pong Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hallo. Dere sitter å ser på en misfornøyd kunde av en asus VW222U. Dette er en 22" widescreen (16:10), oppløsning på 1680*1050. Misforstå meg rett, skjermen er bra den. Den hadde ingen døde piksler, jeg var egentlig fornøyd sånn sett. Det er bare det at LCD skjermer og lysforhold.... neeeei. Slik jeg ser det er ikke LCD skjermer overlegne CRT skjermer på noen måte untatt størrelse. Du bare slår ikke oppløsnings friheten og den utmerkede fargegjengivelesen en god CRT gir. Du bare slår det ikke med dagens billig LCD i hvertfall, mulig dyrere stuff gjør jobben men dere vet. Kontrast forhold og lys forhold er så innimari mye lettere og konfigurere med CRT, du bare finner et eksempel bilde og konfigurer til det ser greit ut, med LCD får du trøbbel fra hvert spill til et annet, du må altså ha forskjellige modus. Med CRT skjermen min så kjørte jeg bare en eneste innstilling, passet perfekt til alt. Jeg skulle brukt CRTen min lenger hvis det ikke var for det faktum at den nå er i ferd med å brenne ut. jeg gråter noen tårer mens den amerikanske nasjonalsangen passende nok synger fra en gammel film. Nå har jeg rantet/whinet nok (hva er tilsvarende på norsk?). Hvor kan jeg få tak i CRT skjermer? Jeg er ute etter helt vanlige 19". 1 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 CRT til billig lcd med tn-panel av verste sort er ikke gøy. Paneltypen er vel det som skaper problemer for deg. Det koster for skjermer med gode panel. Prøv prisguiden for crt-er: https://prisguiden.no/vis_kategori....echinfo_compare[163]=select&techinfo_value[163][]=730 Men husk, virkelig gode crt-er koster mye, og er nesten ikke å få tak i lenger, så du må vel nøye deg med en middels crt når du skal ha det idag. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det er jo ganske mange som git bort eller selger brukte CRT skjermer veldig billig på finn.no og andre annonseplasser rundt omkring Lenke til kommentar
pong Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 CRT til billig lcd med tn-panel av verste sort er ikke gøy. Paneltypen er vel det som skaper problemer for deg. Det koster for skjermer med gode panel. Prøv prisguiden for crt-er: https://prisguiden.no/vis_kategori....echinfo_compare[163]=select&techinfo_value[163][]=730 Men husk, virkelig gode crt-er koster mye, og er nesten ikke å få tak i lenger, så du må vel nøye deg med en middels crt når du skal ha det idag. Intresant, er det mulig å få tak gode lCD skjermer uten dette forbannede baklyset og vanskelig kontrast? Men uansett da så har du skallerings problemet. Dette irriterer vettet av meg. Jeg må kjøre CoD4 i 1680 * 1050 for å ikke få skallering, men denne oppløsningen er hakket tyngre enn 1024 * 768 som jeg brukte på 16", noe som får frameraten til å droppe en 5-10 bilder som er akkurat nok til at jeg merker det negativt. Jeg prøvde prisguiden, det er noen envisninger men søren meg ikke mange. Hvordan vet jeg om skjermen er god? Sagt anderledes, hva kjennetegner en god CRT skjerm? Lenke til kommentar
Boye Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Vet ikke helt hva du forventet? Å kjøpe en billig LCD og forvente tilsvarende bilde med tanke på kontrast og korrekte farger sammenliknet med CRT? Jeg gikk fra en Eizo T965 21" (~8500kr i sin tid) CRT til relativt dyre 20" SIPS LCDer (var det 6500kr stykket?) for noen år siden, og det første som slo meg var fokuset i bildet, piksler som nærmest poppet opp. Deretter fargene, Farcry var rett og slett vakkert med sandkorn som var synlige for første gang. CRT skjermen gjorde en god jobb, men ikke så god. Der de nye LCDene derimot slet var i huler, mørke rom. Her var, og er framdeles, skyggene gale i forhold til CRT. Thief3 er en veldig god test, akkurat det spillet har jeg ventet med til jeg får noen bedre skjermer... Disse skjermene gjør fortsatt en kjempejobb, hva du kan få ut av en LCD for 6500kr idag er skremmende Og det skal snart testes ut, hehe... Artig du nevner skalering, selv var jeg voldsomt plaget av "interlace"-aktige looken på bildet CRT skjermer hadde når man kjørte en oppløsning hvor avstanden vertikalt mellom linjene økte såpass at fargemetningen ble grov. Både shadowmask og Trinitron Lenke til kommentar
pong Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Vell ja faktisk jeg forventet sånn cirka samme farge gjengivning (riktig terminologi?). Da den gamle 16" Danske orion CRT skjermen min kostet meg godt under 2000 kroner i sin tid, jeg mener å huske at det var så lavt som 1400 kroner. Når en så billig CRT skjerm kan gi så bra bilder, da må nesten nyere LCD teknologi gi det samme. Jeg mener, en teknologi er ikke faset ut før den er bedre enn den gamle eller hva? Sant dette er snakk om 16" vs 22" Wide. det kostet nok sikkert mye mer for 22" CRT, men de er jo fanden meg ikke å få tak i lenger. Ok la meg se om jeg forstår Boye. Jeg er av den gamle sorten som annerkjenner 15" som direkte lite, jeg ser på 19" som relativt stort. 22" er etter mine begreper gigantisk. Som gjør at jeg er villig til å være enig i at 1850 kroner for en 22" er billig. MEN ikke glem det faktum at skjermer i 15-16"s klassen er så å si dødt. Neste steg i moderniseringen av min skjerm forståelse er da å se hva mindre LCD skjermer koster. Hvis du sjekker netshop sitt utvalg av 15 og 17 tommere er det hele skuffende både på utvalg og pris. Prisen er minimum 1850, utvalget er så ekstremt dårlig at det kun kan tolkes som en ting: 15 og 17" er per i dag så lite at folk ikke vil ha disse, bemerk også at dette er dyrere enn hva min CRT skjerm med god kvalitet kostet. 19" ser ut til å være de nye 15 og 16 "tommerne". Her ser vi et langt bedre utvalg. Den billigste skjermen går for 1450 kroner. Denne skjermen er den eneste kandidaten min CRT skjerm kan måle seg mot pga prisen. Tør vi vedde på at den acer skjermen der er potte dårlig? Høyst sannsynlig. Nå har vi ikke noen test av den skjermen men si at den er dårlig, er vi da enig i at CRT skjermer er teknologisk overlegne LCD skjermer den dag idag? Da er det logisk at jeg finner det skuffende at en 22"LCD skjerm til 1850 faktisk ikke er i nærheten av hva CRT skjermen klarer? Sånn som butikkene legger det opp så får man intrykket av at skjermer er bedre idag enn det de var før, men snarere tvert om er vi nødt til å konkludere med at LCD er dårligere en CRT enda. Med det så mener jeg at CRT ikke er å få kjøpt overhodet, det burde da bety at teknologien er betraktelig underlegen LCD. Nå babla jeg mye piss men si meg så dette: Hva er en god og dyr 22" skjerm per i dag da? Med god så mener jeg en som har like gode fargegjengivnings egenskaper som CRT skjermen min. Snakker vi flerfoldige tusenkroner? Endret 6. juli 2008 av pong Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Mener man nesten paserer 4k om man skal ha en 20" med s-ips panel. Kostet ihvertfall det sist jeg så etter. Lenke til kommentar
pong Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) SÅ svarer er ja? For å få en flatskjerm som leverer like gode bilder som en CRT skjerm så må man da gi langt mer enn før? Føler meg ganske frustrert over dagens skjerm situasjon. CRT skjermene er jo så mye bedre, er det noe miljøpolitikk eller noe der om kring som er grunnen til at CRT ikke er å få fatt i lenger? Endret 6. juli 2008 av pong Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Nei. Man får det man var i nærheten av med en crt til det dobbelte før. Pris gjør at det ikke fins noen gode mellomting, folk vil ha billige, flate skjermer. Lenke til kommentar
