Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

LØST: Maskin fryser pluss grafisk korrupsjon.


Anbefalte innlegg

System:

-Core 2 celeron - e1400 (m0)

-Onboard intel 945G grafikk 128meg allokert fra systemminne.

-Fryser med random grafisk korruption.

-Softreset med resetswitch (virker men hjelper ikke på bildeforstyrrelsen) , power off hjalp men har registrert at graphics korruptionen kom tilbake etter kort tid ihvertfall EN gang.

-Etter frys når den starter opp igjen forsvinner bokstaver og alt mulig på POST skjermen tilogmed, ustabil, random piping

 

Mulig kur:

-Har tatt ut ene minnebrikka og den virker stabil så langt. Har spilt simcity4 sikkert 2-3 timer, og kjørt pcmark 2005 etter at jeg tok ut brikka, også kjørt noe orthos uten problem,(mindre enn ti minutter da), og ETT helt pass med memtest86 uten problem etter at jeg tok ut ene gig brikka.

 

Venter på ny krasj.. Får se hva jeg gjør etter det..

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du kan teste memtest86 på begge ram brikkene da får du svar på om rambrikkene er ødelagt, vis det ikke dukker opp feil på noen av dem. la dem bytte plasser i ram sporene og se om det gjør forskjell. vis ikke så kan det være at hovedkortet ditt har fått en liten smell siden det ikke vil takle begge ram brikkene.

Du har kjøpt riktig type ram brikker som pc-en tåler?

 

Hakke skadet ram brikkene på noen måte et hakk i bunnen av brikkene hvor de kobles nedi sporene sine?

Lenke til kommentar

Ja skal være riktige rambrikker, dvs de har tilogmed høyere spec enn det hovedkortet krever. Og jeg passa på hakket i bunnen av brikkene også. Det jeg var mest redd for var at jeg hadde skada CPUen på noen måte ved monteringa, kjølern kom skjevt på først, men det fiksa jeg før jeg kobla på noe strøm.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det du sier er at du bruker ram brikker med høyere hastighet enn det hovedkortet støtter?

Det er jo noe man ikke skal gjøre, har hovedkortet en maks støttet hastighet så skal man ikke gå over den.

 

Satt du cpuen riktig på? hjørnene og "hakkene" ved cpuen i riktig plass?

pass på ikke knekke pinnene under?

tok på kjølepasta mellom cpuen og cpu kjølern?

Har du sjekket at tempraturene ikke blir for høye for hverken cpu eller gpu?

Lenke til kommentar
Det du sier er at du bruker ram brikker med høyere hastighet enn det hovedkortet støtter?

Det er jo noe man ikke skal gjøre, har hovedkortet en maks støttet hastighet så skal man ikke gå over den.

 

Tullprat :thumbdown:

 

Å bruke rambrikker med høyere hastighet enn hovedkortet støtter er ikkje noe problem i det hele tatt, de fungerer fint på lavere hastighet også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Tullprat :thumbdown:

 

Å bruke rambrikker med høyere hastighet enn hovedkortet støtter er ikkje noe problem i det hele tatt, de fungerer fint på lavere hastighet også.

 

Er det kun da at hovedkortet setter ned hastigheten på ram brikkene så det skal fungere?

Lenke til kommentar

Les det eg skriver:

 

Minnet vil bli kjørt på den høyeste hastigheten som både minne og hovedkort støtter.

 

Har man ett hovedkort som maks støtter PC6400, så blir minnet kjørt på den hastigheten selv om minnet støtter høyere hastighet. Har man ett hovedkort som støtter PC6400 og setter i PC5300-minne, så blir minnet kjørt på PC5300-hastighet.

 

Er det forskjell så må man enten overklokke hovedkortet for å utnytte raskt minne, eller overklokke minnet for å utnytte ett raskere hovedkort. Tror vi egentlig er enige, det er bare dere som ikkje kan norsk :p

Lenke til kommentar
Ja skal være riktige rambrikker, dvs de har tilogmed høyere spec enn det hovedkortet krever. Og jeg passa på hakket i bunnen av brikkene også. Det jeg var mest redd for var at jeg hadde skada CPUen på noen måte ved monteringa, kjølern kom skjevt på først, men det fiksa jeg før jeg kobla på noe strøm.

 

Du har ustabil PC, tar ut en rambrikke og PC blir stabil.

 

For meg ser det ut som om du har funnet svaret ditt allerede. Du kan prøve å bytte brikker, og se om PC er ustabil med bare den brikken du no har tatt ut. Men det ser absolutt ut som om den ene rambrikka di har tatt kvelden.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Bytta ut begge rambrikkene med EN stk 2 gig brikke og det ser ut som om maskin er iorden nå. Har hatt den i daglig bruk siden disse postingene.

 

Går ut ifra at det var ene rambrikka som var gæærn enten pga skade under min montering eller skade fra fabrikant (er vel lite sannsynlig ?)

 

Jeg fikk uansett pengene igjen på den fra Komplett.

 

Har ikke tort å sette i en 2 gig brikke til foreløpig, men det er vel uhyre usannsynlig at det var slotten som var gærn så det skulle vel ikke være noe problem det heller. Taper jeg mye kapasitet på å bare kjøre EN brikke ?

 

Om jeg igjen skal prøve dualchannel; MÅ jeg ha matcha brikker ? Eller går det med bare en 2 gig av samme merke til ?

 

En liten snodig ting forresten er at jeg har krasha en gang eller to og hatt noen SMÅ CRC error fenomener. Håper det er tilfeldig og ikke hardware relatert. Maskin har som sagt ikke gjort NOE av det den gjorde i starten omigjen.

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...