frodegb Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hei Java er noe helt nytt for meg, men har lyst til å lære meg dette så jeg har installert JDK i "c:\java\jdk1.6.0_06". Jeg har satt PATH-variabelen til "c:\java\jdk1.6.0_06\bin" og JAVA_HOME til "c:\java\jdk1.6.0_06". Jeg får ingen feilmeldinger når jeg skriver javac og java i kommandovinduet til vista. Men som vist på bildet har jeg laget en fil som heter Virk.java og prøvd å kompilere den ved å skrive: javac Virk.java når jeg befinner meg i c:\users\frode. Det går tilsynelatende fint og Virk.class blir opprettet i samme mappe, men når jeg vil kjøre Virk.class java Virk.class går det gæli. Se bildet under. Hva er det som forårsaker dette? Frode Lenke til kommentar
frez Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Når du skal kjøre class fila så skal du ikke skrive java Virk.class. Du skal kun skrive java Virk Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Ny på Java og går rett på GUI? Det var ikke snaut. Med mindre du har spesielle grunner til å velge AWT, burde du heller bruke mer moderne Swing. Det frez siser stemmer. Og i tilfelle du ikke var klar over det: I klassen du starter med "java" trenger du også en metode public static void main(String[] args) {...} Fungerer som main i C/C++ såvidt jeg kan se, bortsett fra at i Java så må main være static og (dermed) inne i en klassedeklarasjon. Lenke til kommentar
frodegb Skrevet 8. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2008 okei, takk det programmet er bare noe jeg skrev fra en bok, som jeg fant ut var fra 2005, så det er vel like greit å droppe den. noen som har anbefalinger til bøker, eller er det like greit å bruke dokumentasjonen til sun? Lenke til kommentar
glotón Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Dersom du kan programmere fra før av vil jeg tro du kan lese deg til det du trenger ved å lese java sin api. I tillegg har sun en java tutorial som forklarer det grunnleggende ved språket på en grei måte. Dersom du har lite programmeringserfraing kan du prøve Head First Java. Det er en litt annderledes programmeringsbok, men den forklarer java og særlig OO på en ganske god måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå