Gå til innhold

Hjelp til valg av stabil strømforsyning egnet til brannmurbruk

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en strømforsyning jeg skal ha i en data som skal stå på 24/7, og være en viktig enhet i et nettverk. Det betyr at den må være stabil. Har ingen særlig kompetanse på området (=jeg er "noob"), annet enn greie erfaringer med "thermaltake toughpower 750W".

Min score på "eXtreme powersupply calculator" ble 413W.

Som førstevalg har jeg tenkt på:

Noen bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle delene er ikke på plass ennå.

Jeg vet ikke om den testen jeg referete til gjelder primært for maskiner hvor windows er installert/gamermaskiner. Skal ikke bruke den til _noe annet_ enn brannmur. tror openbsd kommer til å bruke veldig lite ressurser.

Dette er det jeg tenker jeg skal ha i den:

HK (775, intel 975X, to stykk pcix133 (disse var ikke tatt med i testen/kalkulatoren))

Ett stykk Nettverkskort/NIC (pcix133, dobbelt)

Ram (2*1024M, DDR2, 667)

CPU (e4600)

HDD (sata, 7200)

GPU (pcie16, 64M)

Når jeg skrev inn alle disse tingene så ble det 413W. Egentlig tror jeg ikke det vil bli mer enn 113W. Må ha vært en bug i java :!:

Håper dette gjorde ting litt klarere.

Tenkte kansje jeg skulle gå for den modulære versjonen? eller en billigere.

Edit: noen småfeil

Endret av illshit
Lenke til kommentar
Det blir nok ikke noe mer enn som sådan, ikke i verste fall en gang nei. Så vil nok anbefale deg å gå for noe billigere ja. En PSU i området 350-400W vil jo holde i massevis det også.

Hvordan måler man egenrlig hvor god kvalitet en psu har?

Evt. merke?

Lenke til kommentar

Er ikke så veldig god, men kondensatorene har en del å si etter hvert som strømforsyningen blir eldre (3 mnd. +), du kan jo sjekke "anbefalingene" til Hardware, der de anbefaler en Corsair VX450 watt. Den skal holde i massevis for deg, og hvis du leser testen skriver de bare masse bra om den ;) Den skal også være kjølig og stille, noe som vil passe en brannmurPC veldig bra :)

Lenke til kommentar

Komponenter er en ting, men man må også se på effektivitetstall (hvor mye likestrøm som produseres i forhold til hvor mye PSU trekker av vekselstrøm fra veggen), spenningsregulering (hvor stabile spenninger er under last) etc. Best å ta turen rundt på nettet og se litt på reviews. Pris er jo også en sak, man kjøper ikke en 600W strømforsyning til en slikk og ingenting, det tilsier at den absolutt ikke kan levere det den er merket til. HW.no testet vel en slik liten "krabat" for en stund tilbake. Merket for 600W, men kutta ved ca. 450W. Q-tec (nå solgt som Trust) var jo også en notorisk synder slik sett.

Lenke til kommentar

Vi hadde en Xeon HP tower server på jobben vi skulle sette inn en DVD brenner i.Denne hadde en HP OEM 350W PSU (tror det var InWin).

Resultatet var at det sa poff , PSUen røk.

Byttet til en Tagan 420W og dette var et par år siden eller mer.

En 450W "kvalitets PSU" som Corsair VX-450 vil være mere enn tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Ja jeg synes VX-450 er et bedre valg.

Billigere og den har "EN" +12v rail (man slipper å tenke på at kretsen "tripper" ved overstigelse av current limiter)som kan belastes med inntil 33Ampere (396W) som holder i massevis til ditt bruk .Samt 5 års garanti fra Corsair.

Eneste er at den ikke har avtagbare kabler ( er kun Corsair HX serie )

NeoPower 550 har tre +12v linjer med sikring (current limiter) på hver som kapper ved 18A , samtidig uttak på alle tre ~500W . +3.3v og +5v er mere eller mindre samme på begge.

Du vil aldri komme opp i et +12v forbruk på hverken 396W eller 500W utfra det du har listet opp.

Edit:

Jeg la inn følgende på "eXtreme powersupply calculator"

Regular desktop motherboard

Intel C2 Quad QX6700 (værstingen i watt forbruk)

2 PCI kort

2 PCI-Express kort

2 DDR2 dimms

1 stk Grafikk kort ATI X1300

2 Usb enheter

1 SATA Drive

1 DVD drive/brenner

Resultat 90% belastning , anbefaling 280Watt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat bråke PSU nei.

SilentPCReview sa:

Like the HX series, it's among the quietest fan-cooled PSUs we've tested.

Hastighet på vifte stiger ved økt watt belastning.

Slikt sett kan du også vurdere VX-550 for enda lavere vifte "støy" .

Lenke til kommentar

Jeg har vel egentlig bare prøvd "Thoughpower 750" fra før av, og jeg synes den støyet ganske mye; ihvertfall hvis man hører nøye etter. Hvis dette skal fjernes tror jeg det er slik at du må kjøpe viftestyring eller noe.

Edit: hentet noen av varene ovenfor på grorud idag :-)

Endret av illshit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...