isbit Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Når jeg kritiserer statskirkeordningen, kristendomsundervisning, kristen oppdragelse, søndagsskoler, kristne privatskoler osv, får jeg ofte høre at Norge er et kristent land. Nei, sier jeg, nordmenn flest er ateister. Tull, sier de. De fleste nordmenn er medlem av statskirka. Er Norge et kristent land eller ikke? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Vi har en Statskirke og det er ganske mange som er medlemmer av statskirken. Men jeg vil tippe at flesteparten av dem som står i statskirken bare står der ettersom man automatisk blir meldt inn ved fødsel (med mindre foreldrene aktivt tilhører ett annet trossamfunn). Når det gjelder holdninger tror jeg Norge ikke er veldig kristent, iallfall blandt de unge. (og da tenker jeg ikke bare på drittunger, men på "unge voksne" også.) Lenke til kommentar
Seian Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Kan si meg enig i den uten å ha lagt meg noe særlig oppi det. Jeg føler at brorparten av de som er medlem av statskirka er ikke personlige kristen. De er bare etterdiltere eller er medlem på et tradisjonelt grunnlag. Nå kommer det an på hvordan man definerer kristent land. Slik jeg forstod det, så er et kristent land et land som er velsigna (eller noe i den duren) under kristendommen, noe Norge er. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg kan ikke tenke meg noe som skulle tilsi at en avgrenset landemasse kan kalles kristen. Om et flertall av befolkningen er kristne, eller hvis det er flere kristne enn det er tilhengere av andre religioner, så er det vel mer naturlig å si at det er en kristen nasjon. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 ssb gir oss eit lite pekepinn her: http://www.ssb.no/trosamf/ Lenke til kommentar
Mith Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Lit ot, bare en komentar på at du tror nordmenn flest er ateister. Det er forskjell på det å være ateist og det og ikke tro på gud. De fleste er nok usikre på om det finnes høyre makter, mens en ateist tar fult og helt avstand fra tanken om noe gudommelig. Personlig mener jeg at det å være så skråsikker på at det ikke finnes en gud er minst like ekstremt som å tro på gud. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Personlig mener jeg at det å være så skråsikker på at det ikke finnes en gud er minst like ekstremt som å tro på gud. Tipper du får noen ateister på nakken nå. 3 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Personlig mener jeg at det å være så skråsikker på at det ikke finnes en gud er minst like ekstremt som å tro på gud. Tror du har missforstått ateisme litt. Når du forstår hvorfor ateister sammenligner Gud med tannfeen, vil du også forstå hvorfor å ikke tro på Gud er mindre ekstremt en å tro på Gud. 1 Lenke til kommentar
K.. Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg vil si at Norge er et kristent land. Hvorfor er påske, pinse, jul osv. ellers offentlige helligdager (rød dag på kalenderen)? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg vil si at Norge er et kristent land. Hvorfor er påske, pinse, jul osv. ellers offentlige helligdager (rød dag på kalenderen)? Og disse høytidene feiret vi ikke før konverteringen? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jaja, men nå feirer vi de i kristen regi. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Norrønske høytider ble redigert fordi det skulle bli lettere for hedninger å konvertere til kristendommen. Derfor la dem til masse tull så høytidene fikk et mer kristent preg. Les mer om hvordan vi feiret jul lenge før de kristene tok makten. http://en.wikipedia.org/wiki/Jul Jeg har hvertfal aldri sett på jul som en kristen høytid, eller har jeg feiret jul sådan. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Joda, sant alt du skriver, men her var da spørsmålet om Norge er et kristent land eller ikke. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Norge er litt av hvert.. Kristent, islamsk, ateistisk, hinduistisk, buddistisk, satanistisk, agnostisk, pastafaristisk osv... Sånn er det å leve i et sekulært samfunn med religionsfrihet. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Norge dyrker religionsfrihet, vi er ikke et kristent land, men et troende land. Lenke til kommentar
Mith Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Tror du har missforstått ateisme litt. Når du forstår hvorfor ateister sammenligner Gud med tannfeen, vil du også forstå hvorfor å ikke tro på Gud er mindre ekstremt en å tro på Gud. Når ateister forstår at det å være skråsikker på noe man absolutt ikke har noe bevis for er idioti, så skjønner de kanskje hvor trangsynt det er å være ateist. Man kan ikke bevise guds eksistens, men man kan heller ikke motbevise det. Hvorfor er det da mindre ekstremt å hevde at gud ikke finnes, enn det er å hevda at han gjør det? Endret 7. juli 2008 av Mith Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Norge dyrker religionsfrihet, vi er ikke et kristent land, men et troende land. det er vel mindretallet av borgerne som er medlemmer i religiøse organisasjoner, så norge er vel et ikke-troende land, rent demokratisk Lenke til kommentar
ColdMiner Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Det er egentlig veldig enkelt. Norges lover er bygget på kristne verdier. Mye av norsk kultur og moral er basert på kristne verdier. Folk gifter seg basert på et kristent rituale. Folk velger bort (og evt. motarbeider) kristendommen (faktisk et viktig poeng). Pr. definisjon er vi et kristelig demokratisk land med en konge underlagt Gud. Så det å definere oss som et ikke kristelig land fordi mange av oss ikke praktiserer det - er tåpelig. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Snip -Norges lover vil jeg heller kalle humanitæriske. Hvis vi hadde bygget lovene våres direkte etter kristendommen, måtte vi også innføre kristendommens stygge sider, som heldigvis har blitt forbedret etter en lang og smertefull modernisering. -Her kan man gifte seg åssen man vil. Noen velger kirka, andre velger rådhusplassen. -Mye av vår kultur er også basert på de norrønske tidene, er vi derfor et hedensk land? Nei.. kristent er vi bare i navn. Tidene forandrer seg, så det er ikke vits å henge etter med oldtidens eventyrbøker. Gi heller vitenskapen en sjangse. Endret 7. juli 2008 av Myagos Lenke til kommentar
ColdMiner Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) "Noen velger kirka, andre velger rådhusplassen" I prinsippet er staten underlagt kongen - som igjen er underlagt Gud. Så det er egentlig ingen forskjell. Var vi et muslimske land ville vi sagt: "Noen velger moskeen, andre velger rådhusplassen" "Mye av vår kultur er også basert på de norrønske tidene, er vi derfor et hedensk land?" Alle religioner er "tilsmusset" av hedensk tro og skikker. Mexico er pr. definisjon er katolsk land - selv om innbyggerne der "lurte" inn mange av sine gamle guder og skikker inn i katolismen. "Nei.. kristent er vi bare i navn." Tja, for mange er det tilsynelatende sant, men graver man litt i seg selv og sin egen væremåte og moral - vil man kanskje bli overrasket. "Gi heller vitenskapen en sjanse" Man kan ikke styre et land etter vitenskapelige prinsipper. Vitenskapen har ikke medfølelse, nestekjærlighet eller visjoner. Vitenskapen er kun et manifest over dagens kunnskap og et instrument til å sannsynliggjøre eller avvise samtidens observasjoner og teorier. Endret 7. juli 2008 av ColdMiner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå