Iceyas Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 For det første, veit ikke om dette er riktig sted, men prøver. Jeg har drivd og tatt litt bilder en stund, men ikke forstått ISO og alle de tingene. Så det jeg lurer på, er hvordan skal jeg stille inn kameraet til ulike situasjoner. Man bruker vel ikke kun "Sport modus og Portrett modus" osv Hvordan veit jeg hva jeg skal stille på og hva det skal stå på? Har foresten et Olympus E400 med Sigma 18-50mm F2.8 Takk for svar. Chriis. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det er et omfattende svar du ber om. Umulig omfattende. Les heller kompendiet først, så kan du stille spørsmål om det du ikke forstår. Det kompendiet finner du høyere opp på siden her som sticky. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Det er et omfattende svar du ber om. Umulig omfattende. Les heller kompendiet først, så kan du stille spørsmål om det du ikke forstår. Det kompendiet finner du høyere opp på siden her som sticky. Og manualen/bruksanvisningen for kameraet fant jeg var veldig nyttig..da har man straks noe mer konkret å spørre om...dessuten prøve og feile. Ta mange bilder og se på histogrammet. RandiA Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Okey, takk for svar. Er bare og sette seg å lese da Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 Sett kameraet på 'P', skru av Auto-ISO. ISO er sensorens sensitivitet. ISO100 er utgangspunktet på et E-400. Høyere ISO gir kortere lukketider, men mer støy (korn) i bildet. Å eksponere et bilde korrekt avhenger av tre faktorer: a) Hvor mye lys som slippes inn gjennom objektivet. - Dette avgjøres av blenderen, eller f-nummeret (f/2.8 f.eks.) b) Hvor lenge lyset slippes inn. - Dette avgjøres av lukkertiden, lukkertiden er en brøk. 1/60 betyr altså en sekstiendedels sekund. 1/125 er videre en kortere lukketid. Jo kortere lukketid en har, jo mindre en sjansen for å få et uskarpt bilde. c) Sensitiviteten på mottaksmediet (sensor eller film) - Dette beregnes som ISO. Dobbelt så høy ISO er dobbelt så sensitiv, dermed registrerer sensoren dobbelt så mye lys ved ISO200 enn ved ISO100. Blenderrekken: 1 - 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4.0 - 5.6 - 8.0 - 11 - 16 - 22 - 32 Jo mindre tall, jo mer lys slippes inn, dersom du endrer blender fra f/4.0 til f/2.8 slipper du inn dobbelt så mye lys. Blenderen bestemmer også hvor mye dybdeskarphet du får. Dybdeskarphet er hvor mye av bildet som virker å være i fokus. Mindre blender (høyere tall) gir mer dybdeskarphet. Dersom du benytter objektivet ditt på 18mm vil du ha mye mer dybdeskarphet med f/11 enn med f/2.8. Dette blir klarere på 50mm - og jo lengre brennvidde du har med en gitt blender, jo mindre dybdeskarphet har du. Det er også viktig å nevne at jo nærmere du er, jo mindre dybdeskarphet får du. Dessuten er gjerne objektiver skarpest i midten av blenderområdet. På objektivet ditt er dette mellom 5.6 og 8.0. Det er da objektivet gir optimal kvalitet. Derfor er blenderen det som er viktigst for fotograferingen, siden blenderen generelt er den faktoren som påvirker hvordan bildet blir i størst grad. Derfor bør du prøve deg mer og med med kameraet på 'A'. Da bestemmer du blenderen. Prøv deg gjerne frem med forskjellige blendere og forskjellige brennvidder (mm) på forskjellige avstander for å se effektene i praksis. Håper dette hjelper. Har samme kamera selv, så skal nok kunne gi deg ganske nøyaktige råd dersom du trenger det. Bare å spørre. Lenke til kommentar
Iceyas Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 Tusen takk for et langt og nyttig svar Simon Aldra Var mye nyttig for meg der, reiser til Island i natt, så får vell teste ut mye da Regner så mye hjemme nå, så våger meg ikke ut med kamera np Igjen, takk for nyttig info, mye jeg lærer idag Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Husk å skrive det ned da, så du husker det, dumt å være på Island og ikke huske noen ting Endret 6. juli 2008 av victoryseieren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå