Gå til innhold

Er Norge et kristent land?

Anbefalte innlegg

Når jeg kritiserer statskirkeordningen, kristendomsundervisning, kristen oppdragelse, søndagsskoler, kristne privatskoler osv, får jeg ofte høre at Norge er et kristent land. Nei, sier jeg, nordmenn flest er ateister. Tull, sier de. De fleste nordmenn er medlem av statskirka.

Er Norge et kristent land eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har en Statskirke og det er ganske mange som er medlemmer av statskirken. Men jeg vil tippe at flesteparten av dem som står i statskirken bare står der ettersom man automatisk blir meldt inn ved fødsel (med mindre foreldrene aktivt tilhører ett annet trossamfunn).

Når det gjelder holdninger tror jeg Norge ikke er veldig kristent, iallfall blandt de unge. (og da tenker jeg ikke bare på drittunger, men på "unge voksne" også.)

Lenke til kommentar

Kan si meg enig i den uten å ha lagt meg noe særlig oppi det. Jeg føler at brorparten av de som er medlem av statskirka er ikke personlige kristen. De er bare etterdiltere eller er medlem på et tradisjonelt grunnlag.

Nå kommer det an på hvordan man definerer kristent land. Slik jeg forstod det, så er et kristent land et land som er velsigna (eller noe i den duren) under kristendommen, noe Norge er.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke meg noe som skulle tilsi at en avgrenset landemasse kan kalles kristen. Om et flertall av befolkningen er kristne, eller hvis det er flere kristne enn det er tilhengere av andre religioner, så er det vel mer naturlig å si at det er en kristen nasjon.

Lenke til kommentar

Lit ot, bare en komentar på at du tror nordmenn flest er ateister.

Det er forskjell på det å være ateist og det og ikke tro på gud.

De fleste er nok usikre på om det finnes høyre makter, mens en ateist tar fult og helt avstand fra tanken om noe gudommelig.

Personlig mener jeg at det å være så skråsikker på at det ikke finnes en gud er minst like ekstremt som å tro på gud.

Lenke til kommentar
Personlig mener jeg at det å være så skråsikker på at det ikke finnes en gud er minst like ekstremt som å tro på gud.

Tror du har missforstått ateisme litt.

Når du forstår hvorfor ateister sammenligner Gud med tannfeen, vil du også forstå hvorfor å ikke tro på Gud er mindre ekstremt en å tro på Gud.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tror du har missforstått ateisme litt.

Når du forstår hvorfor ateister sammenligner Gud med tannfeen, vil du også forstå hvorfor å ikke tro på Gud er mindre ekstremt en å tro på Gud.

Når ateister forstår at det å være skråsikker på noe man absolutt ikke har noe bevis for er idioti, så skjønner de kanskje hvor trangsynt det er å være ateist.

Man kan ikke bevise guds eksistens, men man kan heller ikke motbevise det. Hvorfor er det da mindre ekstremt å hevde at gud ikke finnes, enn det er å hevda at han gjør det?

Endret av Mith
Lenke til kommentar

Det er egentlig veldig enkelt.

Norges lover er bygget på kristne verdier.

Mye av norsk kultur og moral er basert på kristne verdier.

Folk gifter seg basert på et kristent rituale.

Folk velger bort (og evt. motarbeider) kristendommen (faktisk et viktig poeng).

Pr. definisjon er vi et kristelig demokratisk land med en konge underlagt Gud.

Så det å definere oss som et ikke kristelig land fordi mange av oss ikke praktiserer det - er tåpelig.

Lenke til kommentar
Snip

-Norges lover vil jeg heller kalle humanitæriske. Hvis vi hadde bygget lovene våres direkte etter kristendommen, måtte vi også innføre kristendommens stygge sider, som heldigvis har blitt forbedret etter en lang og smertefull modernisering.

-Her kan man gifte seg åssen man vil. Noen velger kirka, andre velger rådhusplassen.

-Mye av vår kultur er også basert på de norrønske tidene, er vi derfor et hedensk land?

Nei.. kristent er vi bare i navn. Tidene forandrer seg, så det er ikke vits å henge etter med oldtidens eventyrbøker.

Gi heller vitenskapen en sjangse.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

"Noen velger kirka, andre velger rådhusplassen"

I prinsippet er staten underlagt kongen - som igjen er underlagt Gud.

Så det er egentlig ingen forskjell.

Var vi et muslimske land ville vi sagt:

"Noen velger moskeen, andre velger rådhusplassen"

"Mye av vår kultur er også basert på de norrønske tidene, er vi derfor et hedensk land?"

Alle religioner er "tilsmusset" av hedensk tro og skikker.

Mexico er pr. definisjon er katolsk land - selv om innbyggerne der "lurte" inn mange av

sine gamle guder og skikker inn i katolismen.

"Nei.. kristent er vi bare i navn."

Tja, for mange er det tilsynelatende sant, men graver man litt i seg selv og sin egen væremåte

og moral - vil man kanskje bli overrasket.

"Gi heller vitenskapen en sjanse"

Man kan ikke styre et land etter vitenskapelige prinsipper.

Vitenskapen har ikke medfølelse, nestekjærlighet eller visjoner.

Vitenskapen er kun et manifest over dagens kunnskap og et instrument til å sannsynliggjøre eller avvise

samtidens observasjoner og teorier.

Endret av ColdMiner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...