

Ut fra EXIF ser jeg du har brukt en lukkertid på 1/30 sekund, en blender på f/5,6 og en brennvidde på 28 mm.

Jeg kan ikke se bevegelsesuskarphet i bildet, så det virker som du har forholdsvis stødige hender, eventuelt har du kanskje brukt stativ? 1/30 sek. er litt på grensen for hvor lang tid man klarer å holde kameraet helt stille, egentlig. Noen klarer det dog helt fint ved så korte brennvidder som den du har brukt.

Jeg synes det ser ut som uskarpheten ligger litt unna deg, for gresstråene i forgrunnen ser skarpe ut (mulig det er jeg som ser feil - klokka er tross alt tre på natta). F/5,6 vil gi ganske lav dybdeskarphet, så jeg tipper det er det som er årsaken til uskarpheten du nevner. Prøv å sette opp blendertallet litt neste gang - kanskje f/11 eller der omkring. Det vil dog betinge at du enten skrur opp ISO eller bruker stativ, slik at kameraet er stødig nok for den ganske mye lengre lukkertiden det vil medføre.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips!

Skal kjøpe ny linse til kameraet nå, er klar over dets begrensninger. Hadde dessverre ikke stativ den dagen der, hadde jeg hatt det ville nok bildet blitt langt bedre ja!

Så det er rett og slett dybden i bildet som ikke er helt til stede? Hadde jeg hatt høyere verdi på blender så ville det blitt mer dybde?

Lenke til kommentar

Vel, det finnes ingen regler som er absolutte. Men jeg er veldig på vakt når jeg beveger meg under 1/50s med 28mm. Gang brennvidden med 1,6 så kommer du frem til en moderne crop-versjon av den gamle tommelfinger-regelen du nevner der. I tillegg må du ta hensyn til at også det er i det minste laget for skikkelig kritisk skarphet.

Lenke til kommentar

1/60 er vel maks. uten stativ for brennvidder under 60 mm i fullformat, ja. Det var i hvert fall det min far lærte meg da jeg begynte å leke med hans gamle Nikon FA for endel år siden.. "Du ska aldrig gå under 1/60 sekund, pojk. Då blir dina kort som det här".

Dersom bildet tas med en brennvidde på over 60 mm har man en tommelfingerregel som sier at minste lukkertid = (1/brennvidden) sekunder. For brennvidder på 100mm vil det si at minste lukkertid = 1/100 sekund. For brennvidder på 250 mm bør man bruke 1/250 sek. eller raskere.

For ditt kamera (og mitt..), som har en cropfaktor på 1,6 blir regnestykket litt annerledes: Brennvidde 100 mm -> lukkertid = 1/(100*1,6) = 1/160 sek.

Correct me if I'm wrong.

Edit: PMnormal var før meg, og han har såklart helt rett i at ingen regler er absolutte.

Endret av Karl-Peder
Lenke til kommentar

Det regnestykket er helt riktig, Karl-Peder. Jeg lærte også at på 50mm skulle man aldri under 1/60s. Det ble liksom en standardlukker for mange, i og med at stor dybdeskarphet "var en dyd" før i tiden.

I dag har vi cropfaktor å ta hensyn til, men det er også en annen faktor. Vi ser alle våre bilder i "stort format" på skjermen i dag, så vi ser den minste uskarphet med en gang. Derfor plusser jeg helst på en del, og er mye mer opptatt av at lukkertidene skal være korte i dag enn før. 50mm bruker jeg helst ikke under 1/100s, og 105mm bør holde seg over 1/200s.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig enig i det der, PMnormal. Problemet mitt er bare at mange av mine bilder blir tatt under litt ekle lysforhold, uten mulighet for stativbruk. Dermed får man bare skru opp ISO så det svir og finne seg i at lukkertidene blir litt lange. Resultatet blir ofte så som så.

Lenke til kommentar

Det gjennomsyrer mitt fotografiske virke også, men heldigvis er ofte mine bilder ikke avhengige av absolutt skarphet eller støyfrihet. Ofte skal de ikke ha det heller. Jeg foretrekker helt klart å gå opp til iso 800 for å få en lukkertid jeg føler meg mer komfortabel med. Noen ganger helt opp i iso 1600, og Hi (iso 3200) er også i bruk fra tid til annen. For jeg vil heller ofre støyegenskapene enn skarpheten i de fleste tilfeller.

Lenke til kommentar

Du får mange gode tips her. Men en ting blir så vidt jeg kan se ikke nevnt. Nemlig at du neppe kan forvente noe særlig skarphet i bakgrunnen på dette motivet. Det ser nemlig ut som om det er en del fuktighet i lufta mellom deg og motivet. Det gir nedsatt kontrast, som igjen subjektivt oppfattes som dårlig skarphet.

Om det stemmer at det er fukt i lufta så vil ingen objektiv, eller ingen lukkertider, stativ osv gi deg god skarphet i den delen av motivet.

Lenke til kommentar

fototim, du har muligens et godt poeng der. Men er mulig noe av stemningen i bildet hadde blitt drept om bildet var helt knivskarpt, det ser jeg nå i ettertid.

Men for å vinkle bildekritikken enda litt, hva ville dere gjort annereledes? Eneste jeg har gjort egentlig er å gjort bildet sort/hvitt og gitt det er fargetone, for så å beskjære det litt.

Har forøvrig bestillt ny standardlinse nå, er lei av at det skal være en begrensning, har bestillt en Tamron AF 17-50mm F2.8. Har hørt en del bra om denne, så gleder meg virkelig til å få testa den! :D Herlig med F2.8 i blenderåpning hele veien da :)

Endret av Stingah
Lenke til kommentar
fototim, du har muligens et godt poeng der. Men er mulig noe av stemningen i bildet hadde blitt drept om bildet var helt knivskarpt, det ser jeg nå i ettertid.
Godt tenkt. Stemning ligger ofte mye i lyset. Og disen er nok en viktig ingrediens i lyset her.

Det med avtagende kontrast er forøvrig et effektivt virkelmiddel for å skape en følelse av dybde i et bilde.

EDIT: Typo

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...