Gå til innhold

Gaming pc til 13k

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt til å kjøpe en stasjonær pc til 12-13k.

Pcen skal omtrent bare brukes til spilling og film.

Jeg har ikke tenkt til å overclocke. Kanskje jeg gjør det etter hvert når pcen begynner å få problemer med å kjøre nye spill.

Jeg har ikke råd til ny skjerm enda, så jeg har tenkt til å bruke en gammel 17" til jeg får råd til en 24".

Jeg har sett på denne pcen fra netshop.

Delene jeg har tenkt på er:

Hovedkort:

FOX+ X38A Digital Life DDR2/DDR3 -S 775 3xPCIex16, 2X1394a, 6XSATA, 2XeSATA, 7.1

CPU:

Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz

Minne:

Mushkin DDR2 4GB XP CharcoalGrayFrostbyt XP2-6400 2x2048MB 800MHz. (4-4-4-12)

Harddisk:

Western Digital VelociRaptor 300GB S-ATA 16MB cache 10000RPM

Skjermkort:

2 stk. Club3D HD4870 i crossfire

Jeg har tenkt til å ha Vista home premium 64-bit.

Fungerer dette oppsettet bra?

Er det noen såkalte "flaskehalser"?

Takk hvis noen gidder å svare.

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kriminelt å ikke overklokke dagens intel-prosessorer. Hvis du ikke gjør det, vil du få en plagsom pop-up helt til du gjør det. ;)

Kan du tenke deg å bygge selv? Jeg kan fint sette sammen en flott pc til deg for den prisen.

Prosessor: Intel E8400

Skjermkort: ATI 4870 (I crossfire, du må ha to kort)

Kabinett: Antec Ninehundred (jeg og to venner har det, alle like fornøyde)

PSU: Corsair HX 620W

Hovedkort: Noe som støtter crossfire med intel-chipset.

Lenke til kommentar

Jeg dreit meg litt ut og kommer nær enter tasten før jeg hadde skrevet ferdig :p

Sjekk ut om oppsetter jeg har sett er greit.

Jeg vil helst bruke en side om bygger pcen for meg, men kan prøve å bygge helt selv hvis det ikke er alt for vanskelig.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Har ikke så veldig mye bruk for så mye lagringsplass. Pcen jeg bruker nå har bare 101 gb, og jeg har aldri brukt alt. Pleier å slette gamle programmer og filer når jeg ikke bruker de.

Holder det med 650 W PSU eller skal jeg ta 1000?

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

620 er nok, ja. Kjøp den PSUen jeg skrev om.

Tror ikke det er så mye å spare, men du lærer mye, og det er gøy. Minuset for deg blir jo at du ikke har garanti hvis noe ryker. Nå vet jeg ikke hvordan det er med datakunnskaper der i gården, men jeg så vertfall videoer og leste artikler i fleng om pc-bygging før jeg mottok delene, og bygget pcen på halvannen time med innlagt dopauser og kaffi.. :) Starte gjorde den og.

Det er ikke noe hokkus-pokkus. Det er heller ikke lett å ødelegge noen deler, men hvis du først tråkker i salaten, ryker tusenlappene lett...

Lykke til!

Lenke til kommentar

Den PSUen du skrev om går det ikke ann å velge på netshop. Det er 600W og 650W.

Du skrev at det er kriminelt å ikke overclocke. Mister jeg ikke garantien på delen hvis jeg overclocker den? og kan jeg merke veldig stor forskjell hvis jeg gjør det?

Ting jeg eier har som vane å bli ødelagt, så jeg vil helst ha garanti.

PS: bra bokmål :p

Endret av GunnarGul
Lenke til kommentar

Altså..

Nå er ikke jeg noen ekspert i juss, men jeg vet ikke om du har garanti i utgangspunktet. Du har reklamasjonsrett. Men spørsmålet er om det å overklokke går under "normal bruk", slik at du kan reklamere den. Det vet jeg desverre ikke.

Så lenge du ikke justerer volt (strømstyrken) til prosessoren, men bare øker hastigheten i MHZ manuelt i BIOS, skal det mye til for å ødelegge noe. Si hvis du overklokker fra 1,8ghz til 3,15ghz, slik som jeg gjorde. Det er forskjel, det kan jeg love deg. Uten å justere volten, gikk prosessoren min opptil 2,7. Selvfølgelig kan jeg ikke garantere deg noe, men det er hvertfall relativt trygt.

Ang. strømforsyning, bør du velge en som er modulær. Dette betyr at ledningene kan kobles fra, slik at det blir mindre ledninger i kabinettet, ergo, bedre luftgjennomstrømning og lavere temperaturer. Det ser også finere ut.

Bra bokmål...? :p Gjør så godt man kan vettu... ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke forskjellen på garanti og reklamasjonsrett. Overclocka skjermkortet på pcen jeg bruker nå, fordi reklamasjonsretten/garantien har gått ut. Da fikk jeg en advarsel om "fraskrivelse av garantiansvar".

PSUen heter MIST, 650W, avtagbare kabler, Rev.3

- Ny versjon, ATX 2.2, med kabel kit

"avtagbare kabler" betyr vel at kablene kan kobles fra?

Går det ikke egentlig ann å la kabinettet stå helt åpent? En venn av meg gjorde det og pcen ble aldri varm.

Lenke til kommentar

Sikkert flott den PSUen der.

Som sagt, så kan jeg ikke mye juss, så det får noen andre svare på.

Det går fint an å ha åpent kabinett, det gjør ikke så mye fra eller til, bortsett fra at trykket som skal til for å blåse lufta ut vil forsvinne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Bestilte denne pcen for ca en måned siden nå. Pcen har ikke kommet enda. Er det normalt at det tar så lang tid?

Hadde det gått mere enn 2 uker (viss de skal bygge den) så hadde jeg tatt kontakt, å hørt hvorfor det tar så lang tid, prisene synker som bly i vann for tiden, så det den kostet for en måned si, gjør den ikke idag...

viss du bestiller del for del, og de ikke har sendt det innen 3 dager, så hadde eg tatt kontakt..

Hadde eg vore deg, hadde eg avbestillt, å kjøpt pcèn ein aen plass;-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

fikk endelig pcen i dag, men jeg tror jeg har fått feil harddisk. skulle hatt en velociraptor 300 gb.

På min datamaskin står det 84 gb ledig av 97,6 gb, som er mye mindre enn det jeg bestilte.

Finner ikke navnet på på harddisken, men det står WDC WD3000GLFS-01F8UO ATA Device.

Er dette riktig harddisk?

Lenke til kommentar
fikk endelig pcen i dag, men jeg tror jeg har fått feil harddisk. skulle hatt en velociraptor 300 gb.

På min datamaskin står det 84 gb ledig av 97,6 gb, som er mye mindre enn det jeg bestilte.

Finner ikke navnet på på harddisken, men det står WDC WD3000GLFS-01F8UO ATA Device.

Er dette riktig harddisk?

Det er rett hdd ifølge WDC nr du skreiv... https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Gå inn på disk management, å se om det finnes en del av disken som ikkje er formatert, at de rett å slett har delt den opp, uten å lage en partisjon til..

MEN viss ikkje, så er tydelig at noe er galt... Har du OS på disk?

Viss du har, eller kan få tak i, så hadde eg formatert disken, å lagt Windows inn på ny...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...