Gå til innhold

Canon EOS 450D vs. Canon Powershot G9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

450D vil være bedre på respons, bildekvalitet, ergonomi, være langt bedre å tilpasse til forskjellige bruksområder.

G9 er mindre og mer praktisk som reiseløsning.

Det er en ganske merkelig sammenligning. Det ene er et kompaktkamera, det andre er et speilrefleks.

Dersom du føler du trenger et speilrefleks bør du ikke låse deg til ett merke, men gå innom en fotobutikk med godt utvalg og prøve å holde kameraet. Det er hvor godt kameraet er å holde som er viktig. Og det er mange flere merker enn Canon. :)

(Det betyr ikke at et 450D ikke kan være kameraet som passer dine hender best, men det betyr at det ikke nødvendigvis er det.)

Lenke til kommentar

G9 er et utrolig kamera med bedre optikk enn 90% av alle slr i verden har. Det er kun detaljnivået i åpne skygger som avslører at det har liten sensor så lenge du holder deg opp til iso 200. Det er rett og slett et knallbra kamera som mange faktisk hadde hatt bedre nytte av enn ethvert slr. Jeg har i kveld studert jpg fra G9 på DPreview hos et forummedlem som har kjøpt det kameraet, og jeg fikk litt hakeslipp. Det er enkelt og greit fantastisk. Jeg bare må ha meg noe slik.

Men er det bedre enn 450D? Både ja og nei. Jeg ser da bort fra størrelsen, men ser kun på bildekvaliteten. For å få like oppløste og skarpe bilder må du legge penger i en skikkelig god zoom til 450D. Da mener jeg en zoom som koster omtrent like mye som kamera, kanskje enda dyrere. Den er bare forbløffende god. Det er også betjeningskomforten, som ligger i samme klasse som et entrylevel speilrefleks. Jeg har sjelden blitt så imponert over noe annet teknologisk produkt, rett og slett.

Minus: Ja, selvfølgelig. Zoomen kan ikke byttes ut, og har litt begrenset vidvinkel. Du kan kjøpe en vidvinkelforsats til den, men det er ikke et fullgodt alternativ. Det har liten sensor, noe som gir mer støy på høy iso (lysfølsomhet). Den lille sensoren betyr også at brennviddene blir fysisk veldig korte, som igjen gir deg liten mulighet til å leke med liten dybdeskarphet. Og det er faktisk det som er de eneste alvorlige minus jeg kan se.

Optikken er som sagt veldig god. Støy på høy iso kan du unngå i og med at antishake vil gi deg en del å gå på før du må skru opp iso over 400. Det eneste som gjør at jeg ikke kunne klart meg med det kameraet, og ingen slr, er at jeg ofte bruker liten dybdeskarphet som en effekt i mine bilder for å isolere objektene fra bakgrunnen. Ellers ser jeg ingen problemer for meg å leve med et slik kamera.

Forvirret nå? Jepp, det er jeg også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...