Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det tar ofte noen møter hos en psykolog, lege eller lignende for de stiller en diagnose på deg. De må først kartlegge hva problemene/problemet er og hvor stort det er. Vis du sier at du ikke føler at du ikke klarer en vanlig arbeids dag vil de sykemelde deg etter hvor lenge de og du føler at du trenger. Det er noe dere blir enig i fellesskap. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Hei... Mitt spørsmål er kan jeg få sykemelding av min fastlege, pga depresjon,angst og for mye å tenke på, da mener jeg ikke hverdagslig ting. Er en ung gutt på 19 år, har vokst opp i et belastende miljø, som en 6 år gammel gutt kom jeg til norge, vi bodde i en liten leilighet og hadde det greit, men foreldrene mine var skilte, etter 3 år mens vi var på ferie i hjemmelandet våres, moren min og jeg, så døde Faren min, da ringte broren min fra norge å fortalte dette.da var jeg 10 ca. Jeg led 2 år med depresjoner, var mye ting som skjedde i familien, og senere tid hadde jeg en storebror som ble kriminell, han brukte steroider, stoff ,osv, husker glimter da jeg var små at han kom sent hjem ofte ruset eler full, moren min kjeftet på han, han slo i veggen eller gikk mot henne, eller skadet seg selv, dette holdt an på til jeg ble 17 år, broren min har vært i fengsel i 4 år til sammen di gangene han var inne, jeg har sitt moren min gråte pga så mye, har sitt mye vondt, men allikevel er hun sterk dame, hun er nå i frykt at jeg skal bli sånt, jeg er i et ganske belastende miljø, men så fikk jeg meg en jobb og har hatt den 1 år. men nå har det seg sånn at jeg har sklidd litt ut igjen med feil folk, og har litt gjeld , regninger , litt angst osv, og bare tenker på hva som kommer til å skje, bekymrer meg hele tiden, og er ofte deprimert og ønsker meg selv dø, har ikke selvmordstanker, men jeg bare tenker da slipper jeg dette. Men det jeg sier, jeg vil ikke miste denne flotte jobben og sjansen, men trenger litt tid å komme meg på beina igjen.... Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Det høres ut som du har det vanskelig for tiden (isolasjon osv.) og at du har hatt en meget belastende oppvekst. Aktuelle symptomer (isolasjon + mer?) med tidligere risikofaktorer forteller meg at det kan være vanskelig for deg å takle dette, og at du derfor ønsker deg en pause? En sykemelding kan være en god ting i øyeblikket, men vil det være en langvarig løsning? Løser det egentlig noen ting, eller bare utsetter det ubehagelige til en annen gang? Mitt forslag: oppsøk fastlegen, være åpen om ditt aktuelle problem samt hva du mener kan være årsaken (fra oppvekstvilkår). Du vil helst ha en henvisning til psykolog (spør legen om det!) slik at du kan få en skikkelig utredning og korrekt diagnose. Lykke til Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Slike diagnoser stilles av psykiatere, ikke psykologer. Får du sykmelding på depressivt grunnlag vil det stå "nedsatt stemningsleie" eller noe slikt i den, tror ikke leger bruker ordet depresjon. Uansett vil ikke arbeidsgiver få se akkurat hva som står der, men det er jo vanlig at man spør hva som er galt, og stoler man på folk er det vanskelig å lyve. Men jeg tror du vil oppdage at du får mer forståelse enn du frykter. Arbeidsgivere har gjerne sett ting før. Lenke til kommentar
DuTTZi Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) Psykologer og psykiatere kan stille psykiatriske diagnoser (F-kategorien i ICD-10). Endret 14. juni 2010 av DuTTZi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå