Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen fryser seg randomly

Anbefalte innlegg

Hei, for ca 3 mnd siden så kjøpte jeg meg en ny pc. Den består av:

XFX nForce-790i Ultra SLI, DDR3, Socket-775, 2xGbLAN, 3xPCI-Ex(2.0)16

Q9300

Intel Core™ 2 Quad Q9300

2x XFX GeForce 9800GTX 760M 512MB BLACK, PCI-Express 2.0, 2x DVI

2x Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 2GB, DHX, Kit w/two 1GB XMS3 modules, CL7-7-7-20

Problemet med pcen er at den fryser seg plutselig, det kan skje når som helst, under spilling, eller bare ved at jeg sitter å ser på en film...

Kjører Vista 64bit Ultimate.

Jeg har prøvd å kjøre Memtest86+, kjørte denne i 5 timer, gikk igjennom 5 ganger ellerno. 0 feil.

Har nyeste skjermkort driverene, jeg har også prøvd å kjøre WD diagnostics for å sjekke hardisken, her får jeg også 0 feil.

Har ikke prøvd å reinstallere windows, men tenkte å legge ut her først for å høre om noen har hatt samme problemene..

Jeg har også sjekket temperaturen etter dette har skjedd, og CPU har ligget på 45 grader load, og skjermkortet noe alla samme. så kan ikke være temperatur heller, Kjører også 1000W størmforsyning.

Edit: får heller ikke opp noe i noen logger inne på hverken systemlogger eller Administrative.

Andreas

Endret av Jeppe88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har du innstalert alle de nyeste driverne? for chipset, skjermkort osv?

lastet ned alle oppdateringer som fins fra microsoft?

har du mange programmer som starter opp samtidig som pc-en startes? Kan være at noen av programmene som starter opp med pc-en skaper problemer.

du kan jo prøve og kjøre Crap cleaner

Crap cleaner

kanskje det er noe i registeret eller noen filer på pc-en som skaper problemet.

Du har antivirus og brannmur innstalert med alle de nyeste oppdateringer?

Så du vet det ikke er et virus i pc-en.

Håper dette kan hjelpe

Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Har du innstalert alle de nyeste driverne? for chipset, skjermkort osv?

lastet ned alle oppdateringer som fins fra microsoft?

har du mange programmer som starter opp samtidig som pc-en startes? Kan være at noen av programmene som starter opp med pc-en skaper problemer.

du kan jo prøve og kjøre Crap cleaner

Crap cleaner

kanskje det er noe i registeret eller noen filer på pc-en som skaper problemet.

Du har antivirus og brannmur innstalert med alle de nyeste oppdateringer?

Så du vet det ikke er et virus i pc-en.

Håper dette kan hjelpe

Ha en fin dag

Skal ta å dobbelsjekke at jeg har nyeste drivere til HK.

Har lastet ned alle oppdateringer til Windows, og har ikke noe veldig som starter opp i windows, har sjekket inne på Msconfig -> oppstart, og er bare et par ting som antivirus og lignende/msn osv.

Kjører ccleaner og Ad-aware og bruker ESET nod32. så tviler på det er noe virus.

"kanskje det er noe i registeret eller noen filer på pc-en som skaper problemet." hvordan kan jeg sjekke dette?

Andreas

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

crap cleaner har en del som sletter register problemer.

Åpne crap cleaner --> registry/register. Trykk scan for issues, da dukker det nok opp en del problemer. Ikke bli redd om det er en del, helt normalt at det er en del der. så når den er ferdig og søke. Trykk på "fix selected issues"

Kan være smart og bare lagre en kopi av registeret programmet spør om du vil gjøre det.

I tilfelle noe skjer så det blir tull. Sikkerhet først.

Lenke til kommentar
crap cleaner har en del som sletter register problemer.

Åpne crap cleaner --> registry/register. Trykk scan for issues, da dukker det nok opp en del problemer. Ikke bli redd om det er en del, helt normalt at det er en del der. så når den er ferdig og søke. Trykk på "fix selected issues"

Kan være smart og bare lagre en kopi av registeret programmet spør om du vil gjøre det.

I tilfelle noe skjer så det blir tull. Sikkerhet først.

har kjørt den og renseren fra ccleaner på ukentlig basis.

Installerte nå nyeste drivere til Hovedkortet, så kan prøve å se om det hjelper..

Hvordan er det med bios osv? kan det ha noe med stabilitet å si?

er nok ikke nyeste bios oppgradering..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har du overklokket pc-en?

Vis du har det har du testet at overklokking er stabil? OCCT er et fint program og teste med

OCCT link!

har du prøvd og oppgradere bios noen gang?

Burde ikke være en bios feil. Har du hatt feil siden du kjøpte pc-en? eller er det kun i den siste tiden?

Du kan prøve og oppgradere bios vis du føler at du kan det.

Lenke til kommentar
Har du overklokket pc-en?

Vis du har det har du testet at overklokking er stabil? OCCT er et fint program og teste med

OCCT link!

har du prøvd og oppgradere bios noen gang?

Burde ikke være en bios feil. Har du hatt feil siden du kjøpte pc-en? eller er det kun i den siste tiden?

Du kan prøve og oppgradere bios vis du føler at du kan det.

Har ikke overclocket noe nei, skjermkortetene er jo fra XFX men de er jo clocka fra fabrikken, jeg kan prøve å kjøre den OCCT, Probleme oppstod for ca 1 mnd siden. har ikke installert noe særlig annet en Firefox, World of Wacraft, Call of duty 4, og ventrilo egentlig..

Jeg har aldri oppgradert bios før, men vil helst ikke fikle med noe sånt om det der lite sannsynlig at det er problemet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hvilken versjon av firefox har du?

vis det er versjon 3 avinstaler den med en gang.

Det er et ganske vanlig problem at firefox låser vista 64 bit pc-er.

Opplevde selv at firefox 3 låste pc-en konstant før jeg fikk tak i firefox 2 igjen og da forsvant alle problemene. og nå lever jeg de glade dager med firefox 2 og vista 64 bit home premium.

Firefox 2 link

firefox 2!

Kan hende dette vil fikse problemet for deg. Reddet ivertfall meg.

Lenke til kommentar
Hvilken versjon av firefox har du?

vis det er versjon 3 avinstaler den med en gang.

Det er et ganske vanlig problem at firefox låser vista 64 bit pc-er.

Opplevde selv at firefox 3 låste pc-en konstant før jeg fikk tak i firefox 2 igjen og da forsvant alle problemene. og nå lever jeg de glade dager med firefox 2 og vista 64 bit home premium.

Firefox 2 link

firefox 2!

Kan hende dette vil fikse problemet for deg. Reddet ivertfall meg.

Kjører firefox versjon 2.0.0.15 ellerno.

men jeg fikk warning med engang på den testen..

http://www.darok.biz/downloads/cpu%20warni...-22h24-CPU1.png

http://www.darok.biz/downloads/cpu%20warni...-22h24-CPU3.png

så dette er nok problemet?

Endret av Jeppe88
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

wow har du kjøler på cpuen din? er den utrolig full av støv? for det var et vanvittig hopp i tempratur, anbefaler deg og fjerne støv fra pc viftene med en gang, og spessielt selve CPU viften din.

og gjente testen og hjelper ikke det så kjøp en ny cpu kjøler for den tempraturen er alt for høy.

For høy tempraturer skaper problemer med at pc-en fryser opp.

Hva slags cpu kjøler har du nå?

Lenke til kommentar
wow har du kjøler på cpuen din? er den utrolig full av støv? for det var et vanvittig hopp i tempratur, anbefaler deg og fjerne støv fra pc viftene med en gang, og spessielt selve CPU viften din.

og gjente testen og hjelper ikke det så kjøp en ny cpu kjøler for den tempraturen er alt for høy.

har: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327440

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

ser jo ut til og være en bra kjøler. husket du og fjerne plast biten under kjølern? vis det var en der?

Husket og ta på kjølepasta?

Vis du har glemt noe av dette så vil ikke kjølern fungere skikkelig, viften til cpu kjølern spinner rundt som den skal?

er selve cpu kjølern også veldig varm?

