Otmin Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Jeg tenker sterkt på å kjøpe meg ny pc. Så jeg lurer på om det gir noen mening å kjøpe overspenningsvern når stikkontaktene til pcen er jordet.(har ikke så mye erfaring innen akuratt dette med jording og overspenning ) Men jeg hadde satt pris på et godt svar. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Ja, absolutt. At kontakten er jordet gir i seg selv ikke noe vern mot overspenning. Men et overspenningsvern fungerer best når man har jordet kontakt. Det er nesten en forutsetning. 1 Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det er ikke bare nesten en forutsetning en gang. Virkemåten til overspenningsvern er at de leder høy spenning til jord, og om du ikke har jordet stikkontakt så vil ikke overspenningsvernet ha noe jord og lede til. Dessuten er jording av stasjonær pc så og si et must. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvorfor er jording av stasjonær PC et must? Har aldri hatt jordet stikkontakt (eneste i dette huset er på kjøkkenet og badet) på PC-en. Hva slags fordeler gir det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Dessuten er jording av stasjonær pc så og si et must. Virkelig? Faktum er vel at de fleste som har PC hjemme ikke har den tilkoblet jordet kontakt. Og det er jo ikke noe problem. 2 Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Dessuten er jording av stasjonær pc så og si et must. Virkelig? Faktum er vel at de fleste som har PC hjemme ikke har den tilkoblet jordet kontakt. Og det er jo ikke noe problem. Jaha? Alle el-anlegg fra 94 og utover har jordede stikk. Så det "faktumet" ditt skulle jeg gjerne likt å høre hvor du har i fra. Skulle jeg tippe så ligger det mere rundt 50-50 jordet/ujordet. Greit at en laptop ikke har jordet stikk, men den er også dobbeltisolert. En stasjonær pc derimot skal jordes ihht. forskrifter. Et overslag i strømforsyningen kan føre til farlig spenning mellom kabinettet og jord. Nå har ikke forskriftene tilbakevirkende kraft, så det at du ikke har jorde stikk i huset er ikke ulovelig. Dessuten er faren for overslag i en strømforsnyning veldig liten, så i praksis har dette ingen betydning. Store fordeler annet enn at du ikke får støt av kabinetet og mindre fare for at komponenter går føyken ved et overslag er det ikke. Har hørt om noen som har hatt nettverksproblemer som følge av mangel på jording. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvis mulig bør man i det minste ha en skjøteledning med flere uttak som er jordet (padde) som man bruker på alle datakomponenter som har jordete støpsel. På den måten får man samme potensialet imellom dem (maskin, printer o.l.) 2 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 En stasjonær pc derimot skal jordes ihht. forskrifter. Sterk påstand! Her må du komme med kilder! 1 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 ... Alle el-anlegg fra 94 og utover har jordede stikk. Det kan ikke stemme. Huset mitt ble bygd i 97/98, og det var da ikke krav til jord i hele huset. 2 Lenke til kommentar
Otmin Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Hvis mulig bør man i det minste ha en skjøteledning med flere uttak som er jordet (padde) som man bruker på alle datakomponenter som har jordete støpsel. På den måten får man samme potensialet imellom dem (maskin, printer o.l.) Så hvis jeg tar en normal skjøteledning(jordet) og kobler alt som har med datamaskinen å gjøre i den, så har det samme virkning? Lenke til kommentar
runerask Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 ... Alle el-anlegg fra 94 og utover har jordede stikk. Det kan ikke stemme. Huset mitt ble bygd i 97/98, og det var da ikke krav til jord i hele huset. Nå er det en stund siden denne omleggingen var så jeg husker ikke helt detaljene. Men det var en overgangsperiode hvor TN-anlegg/400V-anlegg (eller var det IT/230-anlegg) skulle ha jording på alle kontaktene og ikke IT/230-anlegg. En stund senere (2-3 år) ble det påbudt på alle anleggene. Tør ikke å si nøyaktig årstall.... 1 Lenke til kommentar
runerask Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvis mulig bør man i det minste ha en skjøteledning med flere uttak som er jordet (padde) som man bruker på alle datakomponenter som har jordete støpsel. På den måten får man samme potensialet imellom dem (maskin, printer o.l.) Så hvis jeg tar en normal skjøteledning(jordet) og kobler alt som har med datamaskinen å gjøre i den, så har det samme virkning? Nei, egentligt ikke. Men det er bedre enn ingenting. Da slipper du iallefall noen problemer.... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Dei fleste hus er sikkert frå før 94 uansett. Har du ikkje jorda stikkontakt hjelper det lite å køyre alt saman i ei padde, einaste du oppnår med det er å overføre ein eventuell jordfeil til alle komponentene. Skal du ha overspenningsvern må du ha jord. No finnes det rikignok fleire typer overspenningsvern. Eg meiner det er anbefalt å ha tre stykk. Eit grovvern, mellomvern og finvern. Grovvernet står i skapet, der har du 100% sikkert jord. Eg meiner mellomvernet og skal stå i skapet, du har framleis jord. Finvernet er normalt i form av ei padde og er avhengig av ein jorda stikkontakt. Kor stor effekt det vil være å kun ha grovvern og eventuelt mellomvern veit eg ikkje. Endret 6. juli 2008 av Zeph 2 Lenke til kommentar
Otmin Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Så altså, om jeg kobler en jordet skjøteledning i en jordet stikkontakt så får jeg samme virkning som et overspenningsvern? Lenke til kommentar
Otmin Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Hvis mulig bør man i det minste ha en skjøteledning med flere uttak som er jordet (padde) som man bruker på alle datakomponenter som har jordete støpsel. På den måten får man samme potensialet imellom dem (maskin, printer o.l.) Så hvis jeg tar en normal skjøteledning(jordet) og kobler alt som har med datamaskinen å gjøre i den, så har det samme virkning? Nei, egentligt ikke. Men det er bedre enn ingenting. Da slipper du iallefall noen problemer.... ok, takk:) Kan du gi noen eksempler på forskjeller på en normal skjøteledning og et overspenningsvern? Lenke til kommentar
runerask Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Så altså, om jeg kobler en jordet skjøteledning i en jordet stikkontakt så får jeg samme virkning som et overspenningsvern? Absolutt ikke, men du får utjevnet en evt. jordfeil Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Så altså, om jeg kobler en jordet skjøteledning i en jordet stikkontakt så får jeg samme virkning som et overspenningsvern? Hehe, nei nei, men då kan du ha eit finvern kopla til utstyret. Hadde du hatt det vernet på ein ujorda stikkontakt hadde det ikkje hatt noko effekt. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Hvis mulig bør man i det minste ha en skjøteledning med flere uttak som er jordet (padde) som man bruker på alle datakomponenter som har jordete støpsel. På den måten får man samme potensialet imellom dem (maskin, printer o.l.) Så hvis jeg tar en normal skjøteledning(jordet) og kobler alt som har med datamaskinen å gjøre i den, så har det samme virkning? Nei, egentligt ikke. Men det er bedre enn ingenting. Da slipper du iallefall noen problemer.... ok, takk:) Kan du gi noen eksempler på forskjeller på en normal skjøteledning og et overspenningsvern? Overspenningsvern er en regulator som passer på at spenningen ikke blir får høy. Normal skjøteledning er bare en passiv dum skjøteledning Lenke til kommentar
Otmin Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Hvis mulig bør man i det minste ha en skjøteledning med flere uttak som er jordet (padde) som man bruker på alle datakomponenter som har jordete støpsel. På den måten får man samme potensialet imellom dem (maskin, printer o.l.) Så hvis jeg tar en normal skjøteledning(jordet) og kobler alt som har med datamaskinen å gjøre i den, så har det samme virkning? Nei, egentligt ikke. Men det er bedre enn ingenting. Da slipper du iallefall noen problemer.... ok, takk:) Kan du gi noen eksempler på forskjeller på en normal skjøteledning og et overspenningsvern? Overspenningsvern er en regulator som passer på at spenningen ikke blir får høy. Normal skjøteledning er bare en passiv dum skjøteledning ok, takk for all hjelpen:) Så altså, om jeg kobler en jordet skjøteledning i en jordet stikkontakt så får jeg samme virkning som et overspenningsvern? Hehe, nei nei, men då kan du ha eit finvern kopla til utstyret. Hadde du hatt det vernet på ein ujorda stikkontakt hadde det ikkje hatt noko effekt. ok, takk for all hjelpen:) Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 Tar opp en gammel tråd for å spørre om noe relatert. Hvorfor skal man kjøpe denne http://www.clasohlson.com/no/Overspenningsvern/Pr361258000 og ikke bruke denne http://www.clasohlson.com/no/Overspenningsvern/Pr322271000 med en normal skjøteledning etter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå