Gå til innhold

Er Norge et kristent land?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at Norge er et kristent land. Hvorfor er påske, pinse, jul osv. ellers offentlige helligdager (rød dag på kalenderen)? :)

Av tradisjon, som stammer fra den tiden det var forbudt å ikke bekjenne seg til den Evangelsik-lutherske kristne tro i Norge.

Lenke til kommentar

Ja Norge er et kristent land og vil aldrig bli noe annet.

Norge er et hedensk land, det har vi vært i 10'000 år. Noen få år med katolisisme etterfulgt av noen få år med protestantisme endrer ikke det IHS. Jesus visste ikke engang at Norge eksisterte, så det blir for dumt å si at Norge er et kristent land, særlig med tanke på alle de som døde for å forsvare landet mot lyspesten.

Det er ikke noe som kan stanse det Jesus Kristus har startet, Abigor

Jesus Kristus > Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ja Norge er et kristent land og vil aldrig bli noe annet.

Norge er et hedensk land, det har vi vært i 10'000 år. Noen få år med katolisisme etterfulgt av noen få år med protestantisme endrer ikke det IHS. Jesus visste ikke engang at Norge eksisterte, så det blir for dumt å si at Norge er et kristent land, særlig med tanke på alle de som døde for å forsvare landet mot lyspesten.

Jesus Kristus > Jeg har fått all makt i himmelen og på jorden. Gå derfor og gjør alle folkeslag til disipler! Døp dem til Faderens og Sønnens og Den hellige ånds navn og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.

Ser ikke ut til at han gjør det så godt i vestlige land.

Det blir mindre og mindre religiøse der...

• Liker 2
Lenke til kommentar

For å svare på OPs spørsmål kort og greit uten å gidde å lese igjennom hele emnet, så er det mange i Norge som er medlem av statskirken men ser på seg selv som ateister fordi de ikke gidder å bry seg med å melde seg ut eller fordi det gir fordeler. Kjenner få idag som ser på seg selv som kristne. Jeg ser ikke på Norge som er kristent land, men et vestlig.

Lenke til kommentar

Vi har jo allerede stanset kristenteokratiet. Vi har stanset kirkens religionsmonopol. Og det er idag fullstendig akseptabelt å ha andre livssyn enn det kristne.

Og hva skjer med befolkningen? For 200 år siden var alle kristne. Idag er færre og færre kristne. Kirkene står jo tomme mange steder.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Romerske - Norrøne - Moderne

Månedag - Månedag - Mandag

Mars' dag - Tyrs dag - Tirsdag

Merkurs dag - Odins dag - Onsdag

Jupiters dag - Tors dag - Torsdag

Venus' dag - Freyjas el. Friggs dag - Fredag

Saturns dag - Laugardag - Lørdag

Soldag - Soldag - Søndag

Kilde: Illustrert Historie nr 9/2011

Ikke mye kristelig her i alla fall. Kanskje vi er et Norrønt land?

Laugar betyr bad, eller bade dagen :!:

• Liker 4
Lenke til kommentar

Og hva skjer med befolkningen? For 200 år siden var alle kristne. Idag er færre og færre kristne. Kirkene står jo tomme mange steder.

Samtidig brennes det 14 000 aborterte babyfostre i året, og den grå røyken som siver ut fra skorstein på de lokale forbrenningsanleggene kan vel sånn sett symbolisere at av-kristningen er i mål...

Er det liksom nå vi skal rope hipp-hipp-hurra?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Vi har jo allerede stanset kristenteokratiet. Vi har stanset kirkens religionsmonopol. Og det er idag fullstendig akseptabelt å ha andre livssyn enn det kristne.

Hørte du ikke hva IHS sa? Ingen ting kan stanse det Jesus Kristus har startet. Det er ingen vits i å argumentere i mot engang. Punktum. :hrm:

Lenke til kommentar

Samtidig brennes det 14 000 aborterte babyfostre i året, og den grå røyken som siver ut fra skorstein på de lokale forbrenningsanleggene kan vel sånn sett symbolisere at av-kristningen er i mål...

Siden det ikke ser ut til at det å være kristen (eller religiøs generelt) ekskluderer at man synes abort er helt greit, så har vel dette strengt talt ikke noe med avkristning å gjøre?

Dessuten så kan man jo argumentere for at nevnte aktivitet er positivt. Man slipper at barn vokser opp i et hjem der de ikke er ønsket og man får produsert litt karbonnøytal varme:):p

Lenke til kommentar

Jeg vil heller at døde fostere skal brennes enn at godt voksne levende kvinner og menn skal brennes.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg vil heller at døde fostere skal brennes enn at godt voksne levende kvinner og menn skal brennes.

Et reelt scenario? Tror du virkelig på ditt eget "argument"?

Hvis du hadde blitt anklaget for å være heks for noen århundrer siden, så hadde det vært jævlig reelt for å si det sånn. Tror du ikke mange tusen mennesker ble brent på bålet? Mennesker blir jo fortsatt brent levende i Afrika blant annet, fordi kristne er på jakt etter hekser.

Og vil du heller ha det slik at kvinner ikke skal ha noe makt? For det var resultatet i kristenteokratiet du forsvarer.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor du brukte foster-argumentet mot det frie og sekulære samfunnet vi nærmer oss. Vil du at vi skal gå tilbake, innføre kristenteokratiet vi hadde før for å slippe aborter? Tror du ikke aborter ble gjennomført den gang også? Så spørs det om fosterene ble brent eller bare kastet i søpla.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig å være sekulær og fortsatt være mot abort, de færreste synes abort er en spesielt positiv ting, men noen ganger nødvendig.

Men kristne som i tillegg er imot prevensjon undergraver hele motstanden mot abort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...