Torvastabu Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Har begynt å se på blits Tenkte litt på pakkene til strobist, spessielt SP1 http://www.mpex.com/page.htm?PG=Strobist%20Kits Der følger det med en vivitar 285HV Har i tilegg en 430ex som jeg vill ha innpå, kansje en vivitar 285HV også. Har forstått at 430ex'en ikke har pc ingang noe som gjør at jeg må ha en hotshoe-pc adapter, men hva må jeg kjøpe utenom pakken for og få 430ex'en sammkjørt med resten? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Hvis kamerahuset ditt har PC-utgang holder det emd en kabel til adapteret som du fester på 430'en. Eventuelt kan du bruke en optisk slaveutløser hvis du vil fyre av flere blitser samtidig med den. Skal du ha en 285 kan du også gjør det omvendt, og bruke optisk slaveutløser på 430 og trigge 285 med kabel (285 har propetiær inngang med medfølgende adapter til standard PC-sync). Eventuelk kan du bruke en billig RF-trigger (Cactus V2, for eksempel - de har den på Mpex). PS: Skal du bruke kabel bør du være klar over at PC-kontaktene ikke akkurat er de mest solide som finnes. Det kan være en ide å bruke overganger til en annen type kontakt og bruke den for lengre kabelstrekk. Selv hadde jeg planlagt å gjøre noe sånt som dette: D40 -> Hot Shoe til PC -> PC til 3,5mm mono -> 3,5mm monokabler for strekket mellom kamera og blits -> Blits På denne måten kan du også lett skjøte det hele med flere miniphone-kabler, og hvis du har loddebolt og litt tinn koster det deg nesten ingenting å lage kabler selv. Hvis du virkelig skal gjøre det seriøst kan du også bruke et par overganger til 1/4", men dette har vel strengt tatt neppe noe for seg. Du kan også bruke noe sånne "household"-dingser, som gjør at du kobler sammen ting med den typen kabler de bruker for nettstrøm i USA. du kan få kjøpt skjøtekabler på elfa. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Desverre er det lite jeg kan gjøre for å kaste lys over emnet. Men du er klar over at Strobist har eget forum på flickr Dersom du ikke får utfyllende svar her, regner jeg med det allerede finnes noe der. Evt oppretter du en tråd der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå