Evakb Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Jeg er ganske fersk speilrefleksbruker (Canon EOS 450D) og er fortsatt i fasen "bli kjent" med kameraet. Lurer litt på om det er vanlig å benytte eksponeringskompensasjon og i hvilke tilfelle. Testet det ut (også bracketing) på "blomster i enga" i full sol. Synes blomstene har en tendens til å bli blasse i fargene, men med eksponeringskomp. ble resultatet bra. Når er det mest vanlig å bruke eksponeringskompensasjon? Er dette noe jeg bør bruke i vanlige situasoner eller er det bare under spesielle lysforhold? Endret 6. juli 2008 av ekbno Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det bør brukes ved behov. Lysmålere er ikke helt perfekte, så derfor har man eksponeringskompensasjon for å få litt kontroll selv. Du har jo histogram i kamera, så bruk dette og lær deg hvilke situasjoner du har behov for dette. Varierer jo fra kamera til kamera. Det kan og være greit å se på alle de forskjellige lysmålingsmetodene du har tilgjengelig. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Testet det ut (også bracketing) på "blomster i enga" i full sol. Synes blomstene har en tendens til å bli blasse i fargene, Eksponeringskompensasjon kan hjelpe noe her, men jeg har erfart med utallige "blasse", uskarpe blomsterbilder at full sol ikke er ideelt foto-lys. RandiA Lenke til kommentar
Evakb Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Takk for tilbakemelding til begge. Jeg prøver å unngå fullt sollys, spesielt på macrobilder, men noen ganger er det vanskelig å unngå. Antar at da eksponeringskomp. kan være en løsning Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg bruker ofte +0,5EV når jeg tar bilder i bygater og slikt, da lysmåleren gjerne har en tendens til å vektlegge lys himmel mer enn bygninger og fasader i skygge. Og skal jeg rette opp det i PS etterpå, så vil en mørk eksponering som lysnes gi mer billedstøy enn en lys himmel som gjøres mørkere, så derfor tar jeg bildet litt "lyst". Følg med på histogrammet som nevnt over, slik at ikke det klippes (for mye) i toppen. Lenke til kommentar
Evakb Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg bruker ofte +0,5EV når jeg tar bilder i bygater og slikt, da lysmåleren gjerne har en tendens til å vektlegge lys himmel mer enn bygninger og fasader i skygge.Og skal jeg rette opp det i PS etterpå, så vil en mørk eksponering som lysnes gi mer billedstøy enn en lys himmel som gjøres mørkere, så derfor tar jeg bildet litt "lyst". Følg med på histogrammet som nevnt over, slik at ikke det klippes (for mye) i toppen. Takk, dette noterer jeg meg og tester ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå