Gå til innhold

Partibarometer for juli og august 2008

165 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkeparti
      7
    • Det Norske Arbeiderparti
      26
    • Fremskrittspartiet
      45
    • Høyre
      26
    • Kristelig Folkeparti
      2
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      1
    • Rødt
      7
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      10
    • Venstre
      23
    • Blankt
      6
    • Ville ikke stemt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      9
    • Det Liberale Folkeparti
      7
    • Det Norske Arbeiderparti
      9
    • Fremskrittspartiet
      59
    • Høyre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      8
    • Kristent Samlingsparti
      1
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      4
    • Rødt
      10
    • Senterpartiet
      1
    • Sosialistisk Venstreparti
      48
    • Venstre
      1
      5
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• AP, SV og SP
      18
    • AP og SV
      4
    • AP og SP
      3
    • AP og KRF
      2
    • AP, SP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      2
    • Venstre, KRF og Høyre
      4
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      14
    • Høyre og FRP
      47
    • Høyre, FRP og Venstre
      13
    • Høyre, FRP og KRF
      1
    • FRP og KRF
      4
    • FRP og Venstre
      1
    • Ap og Høyre
      13
    • AP og Venstre
      18
      12
    • Ingen av de nevnte
      8
  4. 4. Har du endret politisk ståsted siden mars?

• Ja
      19
    • Nei
      131
      15

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+12341842

Jeg er Høyre-mann, men en ren FrP-regjering med "vidundereffekter" etter 100 dager er til å emigrere av, altså!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stemte FRP, liker SV minst og vil ha Høyre+Frp

Den rødgrønne regjeringa er jo bare tragisk. Dessuten så synes jeg det er på tide at FRP kommer til makten nå gjerne sammen med Høyre.

Hvorfor det?

Fordi at de aldri har fått lov til å styre, en gang må de få sjansen til å styre og. Finnes jo de som påstår at landet går til helvete. Men det gjør jo veiene og alt annet også for tiden

Lenke til kommentar
Fordi at de aldri har fått lov til å styre, en gang må de få sjansen til å styre og. Finnes jo de som påstår at landet går til helvete. Men det gjør jo veiene og alt annet også for tiden

Rødt har heller aldri fått lov til å styre Norge, hvorfor skal ikke like gjerne de få makten da?

Lenke til kommentar
Fordi bare en liten prosent av befolkningen er interresert i å stemme på et kommunistisk parti?

Poenget var jo at det at et parti aldri hadde fått lov til å bestemme ble trukket frem som et argument for at de skulle få bestemme! Det er jo slike "argumenter" som gjør at andre ser ned på freppere.

Dessuten, så vet man godt hva Frp politikk fører til fra andre land. Det er ikke slik at liberalismen er en upraktisert ideologi akkurat.

Lenke til kommentar
Poenget var jo at det at et parti aldri hadde fått lov til å bestemme ble trukket frem som et argument for at de skulle få bestemme! Det er jo slike "argumenter" som gjør at andre ser ned på freppere.

Dette minner meg om det rød-grønne argumentet for hvorfor det norske folk burde stemme dem inn i regjering. Stoltenberg: bla bla bla, vi trenger en ekte flertallsregjering igjen....bla bla bla. Hadde SV vært i regjering før valget i 2005?

Dessuten, så vet man godt hva Frp politikk fører til fra andre land. Det er ikke slik at liberalismen er en upraktisert ideologi akkurat.

Det samme er sosialismen, hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar
Dette minner meg om det rød-grønne argumentet for hvorfor det norske folk burde stemme dem inn i regjering. Stoltenberg: bla bla bla, vi trenger en ekte flertallsregjering igjen....bla bla bla. Hadde SV vært i regjering før valget i 2005?

Det er da ikke samme argument i det hele tatt. De rødgrønne argumenterte for det gode med en flertallsregjering, ikke med at noen skulle få prøve seg fordi de ikke hadde vært i regjering før. Klarer virkelig ikke freppere å se forskjellen?

Det samme er sosialismen, hva er poenget ditt?

At det at det ikke har vært prøvd ikke er noe argument for Frp, da man vet hvordan slik politikk fungerer.

Lenke til kommentar
Det er da ikke samme argument i det hele tatt. De rødgrønne argumenterte for det gode med en flertallsregjering, ikke med at noen skulle få prøve seg fordi de ikke hadde vært i regjering før. Klarer virkelig ikke freppere å se forskjellen?

Det argumentet var rent pisspreik, etter min mening har det rødgrønne styret kjørt landet enda lenger ned i grøfta, flertallsregjering har lite å si i et slikt tilfelle. Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt angående SV.

At det at det ikke har vært prøvd ikke er noe argument for Frp, da man vet hvordan slik politikk fungerer.

Det vet man også med sosialistene men likevel manes folk til å stemme på dem og i motsetning til hva dere sosialister mener er ikke politikken som blir praktisert nødvendigvis positiv for landet.

Lenke til kommentar
Det argumentet var rent pisspreik, etter min mening har det rødgrønne styret kjørt landet enda lenger ned i grøfta, flertallsregjering har lite å si i et slikt tilfelle. Du svarte heller ikke på spørsmålet mitt angående SV.

Hvordan har de gjort det da? Norge er jo blant verdens beste land å bo i.

Det vet man også med sosialistene men likevel manes folk til å stemme på dem og i motsetning til hva dere sosialister mener er ikke politikken som blir praktisert nødvendigvis positiv for landet.

De rødgrønne er langt fra perfekt, men jeg synes uansett at de er bedre enn Frp.

Lenke til kommentar

Ethvert parti som har folk (for ikke å snakke om minister) som snakker om å fjerne demokratiet bør kjeppjages. Kvotering til valg i Norge trues det igjen med. Jeg tar FRP over det i hvert fall. Men er redd jeg uansett ville endt opp med å kveles av alle kamelene som svelges.

Nei, slik ståa er i dag så kan jeg ikke med god samvittighet gi noen av partiene min tillit. Så da benyttes min stemme til å si til samtlige at jeg ikke finner de verdig.

Det fine med de rød-grønne kontra den forrige regjering er at det er kommet litt videre i verdispørsmål, selv om AP som vanlig er en liten konservativ bauta. Men under Bondevik så hadde vi ... Bondevik. De satte foten ned for fornuft til fordel for deres fantasibok. Endel av de mer fanatiske kristne har jo emigrert til FRP og man finner ikke akkurat særlig liberalitet når det kommer til verdispørsmål der i gården.

Høye og Venstre støtter kjønnskvortering så da har de gjort seg selv umulig for meg å stemme på ved Stortingsvalg. Forhåpentligvis tar de til vett og ikke støtter en slik kjønnsdiskriminerende politikk i fremtiden slik at en av de kan bli et alternativ. Venstre frister mest i så måte.

Nei til diskriminering, minst mulig statlig sensur og statlig inngripen i kulturområdet, samt mer fokus på helse. Jeg gir en god beng i om skatten går opp eller ned, så lenge helse og eldreomsorg får det de trenger og man sikrer en god trygdeordning for de som i perioder faller utenom.

Lenke til kommentar

Ville nok stemt på Arbeiderpartiet dersom det var valg i dag, et parti der man vet hva man får stort sett og som med sine nære bånd til fagbevegelsen kan hindre røvertilstandene vi risikerer å få i et samfunn der stadig flere går arbeider i servicenæringen med en ellers økende trend av sosial dumping og whatnot.

Pleier vel stort sett aldri å skifte grunnsyn raskt etter hva som hender i mediene, men etter Høybråtens utspill for et eget utvalg som skal arbeide for å bedre nordmenns livskvalitet/lykke, så må jeg si jeg ble veldig positivt overrasket.

Fulgte nøye den radio/tv-debatten på NRK2 i går med Inger Lise Hansen mot FpU's liberalistpappagutt Ove Vanebo, og vil si det er positivt med slike moderne krefter innen KrF nå som Bondevik er ute. Hvis KrF gjør alvor ut av denne kommisjonen og vil øke fokus på et vedlikehold av nordmenns livskvalitet, så kunne jeg gjerne se for meg KrF i et mulig samarbeid med DNA.

Det var forresten interessant å se enkelte punkter i debatten mellom Hansen og Vanebo, der sistnevnte forsøkte seg med en litt manipulert nederlandsk studie som visstnok skulle vise at lykken økte mest dersom folk fikk velge selv i hverdagen, noe som også raskt ble avfeid av en norsk forsker som også var i studio og som kunne påpeke at det likevel var store sosiale ulikheter som førte mest negativ lykke med seg, og der sosial likhet ikke nødvendigvis er øverst på dagsorden for flere av liberalistene i FpU. Vanebo selv manglet også et svar når påstandene hans ble tilbakevist, og prøvde heller febrilsk å gjenta påstanden sin om at autonomitet i hverdagen tross alt var noe utslagsgivende.

Forøvrig liker jeg prinsipielt DLF minst, men FrP fikk min stemme her fordi det tross alt er et parti som risikerer en plass i neste regjering, i motsetning til de nyfrelste i DLF.

Lenke til kommentar
Det var forresten interessant å se enkelte punkter i debatten mellom Hansen og Vanebo, der sistnevnte forsøkte seg med en litt manipulert nederlandsk studie som visstnok skulle vise at lykken økte mest dersom folk fikk velge selv i hverdagen

Nå er det jo ikke slik at liberalisme nødvendigvis gir mer valgfrihet, bare frihet som fravær av tvang.

Lenke til kommentar

Jeg kan gjerne se for meg at liberalisme gir noe mer valgfrihet for komsumentene når det handles og konsumeres, jeg ser bare ikke hvorfor det i seg selv skal være et mål da det i det lange løp kan føre til lavstatusyrker av den amerikanske typen, f.eks. egne ansatte som pakker varene ned i posene til folk og andre som må gå med nedverdigende dustekostymer for å ønske kundene velkommen.

Men hva bryr vel folk som Vanebo seg så lenge frihetsbegrepet deres holdes hellig..

Lenke til kommentar

Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

Vet ikke.

Hvilket parti liker du minst?

Fremskrittspartiet.

For all del. La dem komme til makten så alle kan se at "politikken" deres er fulstendig urealistisk

Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

Heller dagens regjering en en borgerlig regjering, men ingen av partiene i den nåværende regjeringen får min støtte ved valget.

Endret av rln
Lenke til kommentar

Høyre, fordi jeg er ikke-sosialistisk, og fordi de andre borgelige partiene ikke ser ut til å komme til enighet seg imellom. FrP vil ikke støtte en koallisjon hvor de ikke får delta, og V vil ikke støtte en koallisjon hvor FrP deltar, så da håper jeg heller at H får såpass mange stemmer at de rett og slett bare kan velge hvilke(n) samarbeidspartner(e) de vil ha. Jeg ser at tankegangen kanskje er noe naiv, men sånn er nå det. :p

Demokratene, fordi de virker veldig kristenkonservative, noe som klinger dårlig i mine ører. (Jeg er relativt liberal)

V-H-FrP, fordi jeg ser fordelene med en samlet borgelig koallisjon.

Lenke til kommentar

FRP

Vet ikke/Ingen formening

Høyre/FRP

Har du endret politisk ståsted siden mars?

Nei

Forutsatt at jeg hadde hatt stemmerett.

Endret av Termometer
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...