Gå til innhold

Er Norge et kristent land?

Anbefalte innlegg

Lit ot, bare en komentar på at du tror nordmenn flest er ateister.

Det er forskjell på det å være ateist og det og ikke tro på gud.

De fleste er nok usikre på om det finnes høyre makter, mens en ateist tar fult og helt avstand fra tanken om noe gudommelig.

Personlig mener jeg at det å være så skråsikker på at det ikke finnes en gud er minst like ekstremt som å tro på gud.

Feil.

Teist = En som tror på gud

Ateist = ALT annet, inkludert vet ikke

Og intill det finnes >>>>NOE SOM HELST<<<< som peker mot at det finnes noe magi mann så er det helt rett å være skråsikker. Hvertfall like skråsikker som du kan si du er når du sier du ikke tror at det finnes usynlige flyvende griser. For de har helt likt grunnlag i fakta. Null, nada, nothing, njet!

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zappy: Har ikke noen gode linker til statistikker for hånden, men har lest en del undersøkelser på det og Norge ligger vel på en andre plass med bare 30% religiøse. Sverige er på første med ca 25. Ikke helt nøyaktig men ligger deromkring. Finner sikkert noen mer nøyaktige tall om du leter litt.

Mith: Det blir et definisjonsspørsmål. Jeg og mange andre liker Dawkins sin skala fra 1-7

1 Sterk teist. Vet at gud finnes. Ingen tvil.

2 Tror klart på Gud, men mener ikke at dette er bevisbart,

3 Er litt usikker, men tror det er noe der.

4 agnostiker Er helt usikker. Tror det er ca 50/50 sjangse.

5 Er usikker, men tror det er en liten sjangse for at det kan være noe.

6 Tror ikke på noen gud, men innrømmer at det ikke går ann å bevise 100%.

7 Sterk ateist. Vet at det absolutt ikke kan finnes noen gud.

I likhet med Darwin og de fleste andre ateister på siden her så er jeg en 6.

Lenke til kommentar

Norge er et kristent land i den forstand at den mest utbredte religionen vår er kristendommen. Men det betyr selvsagt ikke at alle er kristne. Som Zappy her sier, så er vi et av verdens minst troende land. Og det er noe av det som gleder meg mest over landet vårt. Vi har statskirke, og mange er medlem av den. Men det er jo der problemet ligger, man blir automatisk meldt inn, og må melde seg ut manuelt. Skulle vært omvendt.

Lenke til kommentar
4 agnostiker Er helt usikker. Tror det er ca 50/50 sjangse.

En agnostiker sier man ikke kan vite om det finnes eller ikke finnes, uavhengig av sannsynligheter.

Kan quote Dawkins' punkt 4:

Exactly 50 per cent. Completely impartial agnostic. 'God's

existence and non-existence are exactly equiprobable.

Kanskje bare pirking, men det er viktig at folk ikke tror at agnostikere mener det er 50/50.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hei igjen!

Idag har jeg lest dette i en russisk avis:"Jeg er homofil. Vi møttes tilfeldigvis på Internett. Han er norsk. Siden 2006, besøkte vi hverandre, og i 2008 inngått en formell ekteskap i Norge."Se her!

Norge kan ikke kalles et kristent land da, hvis det er slik, tror jeg.

"Vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? La dere ikke føre vill! Verken de som driver hor, de som dyrker avguder, eller de som bryter ekteskapet, verken menn som ligger med menn, eller som lar seg ligge med,"(fra Bibelen)

P.S.

Jeg beklager for språkfeil.

Endret av Alex_fra_Moskva
Lenke til kommentar

Hvis kravet til å være kristen, er å følge Bibelen ordrett, så er vi ikke et kristent land, nei. Men om det er definisjonen, så finnes det ingen kristne i hele verden. For det er umulig å gjøre alt som står i Bibelen, når det finnes motsigelser.

Og selv om det var om å gjøre å følge så mye som var mulig, så er det svært sjelden vi hører om at folk blir drept av kristne for å jobbe på sabbaten. Jeg antar at andelen passifister er større, men jeg tviler på at det er en merkbar mengde som er det. Selv de som ikke dreper selv, eller støtter dødstraff, eller visse kriger, støtter nok drap i forsvarskriger o.l.

Slik jeg ser det er vi kristne offisielt, siden vi har en statskirke og et statsoverhode som også er kirkens øverste symbol. Men kristendommen er på vei ut, jeg tviler sterkt på at over halvparten av nordmenn er kristne, og jeg håper at vi blir kvitt statskirken innen få år.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Medlemmer av DNK = 79,2 % av ca. 4,961,800 = 3,93 millioner.

Medlemmer av andre trosamfunn = 449 900 (9,3%) av disse er 55% i kristne trosamfunn (5,1% av total populasjonen). 5,1% + 79,2% = 84,3%.

Men ser ut som om folk blir mindre engasjert i det kirkelige

Hvis vi sier gjennomsnittskirken har 1,375 gudstjenester i uken (så på den lokale kirken, 22 gudstjenester på 16 uker for regner med de har en 14/08 også). Det fører til 71,5 gudstjenester i året. For at 71,5 gudstjenester per kirke per år skal bli 67k fører det til at man må ha (67k/71,5) 937 kirker. Hvis det i gjennomsnitt er 93 folk per gudstjeneste er det nok rundt (937*93) 87 141 personer som gjevnlig går i kirken. Dvs. at 2,2% av medlemmene i kirken gjevnlig går på gudstjenestene.

Endret av Sempercogitare
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lit ot, bare en komentar på at du tror nordmenn flest er ateister.

Det er forskjell på det å være ateist og det og ikke tro på gud.

wow, du må vere tilbakestående på dette emnet, ateist betyr uten gud, eller de som ikke har tro på gud (ateister). Ordet stammer fra Atheos, som betyr uten gud. Det er ikke forskjell på det å vere ateist og det å ikke tro på gud, da ateist bokstavelig talt beksriver en som ikke tror på gud.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Offisielt, ja; i virkeligheten, nei.

wow, du må vere tilbakestående på dette emnet, ateist betyr uten gud, eller de som ikke har tro på gud (ateister). Ordet stammer fra Atheos, som betyr uten gud. Det er ikke forskjell på det å vere ateist og det å ikke tro på gud, da ateist bokstavelig talt beksriver en som ikke tror på gud.

En mer presis definisjon vil være at en ateist benekter at det eksisterer noen form for gud eller guder.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Offisielt, ja; i virkeligheten, nei.

En mer presis definisjon vil være at en ateist benekter at det eksisterer noen form for gud eller guder.

Enkelt og greit nei, det er diskutert i en annen tråd, men det finnes grader av ateisme, hvorav den ene er like urasjonell som begge de teistiske. Agnostisk + ateisme/teisme el. gnostisk + ateisme/teisme, også populært omtalt som sterk/svak ateisme/teisme el. positiv/negativ ateisme/teisme. Eg anbefaler alle som har denne vrangforestillingen å lese seg opp på emnet. Ledetråd: http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_and_positive_atheism

Videre vil eg si at å presse motstanderen i debatten til å mene noe han/henne ikke mener er uæårlig og dårlig debatteknikk. De fleste ateister påstår ikke at Gud ikke finnes, men heller at man ikke kan påvise eksistens av noe slikt bør man heller ikke forholde seg til denne/dette, akuratt slik man ikke bør forholde seg til monsteret under dyna eller lignende.

Det er heller slik at det finnes de som ønsker at fantasien deres om at ateister har tatt ett beinhardt posisjon i debatten om at det ikke finnes noen Gud og at dette er bevist, i den reèlle virkeligheten finnes det ikke mange slike, da disse er på samme nivå som teister som mener at det finnes en gud og at påstanden er støttet opp med bevis. De eneste rasjonelle individene her er de agnostiske ateistene, beskrevet over. Disse stiller bedre enn de agnostiske teister fordi teister velger å forholde seg til at det finnes en gud, noe eg ser på som urasjonelt da det ikke finnes bevis for noe, bør man heller ikke støtte seg oppunder det. Akuratt slik man ikke trenger å forholde seg til monsteret du så i skrekkfilmen da dette ikke har innvirkning i virkeligheten. Og ja eg sa det, gud har ikke (bevist. merk dette) innvirkning i virkeligheten <=> gud er ikke (bevist) virkelig.

Endret av Gabbe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er en upresis definisjon av ateist. Det du prøver å definere er en spesifikk form for ateist, ikke ateisme generelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer ann på hvordan man definerer det, ifølge grunnloven er jo Norge et kristent land..

Men det er jo i segselv et særdeles dårlig argument for å beholde statskirken og en kristen grunnlov. :roll:

Ironisk nok har for eksempel USA en helt sekulær grunnlov, tror nok at kombinasjonen av stat og religion er en av de viktigste grunnene til at folk i Europe i større grad vender kirken ryggen.

I USA finnes inget statsreligion monopol, så trossamfunn har tilpasset seg effektiv markedsøkonomi, og de er flinke på det.. hjelper selvsagt at de ikke betaler skatt heller.

Endret av H3N
Lenke til kommentar

Er Norge et kristent land eller ikke?

Ja Norge er et kristent land og vil aldrig bli noe annet.

Vi har kanskje en kristen grunnlov, men den påstanden du kommer med er vel noe drøy. Før kristendommen ble innført var det nok mange som tenkte at Norge var et hedensk land og ville aldri bli noe annet.

Jeg vil ikke si at vi er et spesielt kristent land per i dag, men vi som mange andre europeiske land har vært det. I dag er den norske loven som i grove trekk representerer den allmenne moral i sammfundet tuftet på menneskerettighetene. Disse baserer seg ikke på religion, men menneskets frihet og rett på et godt liv. Det er mange medlemmer av Statskirken, meg selv inkludert, men det er bare fordi jeg ikke har meldt meg ut, forrige gang jeg var i en krika var i 2006 og det var i Hallgrimskirken i i Reykjavik. Jeg var der som turist for å se nydelig arkitektur, ikke be.

Lenke til kommentar

Så klart er Norge et kristent land.

Vi har ikke religionsfrihet, alle andre religioner enn de abrahamittiske er forbudt ved lov.

Du skal ikke ha andre guder enn meg.

Sykehus, bensinstasjoner, politistasjoner, brannstasjoner og kiosker er stengt på søndager ved lov.

Du skal holde hviledagen hellig.

Vi har ikke en hær.

Du skal ikke slå i hjel.

Skilsmisse er forbudt ved lov.

Du skal ikke bryte ekteskapet.

All form for tyveri er naturligvis ulovlig.

Du skal ikke stjele.
Faktisk leter staten fortsatt etter etterkommerne til de som stjal fra tyskerne under krigen, siden vi vet at synder går i arv til neste generasjon.

Homofili blir belønnet med dødstraff.

De vet hva Guds lov sier, at de som gjør slikt, fortjener å dø.
Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja Norge er et kristent land og vil aldrig bli noe annet.

Norge er et hedensk land, det har vi vært i 10'000 år. Noen få år med katolisisme etterfulgt av noen få år med protestantisme endrer ikke det IHS. Jesus visste ikke engang at Norge eksisterte, så det blir for dumt å si at Norge er et kristent land, særlig med tanke på alle de som døde for å forsvare landet mot lyspesten.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...