Lenke til kommentar

har: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327440

Kjørte nå testen igjen etter jeg støvsugde vita litt, men var nesten ikke noe støv på den, jeg tok også å gikk i bios og tok av Smartfan og satt på alle viftene til 100%,

jeg har nå åpna kabinenet og satt en ekstra vifte på siden av pcen som blåser kald luft inn, testen har nå foregått i 10 min ca, og holder seg stabilt på 69 grader på cpu 1.

http://www.darok.biz/downloads/cpu%20warning/cp.jpg

så må nok få tak i en ny kjøler?

OT: er det ikke litt rart at den viser bare 2 cores?

Lenke til kommentar
ser jo ut til og være en bra kjøler. husket du og fjerne plast biten under kjølern? vis det var en der?

Husket og ta på kjølepasta?

Vis du har glemt noe av dette så vil ikke kjølern fungere skikkelig, viften til cpu kjølern spinner rundt som den skal?

er selve cpu kjølern også veldig varm?

har kjølepasta på ja, og var ikke noe plast under, den sviver også som den skal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Viser den bare 2 cores? jeg har en Quad q6600 og den viser 4 cores.

jeg har et åpent kabinett så ideal så er den 26-35 avhengig av rommets tempratur.

er rommet 24 grader er pc-en 28 . men holder seg fortsatt kanskje på 45 grader når jeg spiller.

jeg har

Kjølern min!

med 2 vifter koblet til den direkte.

ekke sikker på hvorfor jeg har 2 koblet til bare likte tanken tror

men tror nok en ny kjøler er en god tanke for den var utrolig varmt, er rommet pc-en står veldig varmt?

Lenke til kommentar
Viser den bare 2 cores? jeg har en Quad q6600 og den viser 4 cores.

jeg har et åpent kabinett så ideal så er den 26-35 avhengig av rommets tempratur.

er rommet 24 grader er pc-en 28 . men holder seg fortsatt kanskje på 45 grader når jeg spiller.

jeg har

Kjølern min!

med 2 vifter koblet til den direkte.

ekke sikker på hvorfor jeg har 2 koblet til bare likte tanken tror

men tror nok en ny kjøler er en god tanke for den var utrolig varmt, er rommet pc-en står veldig varmt?

Nei ikke noe særlig, har som regel vinduet åpent 24/7..

http://www.darok.biz/downloads/cpu%20warning/2.jpg ifølge cpuz så er det bare 2 kjerner aktivert iallefall

Endret av Jeppe88
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

da er det merkelig at pc-en skal bli så varm at den får problemer,

at cpuen din kun viser 2 cores er veldig rart også, for det er jo en quad cpu ikke en dual.

har ikke vært noe hastighets problemer eller noe uvante problemer før?

Lenke til kommentar
da er det merkelig at pc-en skal bli så varm at den får problemer,

at cpuen din kun viser 2 cores er veldig rart også, for det er jo en quad cpu ikke en dual.

har ikke vært noe hastighets problemer eller noe uvante problemer før?

har ikke merka noen problemer iallefall, har kjørt crysis og call of duty 4 helt fint uten hakking.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Merkelig problem da, du får vel invistere noen surt hardt tjente hundrelapper i en ny kjøler da. kan anbefale den jeg bruker den er utrolig fin masser av kjøling når du bruker 2 vifter,

gir utrolig lav og bra tempratur.

så slipper du og ha kabinett døren oppe med vifte blåsende inn.

har du mange vifter i kabinettet som fjerner varme? og gir ekstra kjøling?

Lenke til kommentar
Merkelig problem da, du får vel invistere noen surt hardt tjente hundrelapper i en ny kjøler da. kan anbefale den jeg bruker den er utrolig fin masser av kjøling når du bruker 2 vifter,

gir utrolig lav og bra tempratur.

så slipper du og ha kabinett døren oppe med vifte blåsende inn.

har du mange vifter i kabinettet som fjerner varme? og gir ekstra kjøling?

Bruker dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332085

det var anbefalt for VELDIG god kjøling.

Lastet just ned speedfan for å sjekke.

SYSTEM har en temperatur på 90 GRADER!!! og dette er under idling....

http://www.darok.biz/downloads/cpu%20warning/Uten%20navn.jpg

Jeg slo nå av pcen, og sitter på laptop, jeg har flere problemer en at CPUEN ER VARM!!

Endret av Jeppe88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...