Nightwish Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Har sett at mange fond går nedover så det synger om dagen, har selv investert i DnB NOR SMB og der går det mot stor tap hvis ikke tallene stiger snart. Noen som har formeninger? Bør mange selge seg ut eller vente til det eventuelt stiger igjen? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Alle svar du vil få her blir ren gjetting og du bør ikke basere investeringene dine på noen av dem. Det eneste som er sikkert er at markedet generelt vokser med høyere rate enn penger som er syltet ned i bank. Men da snakker vi selvsagt om et lengre tidsperspektiv. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Som mad_arab skriver er det umulig å vite. Det som er sikkert er at de som forsøker å hoppe ut og inn for å kjøpe når markedet er lavt og selge når det er høyt statistisk sett får lavere avkastning enn de som bare blir sittende. Les fondstråden. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 SMB-fondene er jo spesielle i denne sammenhengen. Dette mtp at fondet investerer i små selskaper med høy risiko som har en tendens til å svinge mye. Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Det først når børsen er høy at vanlige irrasjonelle mennesker med de vanlige psykologiske svakhetene blir lokket til å investere på børs, ofte i de fondene med historisk best avkastning den siste tiden. Det er en oppskrift på dårlig fremtidig avkastning og det kan ta flere år før man er i null om det sammenlignes med banksparing. Nå er det en bedre tid for å investere fordi aksjene er billigere. Se på Norske skog. Det skje mye positivt i selskapet, men fortsatt er aksjekursen på ca. 22. Det generelle børsklimaet drar ned aksjen. For å tjene inn igjen et indeksfond kjøpt på toppen i fjor må børsen stige til nesten 600 i løpet av sommeren 2009 sammenlignet med banksparing. Jeg tror ikke at det kommer til å hende. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 Jeg har ca 15 slike fond fra Postbanken. Er det mulig å forutse fremtiden for disse fondene? Jeg kjøpte våren 2006, hvor lang vil det minimum ta for at fondene får en verdi av rundt 600 kr? Sorry for å stjele tråden litt Lenke til kommentar
festen Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Jeg har ca 15 slike fond fra Postbanken. Er det mulig å forutse fremtiden for disse fondene? Jeg kjøpte våren 2006, hvor lang vil det minimum ta for at fondene får en verdi av rundt 600 kr?Sorry for å stjele tråden litt Umulig og si. Markedene nå bærer preg av at inflasjonen er på vei opp samtidig som vi er på vei inn i en lavkonjunktur. Det er ikke bra for aksjemarkedet, og jeg tror ikke stemningen på Oslo Børs er slik den har vært ved tidligere bunner. Men om dette er en lavkonjunktur som skal preges av høye energipriser vil det heller ikke bli som ved tidligere bunner. Jeg tror det gjelder å beholde litt perspektiv og se på børsen slik utlendinger ville sett på Oslo Børs. Som en litt eksotisk og risikabel børs. Den høye oljeprisen skaper muligheter for å sikre seg billige aksjer i utlandet. Vedvarer den høye oljeprisen forventer jeg at inflasjonen vil "ta av", sammen med prisen på gull, men det er høyst spekulativt. Om oljeprisen skal ned og ""gruse" børsen hadde det vært fint og hatt penger i fond i utlandet. Det som er spesielt nå, det er at verden rammes av stram kreditt og høye energikostnader samtidig. SAS merker dette ved at de har økende andel tomme seter samtidig som de også rammes hardt av høyere oljepris. Kanskje kredittinnstramningen på sikt vil dra med seg oljeprisen ned. Vanskelig og spå, men det skulle ikke overraske meg. Endret 7. juli 2008 av enim2 Lenke til kommentar
Strukt Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Har is i magen jeg, men jeg har jo heller ikke noe mye penger i fond ... kanskje derfor jeg ikke er så nervøs selv om mine fondandeler har sunket noe. Jeg får nesten lyst til å kjøpe mer dersom fondene går dårlig, istedenfor å selge. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det er en kjent sak at de som kjøper når det rister på verdens børser når ingen vil ha aksjer sjeldent driter seg ut. Lenke til kommentar
festen Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Det som er så vanskelig, er at hvis en skal holde på som han rogern i netfonds, eller hvemsomhelst ellers som følger markedet på den intensive måten, er at en nesten risikerer å bikke over mentalt av å spå hvilken vei markedet skal gå og være så tilpasset til markedet. Jeg mente BNI var et bra kjøp rundt 97, så gikk det til 90, jeg visste det var billig (i nok omtrent samme pris som buffet handlet til (i nok), eller noe billigere, samtidig som inntjeningen har gått veldig opp i etterkant, men det så ut til å bli enda billigere og jeg fikk ikke ut fingeren. Nå er det oppe på 98,5 pluss at dollaren har styrket seg og jeg føler meg som en idiot som ikke kjøpte på 90. Noe av grunnen til at det er problematisk er at jeg gjerne handler for 0,5-2 mill i slengen og da er det lett og bli for fokusert og besatt av at hver handel skal være smart. Det er mye lettere å gjøre det som er rasjonelt hvis en sparer jevnlig og plasserer det i markedet, fremfor å flytte på større summer om gangen. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 9. juli 2008 Del Skrevet 9. juli 2008 Selv sprer jeg gjerne mine handler over lengre tid når jeg tar langsiktige posisjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå