Gå til innhold

Partibarometer for juli og august 2008

165 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      7
    • Det Norske Arbeiderparti
      26
    • Fremskrittspartiet
      45
    • Høyre
      26
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Rødt
      7
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      10
    • Venstre
      23
    • Blankt
      6
    • Ville ikke stemt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      9
    • Det Liberale Folkeparti
      7
    • Det Norske Arbeiderparti
      9
    • Fremskrittspartiet
      59
    • Høyre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      8
    • Kristent Samlingsparti
      1
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      10
    • Senterpartiet
      1
    • Sosialistisk Venstreparti
      48
    • Venstre
      1
      5
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• AP, SV og SP
      18
    • AP og SV
      4
    • AP og SP
      3
    • AP og KRF
      2
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      2
    • Venstre, KRF og Høyre
      4
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      14
    • Høyre og FRP
      47
    • Høyre, FRP og Venstre
      13
    • Høyre, FRP og KRF
      1
    • FRP og KRF
      4
    • FRP og Venstre
      1
    • Ap og Høyre
      13
    • AP og Venstre
      18
      12
    • Ingen av de nevnte
      8
  4. 4. Har du endret politisk ståsted siden mars?

• Ja
      19
    • Nei
      131
      15

Anbefalte innlegg

Ville stemt på:

For første gang på lenge er nok svaret Vet ikke.

Liker dårligst:

Fremskrittspartiet. Venstre på god annenplass.

Flerpartiregjering:

Høyre/ap ville vært den beste og mest stabile regjeringen. Slik meningsmålingene ser ut så håper jeg vi ender opp med en ap-regjering i mindretall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

Fremskrittspartiet.

Hvilket parti liker du minst?

Sosialistisk venstreparti.

Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

Høyre og Fremskrittspartiet.

Forslag 1:

Opprett valget "Andre partier" og fjern Kristent Samlingsparti, Miljøpartiet De Grønne, Norges Kommunistiske Parti, Kystpartiet, Det Liberale Folkeparti og Demokratene.

Alternativt bør Pensjonistpartiet, Norgespatriotene, Samefolkets parti og Abortmotstanderne legges til.

Forslag 2:

Ingen grunn til å ramse opp mange usannsynlige flerpartiregjeringsalternativer. Det holder med:

AP, SV og SP.

Høyre, KRF og Venstre.

Høyre og FRP.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+12341842

Enig med Sbstn ovenfor, men skulle gjerne sett at vi beholder alle de partiene h*n ramser opp bortsett fra Kristent Samlingsparti (ingen stemmer på det her, og veldig få stemmer på det på nasjonalt plan). MDG, NKP, DLF, Demokratene og Kystpartiet har jo noe oppslutning her, eller i så fall i det virkelige liv.

Lenke til kommentar

Frp og SV er mest hatet, gang etter gang. Man kan ikke la vær og tenke: Hva om man hadde en negativ stemme ved hvert eneste valg, som telte for eksempel 0.5 i minus. Ville ikke dette bidra til å ta ut de mer ekstreme partiene og dermed til en mer moderat politikk all over? Når den ene regjeringen selger aksjer og den andre kjøper, er det noe fundamentalt galt et sted.

Som eksempel på modifikasjonen, etter avstemningen her på forumet sist måned, så blir dette resultatet. 0,5 er trukket fra pr. minusstemme. :

Det Norske Arbeiderparti [ 19,5 ] [28,4%]

Fremskrittspartiet [ 14 ] [20,4%]

Høyre [ 18 ] [26,2%]

Miljøpartiet De Grønne [ 2 ] [2,9%]

Norges Kommunistiske Parti [ 1 ] [1,5%]

Rødt [ 1,5 ]

Senterpartiet [ 3,5 ] [2,2%]

Blankt [ 5 ] [7,3%]

Ville ikke stemt [ 2 ] [2,9%]

Vet ikke/ingen formening [ 2 ] [2,9%]

Partier med 0 eller mindre er ikke tatt med.

I Norge som en helhet vil Frp lide langt mer selvsagt. :evil:

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Valgte følgende: Ville stemt AP, liker minst FrP. Regjering: AP+SP. Sistnevnte fordi det nok ville vært en fordel uten SV, da de roter veldig. Men det er nok urealistisk at de sakulle fått flertall. Mest sannsynlig mister de rødgrønne regjeringsmakta etter neste valg. Da vil AP bli avhengig av ett eller begge de to andre sentrumspartiene. Jeg tror vi etter neste valg mest sannsylig vil få en ettpartiregjering med Arbeiderpartiet. Noen borgerlig regjering er usannsynlig, da sentrum har nedlagt veto mot FrP og motsatt. En annen mulighet er at Høyre regjerer aleine, men jeg tviler på at Høyre er villig til dette, dersom de er avhengig av støtte fra et uregjerlig og langt større FrP. Da står altså AP igjen, mest sannsynlig aleine (evt. med sentrum).

Lenke til kommentar
Frp og SV er mest hatet, gang etter gang. Man kan ikke la vær og tenke: Hva om man hadde en negativ stemme ved hvert eneste valg, som telte for eksempel 0.5 i minus. Ville ikke dette bidra til å ta ut de mer ekstreme partiene og dermed til en mer moderat politikk all over? Når den ene regjeringen selger aksjer og den andre kjøper, er det noe fundamentalt galt et sted.

Interessant tanke. Har vært inne på tanken sjøl. Montro hva resultatet ville blitt. Jeg ville tro at de som ville vinne MEST på det ville være Venstre. Det er et parti de fleste i verste fall er likegyldige til (rett og slett fordi de mener ingenting og alt, det er jo like mange fraksjoner i partiet som det er velgere - kanskje flere??...)

Lenke til kommentar
They're back, stronger than ever before, for å si det sånn. Hvis interessen er der kan du jo ta en titt på hjemmesiden deres: http://stemdlf.no/

Vel, nå er det nok ingen stor fare for at jeg skulle komme til å stemme på dem for å si det sånn. Jeg er sosialdemokrat. De kan da umulig få særlig mange stemmer. Jeg har som sagt ikke en gang fått med meg at de eksisterer og jeg oppfatter meg sjøl som mer informert om politikk enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Selv stemmer jeg Venstre, så... ;)

DLF er ikke min kopp te og argumentasjonen til visse fremadstormende retorikere her på forumet har gjort at smaken har surnet enda mer.

Nah, jeg er ikke enig i en brøkdel av deres økonomiske politikk, men de er de eneste som er sosialt liberale "nok" for meg. Tingen er jo at de aldri vil havne i regjering, så hvis jeg stemmer er det ganske enkelt for å hjelpe de med et par stortingsrepresentanter som kan skape litt blest der :p

Ser det an mtp meningsmålinger opp mot valget dog, greit å stemme der det nytter.

Lenke til kommentar
Fordi at de aldri har fått lov til å styre, en gang må de få sjansen til å styre og. Finnes jo de som påstår at landet går til helvete. Men det gjør jo veiene og alt annet også for tiden

"Alt annet"? Norge går jo så det suser! Det virker som enkelte lever i sin egen fantasiverden...

Lenke til kommentar
Fordi at de aldri har fått lov til å styre, en gang må de få sjansen til å styre og. Finnes jo de som påstår at landet går til helvete. Men det gjør jo veiene og alt annet også for tiden

Det er opp til flertallet i Stortinget hvem som skal styre landet. Dersom flertallet IKKE ønsker at de skal styre, så skal de ikke styre. Enkelt og greit!

Lenke til kommentar

DLF har ved de to siste stortingsvalg fått ca 250 stemmer. De holder seg jevnt over særdeles lavt. Men de har endel karer som er veldig aktive på internettfora, selv om det virker som om det har stilnet endel det siste året. Et par av dem er av de mest dyktige retorikerne jeg har vært borte i og klarer også å få inn litt dybde i det man sier. Men ikke akkurat et parti jeg ville støttet opp under, selv om jeg liker den ideologiske ideen om åpne grenser. Men det blir særdeles ekstremt på endel andre områder, så nei takk :)

Lenke til kommentar
DLF har ved de to siste stortingsvalg fått ca 250 stemmer. De holder seg jevnt over særdeles lavt. Men de har endel karer som er veldig aktive på internettfora, selv om det virker som om det har stilnet endel det siste året. Et par av dem er av de mest dyktige retorikerne jeg har vært borte i og klarer også å få inn litt dybde i det man sier. Men ikke akkurat et parti jeg ville støttet opp under, selv om jeg liker den ideologiske ideen om åpne grenser. Men det blir særdeles ekstremt på endel andre områder, så nei takk :)

Altså ikke noe parti det en gang er verd å få med seg at eksisterer. Har fått med meg at det er noe som heter Demokratene, men de har vel tross alt litt større oppslutning.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...