Gå til innhold

Jeg er redd for å bli gammel

b-real

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk på at vi faktisk lever i et demokrati. Det er VI som

velger hvordan vi skal ha det.

Tilstanden i eldreomsorgen har vært kjent siden 80 tallet.

Hvem er det som sitter og styrer i dette landet?

Det er vel mer og mindre de samme dilletantene som har lokket flertallet av stemmekveget

hele tiden siden da.

Folk bruker jaggu lang tid på å våkne opp, men det går

jo littegrann fremover for hvert valg. Ikke lite bare det :p

Lenke til kommentar

Når jeg skal dø så skal jeg dø som et pent lik.

Så fort jeg føler meg noe skrøpelig og merker at livet ikke kan nytes slik man ønsker så er det vel på tide å legge på røret før man ikke klarer det selv...

Da kan man sette en reeal finish på livet på flere måter.. .. En av de er å hoppe ut fra et fly uten fallskjerm... Sikkert deilig følelse å fly rundt og ender opp liver på en rask måte.. Men da dør man nok ikke som et pent lik da...

Men jeg vil ikke ende opp på et gamlehjem der jeg trenger hjelp til å bli vasket, spise og gå på do...

De pengene der skal samfunnet få lov til å bruke på mere fornuftige ting.

Lenke til kommentar

Min definisjon på et lykkelig liv:

- Finn en person du kan elske, snakke med og ha det moro og koselig med

- Denne personen må du kunne snakke med når du er gammel, for da kan det være at det er den eneste du har å snakke med

- Aldri legg deg til å sove eller si adjø uten å ordne opp i uoverenskomster

- Vær trofast og hengiven

- Unn deg selv litt luksus i hverdagen, unn din partner enda mer

- Materialistiske gleder er kortvarige, derfor skal du ikke hungre for mye etter dem - men realiser dine realistiske drømmer

- Nyt livet og alt det gir; positivt som negativt

- Lær av dine og andres erfaringer

- Ha en liten økonomisk reserve i bakhånd

- Når du blir gammel, bruk penger på din kjære og deg selv

- Alltid, alltid plei kjærligheten. Den er som et bål, og den dør ut om du ikke legger mer kjærlighet på den

Når livet er levd på denne måten, noe jeg vil forsøke å gjøre etter beste evne, håper jeg på følgende slutt:

Den ene dør fredfullt og uten dramatikk. Kort tid etterpå dør den andre fordi han/hun ikke lengre har noe å leve for - fordi savnet etter den andre blir for stort.

DET er hva jeg anser som en lykkelig slutt på livet.

Og husk: Plei din familie med respekt og kjærlighet! Dine barn skal ha hengivenhet i deg, ikke på grunn av din makt - men på grunn av måten du utøver din makt. Lær dem å respektere ditt hjerte, ikke din hånd. Da kan du være så heldig å oppleve at hele din familie står rundt ditt dødsleie, og du kan få si farvel. Sjansen er da stor for at du på dine gamle dager får det svært godt.

Som en klok person en gang sa: "De lo når du kom inn i verden - lev slik at de de gråter når du forlater den."

Og for øvrig må vi få sparket ut av stortinget de idiotene som mener at det er fornuftig å bruke 5-6 milliarder kroner på et operahus i stedet for å gjøre noe aktivt for å endre på viktigere problemer i samfunnet. Jeg stemmer JA til forbud mot yrkespolitikere som kun går etter makt og bare bryr seg om mannen i gata når det er valg. Måtte de selv få oppleve hva de ikke har gjort noe med en dag!!!!!!

Lenke til kommentar

*Klappe Yummy på hodet* Fint innlegg. Var ikke mye jeg var uenig i der. Jeg er klar over at mange gamle har det leit, men at de sultet i hjel i dette landet...? Det er mennesker som faktisk har fått en sykehjemsplass. Har sett mange gamle som er hjemme også. Liggende i egen urin og avføring. Liggende i mange dager før noen fant dem. Ikke sikkert at noen fant dem før det var for sent heller (!) Liggende død i dager og uker. Ikke mye verdig for en som er gammel og sliten. Hadde vi bare sett alt som foregår her i dette landet, ja da hadde det blitt krise. :(

Lenke til kommentar
Hmm.. er det bedre å dø enn å leve 15 år i en vond kropp?

jah!

vilken smerte har du av å dø naturleg?

sjølv har jeg ikke lyst til å leve etter jeg er 65-70, hva lever man for da?

ps: spørs om jeg er frisk som en fisk, da er det vell gret å leve! men om man lider og er i livet for en glede, og det er vel familien! Når du er gammel, pensjonert så har du jo kun familien og dagsnytt på NRK!

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du nå? Du tror ikke du kanskje forandrer mening om diverse ting etterhvert som du blir ferdig med puberteten, etterhvert som du finner kvinnen/mannen i ditt liv, får unger, etc..?

ps: spørs om jeg er frisk som en fisk, da er det vell gret å leve! men om man lider og er i livet for en glede, og det er vel familien! Når du er gammel, pensjonert så har du jo kun familien og dagsnytt på NRK!

Life is what you make of it.. har du bare lyst til å sitte i sofaen og mygle, for all del.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du nå? Du tror ikke du kanskje forandrer mening om diverse ting etterhvert som du blir ferdig med puberteten, etterhvert som du finner kvinnen/mannen i ditt liv, får unger, etc..?

jeg er 18! og ja det er godt mulig.

Life is what you make of it.. har du bare lyst til å sitte i sofaen og mygle, for all del.

nja... der er jeg litt uenig! det har vell en del med flaks å gjøre. tror du ikke det? dersom jeg trener regelmessig kan ikke det hindre meg i å få div sykdommer.....

Lenke til kommentar
1047619808.jpg

jeg skal gjøre mitt ytterste for ikke å havne opp som han der...om jeg så må holde pusten til jeg dævver.

*Pirke, pirke* Det går ikke ann å holde pusten til du dauer.. Du besvimer, og da går åndedrettet av seg selv ;) Men du kan eventuelt stappe hodet ditt i en bøtte med vann da..

Lenke til kommentar

For å sitere Denis Leary (litt humor i en ellers så veldig seriøs tråd):

"Somebody should have walked up behind Elvis in 1967 with a .44 magnum, put the barrel of the gun to the back of his head and pulled the trigger PRRFFFFLST, so we can remember Elvis... in a nice way!"

Noe ala dette (kanskje ikke fullt så dramatisk) håper jeg skjer med meg. Når jeg ser på hvor jævlig verden er i dag, har jeg ikke lyst å bli gammel her. Klart, jeg endrer sikkert synspunkt når jeg blir eldre, men jeg vil heller dø tidlig når helsa begynner å skrante enn å bli holdt "kunstig" i live i 15-20 år ekstra.

Forøvrig en fin post av Yummy, siste setninga kommer til å bli sann, å, den må bli SÅ sann. :-?

Lenke til kommentar

Trist historie.. svært trist. Desverre ser det ut som at samfunnets holdning til eldre gjenspeiler den behandlingen de får ved livets slutt.

Mon tro hvordan det blir i framtiden. Eldrebølgen kommer for fullt og mange tenker fortsatt økonomi og mindre skatt. Bra at mediene belyser dette temaet slik at geriatrien får større oppmerksomhet.

Jeg studerer sykepleie 2. året og en viktig ting i pleie av pasienter er å pleie dem på den måten de selv vil. Det viktige er ikke at de får så livsforlengende behandling som mulig men at de føler at deres egne ønsker og behov blir respektert. Tydelig at i dette tilfellet er ikke dette gjort på en skikkelg måte. Håper vi som skal jobbe i helsevesenet i framtiden blir presset av dere og media i framtiden til å respektere pasienten eller beboerens ønsker mere enn å gjennomføre mest mulig livsforlengende behandling!!

Lenke til kommentar

Måten Gerhard døde på er faktisk ganske naturlig. Moren til eksen jobber på det gamlehjemmet der han bodde og jeg husker jeg spurte hun litt om den saken her da den kom opp i mars var det vel. Kroppen kan bli for sliten til å ta til seg næring og da er det ingen vei utenom. Men trist er det jo!

- Det gikk nedover med Gerhard. Han var døende. Vi vurderte om vi skulle legge ham inn på sykehus for intravenøs næringstilførsel. Men vi vurderte det slik at vi ikke ville legge ham inn, sier Flatla til VG.  

- Vurderte dere om Gerhard burde få lagt inn sonde for å få tilførsel av næring?  

- Vi hadde jevnlig kontakt med sykehuset. Vi vurderte innleggelse nærmest hver dag. Men mannen var døende. Vi ville ikke plage ham med å innoperere sonde eller næring intravenøst. Det ville bare gjøre situasjonen enda vondere for ham, svarer Flatla.  

Lenke til kommentar

Huff, husker den gamle saken der... Pratet mye om det på skolen osv...

Jeg er for Aktiv dødshjelp :woot:

Jeg vil ikke dø gammel og grå bak et trist skille vegg på et sykehus, nei huff!

Viss noen ønsker å dø, så la dem dø! gjerne tidligere og mindre smertefullt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...