Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokke Q6600 på Asus Maximus Formula

Anbefalte innlegg

Har tenkt meg å begynne å overklokke prosessoren min sånn smått. Har som anvist i tittel en Intel Core 2 Quad Q6600 (G0) som kjører på et Asus Maximus Formula. Har ikke den beste kjøleren, da jeg kjører en Zalman CNPS9500A LED. I følge Core Temp ligger alle kjernene under 40°C (36,5°C i snitt) i IDLE. Når jeg spiller for eksempel Crysis ligger de rett under 60°C. Så vidt jeg skjønner er dette helt ok temperaturer.

Men så klart, overklokkingen. Har lest og sett en del om hvordan man gjør det og har selv sett gjennom menyen i BIOS, så mener selv jeg er klart til å begynne. Det eneste eg lurer litt på er hastigheter og volt ikke minste. Med det første hadde jeg tenkt å komme meg til 3GHz. Har også Corsair Dominaor 8500C5DF 4096MB DDR2 ram som er sertifisert til å kjøre på 1066MHz @ 2,1V. Er dette instillinger jeg også skal bruke? Og i hvor stor hopp skal jeg prøve meg frem? 100MHz, 200MHz (altså 2,4>2,6>2,8>3,0).

Håper få svar fort. Kan hende jeg prøver meg litt frem i mellomtiden, men er usikker på det med volten, så får se hva det blir til.

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er for omfattende å komme med full beskrivelse men du kan jo prøve følgende.

Sett Auto på det meste i bios men sett fsb til 333 som vil gi deg 3.0GHz (333*9 ~3.0GHz).

Les av vcore med CPU-Z og bruk denne som utgangspunkt for videre finjustering av vcore i bios.

Få prosessoren på ønsket frekvens før du begynner med justering av minne.

edit: klokking skjer på eget ansvar.

Husk også at ingen prosessorer er like og at du kan være både heldig og uheldig mht hvor mye den klokker. (med akseptabel vcore)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

fsb 333 er en grei plass å starte med en G0.

Les av vcore når du har fått den opp å gå på 333 og bruk dette tallet videre for å finne hvor mye vcore den trenger, man går som regel ned så langt som mulig for å få tempen så lav som mulig.

Hvor langt har du tenkt å klokke da?

Lenke til kommentar

Har bare tenkt 3GHz med det første og se hvordan det går.

Senere kan det hende jeg går til 3,4GHz-3,6GHz, vi får se.

Menne, stikker i BIOS og prøver nå. Får håpe det går bra!

[Edit] Da var FSB'n på 333 og volten ligger i følge CPU-Z på 1,336 V under IDLE. Temperaturene på idle er ganske stødig på 45°C, 43°C, 38 og 39°C. Dette lover bra! Hva er neste steg nå? Skal jeg endre mer i BIOS for cpu, eller skal jeg gå rett på rammen?

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bumper litt denne her jeg. Nå har jeg kjørt min Q6600 "stabilt" på 3GHz i to uker. Det som er, er at i følge OCCT blir prosessoren overoppheta etter bare 3 minutter inne i testen. Har dette noe med å gjøre at jeg kjører volten kjører på AUTO, noe som kanskje gjør den for høy? Og er det noe annet jeg kan gjøre i BIOS for å "optimalisere" bedre cpu/ram. Eneste jeg har gjort med rammen er å sette volten på 2,1V og hastigheten som er oppgitt, 1066MHz. Med min Q6600 som kjører 333x9 gjør dette da at forholdet mellom ram/cpu blir 5:8. Vil dette gi noe ytelsetap?

Så det jeg spør om er enkelt å greit om det er noe jeg burde endre i BIOS som f.eks. volthastigheter o.l.?

Er dette temperaturer å hoppe i taket for?

post-80096-1216655525_thumb.jpg

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar

OCCT stopper når prosessoren kommer opp i 70C (hvis du ikke har endret standard innstillingen) og det er en rimelig grei plass å sette grensen.

Zalman 9500 er ingen god kjøler for en Quad prosessor.

Her har du en enkel og god kjøler som burde gjøre at du kommer i mål.

Lenke til kommentar

Skal bytte kjøler om noen uker, så skal ta den i betraktning. Så da venter jeg med å gjøre noe mer med dette til da.

[Edit] Og et lite tilleggsspørsmål; hvis jeg på min fremtidige kjøler skal klokke til 3,6GHz og minnet skal kjøres på 1066MHz, går det an å få forholdet 1:1 mellom de to?

Endret av blade-bunny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...