lain Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Tja, jeg betale 4.5 innkjøpspris når jeg kjøpte min crt skjerm. Greit nok, jeg måtte ut med 6k for per av mine 2 24" lcd skjermer. Men disse er da endel større enn mine 19 tommere, og er etter min mening verdt prisen. Å kjøpe en crt brukt ville jeg ikke anbefale, du ville ikke hatt mine crt skjermer, da disse er mer eller mindre utbrent. Tingen er at om du ser på prisen på kvalitet lcd i forhold til prisen på en kvalitets crt skjerm (når de var "nye" på markedet) vil jeg påstå det stemmer bra. Man får det man betaler for, ny teknologi erstatter gammel, og gammel vil da droppe i pris (inntil det evt blir mangel på markedet). Min mening. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Ikke bare det, LCD med høy oppløsning er helt overlegne til f.eks. programmering eller rent tekstarbeid. Null hodepine, mindre øyeplage, bedre til kontorbruk pga. økt lysstyrke. Det er rett og slett ulemper og fordeler med begge. Jeg savner CRTen, men har ikke plass lengre. 21" CRT, 1000kr. Absolutt anbefalt Hadde T965 som var Trinitron (bedre på farger), dette er en shadowmask (bedre på fokus/tekst). EDIT: AIAI, beklager. Kanskje ikke lovlig å linke direkte til annonser? Gå på finn.no, søk etter 21" CRT og du finner en Eizo til 1000kr. Her i Oslo. Endret 6. juli 2008 av Boye Lenke til kommentar
pong Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Takk for tipset. Dere vet ikke hvor jeg kan gå for å få se forskjellen på S-IPS, TN og så videre? Er intresert i å lære mer. Lenke til kommentar
pong Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 Sender Skjermen tilbake. Jeg benyttet meg av tipset til Boye, jeg takker nok en gang. Lenke til kommentar
Øyvind Skogseide Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Viss du kommer over en Samsung SyncMaster 997MB, så har jeg hatt denne skjermen, og den GRUSER lcd skjermer i oppløsning farger osv. Du kunne ha 100hz i en hel del oppløsninger så ikke øynene dine ble slitne osv. Fantastisk skjerm egentlig. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Fins få crt-skjermer som slår gode Eizo-crt-er. Skulle jeg hatt crt selv hadde det blitt Eizo. Var borti en som kjørte 2048xnoe i 100hz :O Desverre tåler ikke øynene mine crt lenger, hodepine tvert :/ Ingenting slår en god LCD på øyekomfort. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Desverre tåler ikke øynene mine crt lenger, hodepine tvert :/ Et tegn på at øynene begynner å bli firkantet hehe Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 For litt over 4000,- får du en bra 20-tommer. For 5400,- får du en bra 24-tommer som ikke er med TN-panel. TN-panel sliter med veldig liten innsynsvinkel, og kun 262.000 faktiske farger. De jukser seg til 16,2 millioner med dithering. Og dette med bildeoppdateringsfrekvens skal du ikke bry deg altfor mye om. S-IPS med 6 ms fra grå til grå på skjermen jeg har, er testet til å være hakket bedre enn TN-panel på 2 ms. Så nei, det er ikke rart du ble skuffa av en TN-skjerm. Jeg gikk fra CRT til LCD selv for ikke så lenge siden, og ble positivt overrasket da jeg gjorde det. MEN, jeg valgte en skikkelig LCD, og ikke billig-variantene. Jeg har en skjerm med S-IPS-panel med innsynsvinkel på 178 grader begge veier, 400 cd/m2 lysstyrke og relle 16,7 millioner farger. Den er "bare" på 20 tommer, men jeg er veldig fornøyd. På noen området er den bedre enn CRT oså. Alt jeg hadde av bilder fra speilrefleks ble plutselig skarpere, f.eks. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 (endret) Heey, håper ryggen din duger når du skal hente beistet :) Og grattis! Mye jeg savner med CRT, blant annet å bruke 3D briller. Men det er allerede kommet på LCD også (ekte 3D LCD + briller skjermer), så framtiden ser veldig fin ut! Endret 9. juli 2008 av Boye Lenke til kommentar
pong Skrevet 9. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2008 ai, 30 kilo. Pur pejn det ja. Lenke til kommentar
LizteR Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Har en Dell 19" CRT toppmodell som kostet 4500.- hvis noen er interessert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå