Gå til innhold

Erfaring med overgang fra Windows


Anbefalte innlegg

Hei,

Eg tenkte det kanskje hadde vore kjekt med ein tråd der dei tidligare Windows-brukarane fortel om overgangen frå Windows til Mac. Eg har prøvd Mac ei veke nå, og tviler på at eg går tilbake til Windows igjen, med mindre eg må.

Så fortel oss om di erfaring - korleis var det å skifte?

 

Hensikten med tråden er enkel - å fortelje dei som vil bytte korleis det var for oss som allereie har tatt steget. Eg går frå å vere ein relativt trofast Windows-brukar som har fått begeret fylt. Har alltid jobba med Windows, og har ofte vore den typen som hjelpe alle venner og kjente med ulike problem. Og omtrent alle maskinene mine har vore bygga frå botn. Men eg fekk meir enn nok, og har i samanheng med sommarjobb fått meg ein iMac - som bler trokke frå lønna. Utmerka måte å prøve det på. Og eg er fornøgd. Det er ikkje berre noko dei seier og noko du ser på reklamen, ting GÅR fort. Ting heng seg sjeldan, og alt går fort. Kjører Photoshop, InDesign, Illustrator og meir til samtidig. Surrealistisk for ein tidligare Windows-brukar. Ein anna ting å trekke frem er at det ser bra ut uansett kor tungt ein arbeider. I Windows har eg alltid slått av effektar for å forbere ytelsen - ingen vits no. Einaste som krev tilvenning er tastaturet. Command er ofte det same som CTRL i Windows, og ulike tegn når ein jobbar med web er litt merkelig plassert i forhold til tidligare. No synst eg det er betre plassert. Lette lenge etter "curly-braces", altså { og }. Ein anna ting at eg må tenke litt meir logisk enn før. Skal eg slette et program må eg ikkje klikke start>kontrollpanel>legg til og fjern programmer og slite i 4 år med masse stringar i registeret som eter ressursar - nei eg dreg og slepp det i papirkurva. Utroleg!

 

Men nok om meg. Kom med DI erfaring om overgongen. Kanskje denne kan bli sticky?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bootcamp gjør det fullt mulig å legge inn Windows på en Mac ja. En kan også bruke virtuelle installasjoner gjennom Paralells Desktop, VMWare Fusion o.l. for å kjøre lettere programvare i Windows eller andre operativsystemer.

 

Jeg kjøpte min første mac, en Macbook Pro for snart 1 år siden, så jeg vet ikke hvor pålitelig min hukommelse vil være for den reelle opplevelsen av overgangen var. Men kan jo gjøre et forsøk.

 

Oversikten over programvare hadde jeg prøvd å få meg i forveien, det tok vel en 2 uker etter jeg hadde gjort bestillingen før jeg fikk maskinen min, så det var nok av tid til å surfe forum, nettsider og høre på Podcasts (Macbreak Weekly) for å få hint og tips om hva jeg kunne bruke på maskinen. Det var i begynnelsen av et semester og lagrene var vel noe tomme, så jeg måtte vente på min maskin fra fabrikkene i Kina. Jeg er en person fint beskrevet som IT-interessert og har erfaringer fra både Windows og noe linux, så jeg var åpen for at ting fungerte anderledes en hva de gjør på Windowsplatformen, noe mange brukere ikke er og som er til stadig irritasjon i mine situasjoner som "IT-fyren" for venner, slekt, og deres venner og slekt :p Men jeg ble overasket hvor lettfattelig systemet var, det tok ikke mange minutter å orientere seg, da flere av de sentrale ikonene for flere av de viktige funksjonene var i Dock fra før av og mye var selvforklarende eller lett funnet ut av.

 

Installasjoner var overaskende lett, de fleste applikasjoner var ofte bare å "mounte", altså dobbeltklikke den nedlastede .dmg filen, og dra applikasjonsfilen til applikasjonsmappen, ofte med snarvei i vinduet installasjonsfilen befant seg.

 

Oppsett og instillinger var ikke mer komplisert og ofte lettere enn på andre platformer. Så det tok ikke lang tid(Det er snakk om noen minutter) før en har hva de fleste trenger for å begynne å utforske systemer, funksjoner og programmer på platformen. "Smertefritt" kan jeg så absolutt bruke i min egen erfaring av overgangen, kombinasjonen av ny hardware og nytt operativsystem hjelper nok veldig på til å gi en forfriskende ny start på IT-delen av livet sitt :)

 

Jeg tar forbehold at jeg kanskje har mer kunnskap om IT enn den gjennomsnittelige bruker, men tror ikke det er den gjennomsnittelige bruker som henger på Diskusjon.no heller, brukere her pleier å ha en over gjennomsnittelig interesse og kunnskap for IT fra før av.

 

Erfaringen min etter min innlendene fase for OSX kan vel summeres med "mindre jobb". Jeg føler jeg bruker mindre tid på triviellt vedlikehold, tweeking, nyinstallasjoner og lignende en hva jeg gjorde før og jobber mer med hva jeg skal/vil. Operativsystemet er også mer fornøyelig, og estetisk behagelig en hva Windows og Linux er uten mye ekstra programvare, skins og lignende.

 

Jeg føler det er et behagelig arbeidsrom jeg har betalt for. Jeg kunne klart meg med et rom med en trekasse, et gammelt campingbord og vegger med liten isolasjon, men jeg følte for å gi noe mer for en god kontorstol en skikkelig arbeidspult, noen tepper og et slik kult lite banzai-tre til å ha i hjørnet i et godt temerert og ventilert lokale, og jeg føler det var verdt det. :)

 

Selv var ikke utgiftene noe store, studentutviklerprogrammet til Apple sørget for 20% rabatt, og med det ble det faktisk det billigste alternativet fra norske butikker av maskiner med LED-skjerm i perioden jeg kjøpte den :)

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg kjøpte for kort tid siden ny laptop, og valget falt på mac denne gangen. Som første intrykk må jeg bare si at OSX virker utrolig stabilt og gjennomført. Det som slo meg med OSX var ikke de store forandringene, for det er jo definitivt anderledes å jobbe med enn windows, men alle de små endringene ift. windows. Små enkle ting man ikke alltid legger merke til, men som gjør arbeidsflyten raskere og enklere.

Har lyst å trekke fram to ting jeg la spesielt godt merke til:

 

1. "Preview" funksjonen med å trykke space på det meste av filer/dokumenter for å få en forhåndsvisning. Dette funket overraskende bra og ekstremt hurtig, på det alle meste av dokumenter jeg har prøvd. Bilder, mp3 filer, word, pdf etc. I tillegg ble jeg skikkelig overrasket da den spiste raw filene fra nikon kameraet mitt uten problemer. Disse har jeg enda ikke klart å få til å virke skikkelig i windows med drivere, uten spesialprogrammer som LR og ACR.

 

2. Filsystemet. Hadde iTunes oppe og hørte på mp3'er. Mens jeg gjorde dette forandret jeg navn på mp3 katalogen. Musikken spilte videre, og resten av playlista fungerte fortsatt! Så jeg tipper den oppdaterer filbanen automatisk. Oppdaget den der med en tilfeldighet og fikk nesten bakoversveis :-) Prøv å gjøre det samme med winamp i windows..

 

I tillegg så synes jeg at programvaren som følger med er veldig bra, så jeg har ikke hentet mange erstatningsprogrammer for det som allerede er der. Har installert Photoshop og Lightroom som de to viktigste tilleggene, kanskje den største grunnen til at Linux aldri ble noe fullverdig alternativ. Printeren fungerte også helt uten noen drivere og andre tulleprogram som følger med, og generelt har jeg ikke hatt noen problemer med bruk i det hele tatt. Det kanskje noen savner med første gangs bruk er oppgavelinjen for å finne igjen programmene, men etter litt tilvenning er det ikke noe stort problem. alt+tab og expose gjør en god jobb..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte en MacBook (svart) for 1 måned siden etter å ha brukt diverse windows versjoner. På skolen er det Windows det går i, så har vel blitt en bruker som bruker begge deler. Men nå i ferien har jeg faktisk ikke vært på min gamle Windows maskin mer enn til å flytte over noen filer.

 

Overgangen var veldig lett, men er en del snarveier fra Windows som sitter langt inne som ikke gir noen funksjon lenger :p Men begynner å få teken på Mac snarveiene.

 

Jeg driver en del med videoredigering og Adobe Premerie CS3 Pro redigere HD opptak som en drøm og fungerer veldig bra. Å kjøre både Photoshop og Premiere samtidig er heller ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Kjøpte Imac for akkurat 1mnd siden. Det er kanskje det smarteste jeg noen gang har gjort. Ikke bare er den fin å se på, men den funker fett. Planer om å kjøpe meg 4GB ram så den blir enda bedre. Merker at jeg ikke klarer mange programmer samtidig hvis jeg bruker programmer som Photoshop cs3. Syns det er så deilig å endelig fått meg mac. tenkt på det lenge. En annen deilig følelse er at jeg aldri skal tilbake til windows. Så om 40år når jeg er stor skal det ikke være no windows pc i huset, men masse macer. Jeg bruker den mye til arbeid som å lage plakater og bursdags greier for folk. Tjener på det. Den er genial å redigere filmer med og bildene mine blir også fine. Etter jeg har fått mac og pappa har prøvd den litt. Har han bestemt å kjøpe en macbook air og en macbook pro. Macbook air til stua og Macbook pro på jobb/kontoret. Han har også bestemt at vi alle skal få Iphone ;) Så det blir deilig.. Så alle Windows bruker bør bare kaste pc ut og få seg en mac. Kjenner masse av folk nå som har skjønt det at mac er best. Så de skal få seg en sjøl.

Lenke til kommentar
Så alle Windows bruker bør bare kaste pc ut og få seg en mac. Kjenner masse av folk nå som har skjønt det at mac er best. Så de skal få seg en sjøl.

Det kommer an på hva du bruker maskinen til... Personlig har jeg veldig mange programmer som jeg ikke kan leve uten, som er windows only... (Foobar2000, FFDShow, Irfanview, Diskeeper, Newsleecher)

Og, alle de gode spillene fungerer kun på windows :)

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
Det kommer an på hva du bruker maskinen til... Personlig har jeg veldig mange programmer som jeg ikke kan leve uten, som er windows only... (Foobar2000, FFDShow, Irfanview, Diskeeper, Newsleecher)

Og, alle de gode spillene fungerer kun på windows :)

Uten å gå ut av OS X, kan du launche alle disse applikasjonene med virtualiseringsverktøy som CrossOver (Wine på OS X), Parallels Dekstop og VMware. Ellers er det null stress å installere Windows på Intel Mac-er.
Lenke til kommentar
Det kommer an på hva du bruker maskinen til... Personlig har jeg veldig mange programmer som jeg ikke kan leve uten, som er windows only... (Foobar2000, FFDShow, Irfanview, Diskeeper, Newsleecher)

Og, alle de gode spillene fungerer kun på windows :)

Uten å gå ut av OS X, kan du launche alle disse applikasjonene med virtualiseringsverktøy som CrossOver (Wine på OS X), Parallels Dekstop og VMware. Ellers er det null stress å installere Windows på Intel Mac-er.

Crossover er veldig ustabilt.

 

Du innstallerer Windowns om du skal bruke Parallels eller VMware Fusion.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dama kjøpte seg en Macbook, ble sittende å sikle når hun startet den opp for første gang, etter tjue minutt kastet jeg meg i bilen, fikk en go deal på eplehuset og angrer ikke et sekund!

 

OSX er helt genialt! var så drittlei av oppdaterings maset fra Norman/Windows/Adobe/Java/office at jeg holdt på å spy av hele windows til slutt, nå er den tiden forbi for godt. Deilig endelig å kunne bruke en laptop til det man ønsker å ikke bare sitte å vedlikeholde driten hele tide.

 

Maskinen er lekker og programvare pakken er helt genial, eneste man kan kritisere er prisen, Mac er for dyrt, en Macbook Pro burdte ligge under 10 tusen og Macbooken ligge på 5-6 tusen.

 

Kan ikke anbefale Mac varmt nok! bytt idag og du vil ikke angre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Dama kjøpte seg en Macbook, ble sittende å sikle når hun startet den opp for første gang, etter tjue minutt kastet jeg meg i bilen, fikk en go deal på eplehuset og angrer ikke et sekund!

 

OSX er helt genialt! var så drittlei av oppdaterings maset fra Norman/Windows/Adobe/Java/office at jeg holdt på å spy av hele windows til slutt, nå er den tiden forbi for godt. Deilig endelig å kunne bruke en laptop til det man ønsker å ikke bare sitte å vedlikeholde driten hele tide.

 

Maskinen er lekker og programvare pakken er helt genial, eneste man kan kritisere er prisen, Mac er for dyrt, en Macbook Pro burdte ligge under 10 tusen og Macbooken ligge på 5-6 tusen.

 

Kan ikke anbefale Mac varmt nok! bytt idag og du vil ikke angre.

 

Haha..evig bra! Da må det jo virkelig ha gjort et bra førsteintrykk :-) Strengt tatt så er det ikke så veldig dyrt i lengden hvis du tenker på alle tiden du sparer på å slippe oppdateringsmaset og vedlikeholdet ;) (Selv om engangsutgiften unektelig svir litt i pungen) Jeg synes nå det var verd den stive prisen allikevel..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Deilig endelig å kunne bruke en laptop til det man ønsker å ikke bare sitte å vedlikeholde driten hele tide.

Fakta. Eg taklar ikkje Windows meir no. Etter eg switcha te Mac kan eg ikkje bruke ein Windows maskin utan å få store aggresjoner. Skal ein slette eit program må ein gjennom veivisare, slette dei frå registere, fjerne alle snarveiar osv.. På Macen slepp eg dei berre i bosset. Genialt.

Lenke til kommentar

har så langt ikke møtt på problemer, jeg får gjort det jeg vanligvis skal gjøre på en enklere måte enn i windows, når jeg tenker meg om er windows noe skikkelig møkk, bruker det på jobb (både xp og vista) og det er og blir lite brukervennlig i forhold til OSX.

 

En fryd å komme hjem, fyre opp Macbooken og slippe å vente på alle programmene som må starte opp før du kan bruke maskinen, nice work Apple!

Lenke til kommentar

Kan forsåvidt skrive inn her jeg også :-)

 

(Gratulerer med mac Steffen, var på tide! Du har sikla hele året!)

 

Jeg kjøpte med Macbook i februar 2007, noe jeg var vanvittig fornøyd med. Som alle over her skriver, alt var så utrolig enkelt! Jeg endte opp med å selge Macen min allerede i august, da vi fikk Dell XPS via skolen - et råskinn av en maskin, i teorien.. Jeg og trådstarter (klassekompis) har irritert oss grønne over Dell hele året, der jeg kan nevne blåskjerm, knapper som detter av ved vanlig bruk, batteritid på 20 minutter, treg som sirup - dette på en maskin til nesten 25.000 kroner. Det er SYKT det, og det skjedde mer enn en gang at den nærmest var på vei ut av vinduet i 2. etasje :p

 

Med andre ord, en ganske trist overgang. Men ettersom det nærmet seg skoleslutt, og jeg skulle flytte hjem igjen (tok et år utenbys) - gikk jeg til innkjøp av en stasjonær pc med windows. Merket var forresten Compaq. Jeg kjøpte også en 32" Philips som jeg skulle bruke som skjerm. Satt i en uke ca, med konstant hodepine da skjermen ikke ble skikkelig stilt inn, UANSETT hva jeg gjorde. Tenkte for meg selv, at nok er nok! Gikk tilbake med pcen (elkjøp, 30 dagers returrett).

 

Tenkte at nå var det på tide å kjøpe meg Mac igjen, og valget falt på Mac mini. Med studentrabatten ble det ikke værre enn 4200,- for den billigste utgaven, noe som holder plenty for mitt bruk. Jeg koblet macen til Tven, og var klar til å stille den inn. Men neida, der var bildet klart som blekk :-)

 

Mac er helt utrolig!!!!!!!!!!!!!!

Endret av eidem
Lenke til kommentar

Fikk min Macbook Pro i går. Førsteintrykket er at det er utrolig gjennomført, stabilt, og elskbart. Er noe uvandt og jeg sliter litt med å vende meg til systemet (Har riktignok ikke gått mye tid, men er utålmodig)

 

Lurer blandt annet på hvordan jeg får opp webcam til å ta bilder, uten Ichat, finnes det en snarvei for merk alt (CTRL+A) feks... Men det kommer nok snart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...