Gå til innhold

Elprice og angrerettsloven

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en laptop hos Elprice (i en butikk) for 4 dager siden. Vifta på pc'n går konstant, og jeg ønsker å heve kjøpet. Jeg er klar over at angrerettsloven kun gjelder ved internettsalg m.m. Men hos Elprice hadde de ikke pc'n jeg kjøpte på utstilling, og jeg fikk ikke prøve pc'n på noen som helst måte før jeg kjøpte den. Vil ikke da angrerettsloven gjelde for dette kjøpet? Og vil jeg kunne få hevet kjøpet på bakgrunn av en vifte som går KONSTANT? (Pc'n er en acer aspire 5920G)

Håper på svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eneste du har krav på er å levere den inn for å få de til å utbedre feilen. I beste fall får du en helt ny en, men det er noe jeg tviler på. Hvis de ikke klarer å reparere (samme) feilen 3 ganger har du rett til å heve kjøpet...

edit: dårlig formulering

Endret av Musty
Lenke til kommentar
eneste du har krav på er å levere den inn for å få de til å utbedre feilen. I beste fall får du en helt ny en, men det er noe jeg tviler på. Hvis de ikke klarer å reparere (samme) feilen 3 ganger har du rett til å heve kjøpet...

edit: dårlig formulering

Okey, takker! Men det er noe galt med pc'n når vifta går konstant?

Lenke til kommentar
Okey, takker! Men det er noe galt med pc'n når vifta går konstant?

Nei, det er visst normalt.

Viften går det meste av tiden, men den har et behagelig støynivå så lenge man ikke presser maskinen for hardt.

Så da vil jeg ikke med hjemmel i noe lovverk kunne levere tilbake pc'n? Jeg opplyste ved kjøpet om at pc'n skulle brukes primært til skolearbeid, og at den av den grunn ikke kunne være støyende eller tung. Selgeren sa ingenting om at vifta ville gå konstant, vifta bråker så mye at jeg aldri vil kunne bruke denne pc'n på lesesalen/datasalen på skolen.

Lenke til kommentar

Hva som er støy er veldig subjektivt. Dersom du påpekte at du ønsket en stillegående maskin til selger, og den støyer mer enn det som man vil kunne kalle normalt vil jeg si at du har en sak. Hardware skriver i sin artikkel om maskinen at viften går en del, men at den har et behagelig støynivå så lenge man ikke presser den. Slik jeg ser det så vil du ikke ha noen sak mot selger. Det du burde ha gjort var å be om en test av maskinen før du kjøpte den, eller handlet et sted der du har returrett.

Lenke til kommentar
Hva som er støy er veldig subjektivt. Dersom du påpekte at du ønsket en stillegående maskin til selger, og den støyer mer enn det som man vil kunne kalle normalt vil jeg si at du har en sak. Hardware skriver i sin artikkel om maskinen at viften går en del, men at den har et behagelig støynivå så lenge man ikke presser den. Slik jeg ser det så vil du ikke ha noen sak mot selger. Det du burde ha gjort var å be om en test av maskinen før du kjøpte den, eller handlet et sted der du har returrett.

Maskinen støyer ikke mye, men jeg ba om en pc som jeg kunne bruke til skolearbeid, og med denne pc'n kan jeg ikke sitte på en datasal eller lesesal fordi pc'n støyer for mye. Jeg har aldri vært borti en laptop hvor vifta går konstant på et så høyt nivå som denne. Jeg får ta turen ned til Elprice og håpe på det beste. Pc'n er jo så og si ubrukt og alt utstyr og emballasje er i orden.

Noen andre her som har erfaring med Acer Aspire 5920G og støy? Er det virkelig normalt at vifta går hele tiden uavhengig av temperatur?

Endret av mknumber1
Lenke til kommentar
Se om du får lastet ned programvare som kan styre klokkefrekvensen på prosessoren. Da kan du tvinge den til å gå stille og på få ressurser på lesesalen.

Takk for tipset! Vet du om noen programmer jeg kan laste ned da? Har en acer aspire 5920G med Intel Celeron Core 2 Duo prosessor. Har enda ikke funnet noen programmer som gjør at jeg kan styre vifta på min pc:(

Lenke til kommentar

De var snill med meg og lot meg bytte siden jeg mente 1gb ram var for lite for en vista pc etter å ha prøvd det =)

Men det ommer litt ann på hvem som står bak kassen.... Du må betale frakten eller hva det nå er for at de skal sende pcen tilbake til acer sånn at de kan putte ny emballasje på og selge den på nytt ;)

Lenke til kommentar
De var snill med meg og lot meg bytte siden jeg mente 1gb ram var for lite for en vista pc etter å ha prøvd det =)

Men det ommer litt ann på hvem som står bak kassen.... Du må betale frakten eller hva det nå er for at de skal sende pcen tilbake til acer sånn at de kan putte ny emballasje på og selge den på nytt ;)

Okey, kanskje det er håp for meg også da;) Hva kostet det deg å få byttet da?

Jeg er uansett skeptisk til om det er normalt at vifta går konstant selv om pc'n ikke er varm men..

Endret av mknumber1
Lenke til kommentar
Takk for tipset! Vet du om noen programmer jeg kan laste ned da? Har en acer aspire 5920G med Intel Celeron Core 2 Duo prosessor. Har enda ikke funnet noen programmer som gjør at jeg kan styre vifta på min pc:(

Jeg kommer ikke på hva det heter, men det har intel i navnet. Det styrer ikke vifta på pc'en, men tvinger ned frekvensen (antall mhz), og dermed også temperaturen. Dette vil få vifta til å gå ned mot minimum, eller ikke gå i det heletatt. Fungerer på min laptop med Intel Centrino.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke på hva det heter, men det har intel i navnet. Det styrer ikke vifta på pc'en, men tvinger ned frekvensen (antall mhz), og dermed også temperaturen. Dette vil få vifta til å gå ned mot minimum, eller ikke gå i det heletatt. Fungerer på min laptop med Intel Centrino.

Hadde jo vært konge om du kunne funnet ut hva programmet heter da:) Noen andre som vet?

Lenke til kommentar

jeg bare lurer her men har du forsøkt å oppdatere drivere til maskinen via hjemmesiden til acer? snakke med acer support, reinstallere maskinen for å sjekke at det ikke er noe i softwaren som føkker det til?

googlet litt på maskinen din og fant at den har blitt testet til 3.6 / 3.8 Bel idle / stress. dette er ikke mye egentlig, men i et helt stille rom vil det vel være hørbart.

til sammenligning så ligger vel visking på 2.5 Bel og vanlig tale på 4 eller 5 Bel

0.3Bel økning i lyden er dobling av lydstyrken

Lenke til kommentar
jeg bare lurer her men har du forsøkt å oppdatere drivere til maskinen via hjemmesiden til acer? snakke med acer support, reinstallere maskinen for å sjekke at det ikke er noe i softwaren som føkker det til?

googlet litt på maskinen din og fant at den har blitt testet til 3.6 / 3.8 Bel idle / stress. dette er ikke mye egentlig, men i et helt stille rom vil det vel være hørbart.

til sammenligning så ligger vel visking på 2.5 Bel og vanlig tale på 4 eller 5 Bel

0.3Bel økning i lyden er dobling av lydstyrken

Jeg har ringt acer support. Der mente de at det ikke var normalt at vifta gikk hele tiden, men de hadde ikke noen løsning å komme med. Har forsøkt å oppdatere drivere, men er ikke helt inne i "dataverden", så har ikke helt funnet ut hvordan jeg går frem. Kanskje du kan hjelpe meg/gi meg noen linker til oppdateringer?

Høres ikke så mye ut nei, og siden ingen andre klager på støyen fra denne maskinen her inne på forumet så tror jeg det kan være noe galt. Den støyer mye verre enn f.eks. min fars IBM thinkpad og min søster Acer Aspire (1 år gammel, husker ikke helt modellnavn).

Lenke til kommentar

drivere skal du kunne finne ganske greit under service og support på acer sin hjemmeside.

men vis acer sin support ikke har noen løsning burde de strengt tatt ha anbefalt den inn på verksted.

det eneste jeg kan anbefale er få en tekniker på et verksted til se på maskinen og få en uttalelse på støynivået. viften på bærbare pleier stregnt tatt ikke å gå hele tiden så høres jo ut som feil.

desverre er støy og problemer rundt dette noe som er ekstremt vanskelig å feilsøke/diagnosere uten å ha enheten i hende. det kjedelige er jo at det koster fort litt vis de som tar inn maskinen ikke er enig i at det er feil at den støyer så mye som den gjør.

jeg ville i ditt tilfelle tatt sjansen på at det var en feil på viften og gått til Elprice og sagt du har snakket med support som sier de mener det er et problem (slik jeg forstår det) men de har ikke noen løsning på problemet og den må derfor på verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...