atrax Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Kjøpte en gammel ødelagt tv for 10 kr på loppemarked, tenkte å skru det fra hverandre just for the fun of it Lurer bare på om det er farlig å lage hull/åpne bilderøret? Det står nemlig noen klistremerker med advarsler om 'x-radiation' på bilderøret.. Er det vakuum inni bilderøret? Er det plass til å montere en lyspære inni der? Og hvordan åpner jeg best mulig bilderøret dersom det er mulig og ikke farlig? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Ja. du dør når du gjør det. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Det er vakum i bilderøret. Du kan sikkert ta en lang metal gjenstand og dælje borti, men hold avstand fordi det spruter litt . Vær også forsiktig med strømmen. Kondensatorene kan holde på strømmen veldig lenge, ikke det at den er dødlig, men du kjenner den godt . Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 IKKE RØR :o hvis du ikke er tv reparatør Utladingen i enden av tv rør kan komme opp i 15.000 til 20.000 volt ! ( men relativt lite amper) I tillegg er det et enormt vacuum inn i bilderøret ! Jaja, da slipper du å føna opp håret ditt på en stund valget er ditt, hvis du vil ha en ny avantar ! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Ja. du dør når du gjør det. enkelt og greit, R.I.P 4ever ! Lenke til kommentar
atrax Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 IKKE RØR :o hvis du ikke er tv reparatørUtladingen i enden av tv rør kan komme opp i 15.000 til 20.000 volt ! ( men relativt lite amper) I tillegg er det et enormt vacuum inn i bilderøret ! Jaja, da slipper du å føna opp håret ditt på en stund valget er ditt, hvis du vil ha en ny avantar ! Tven har stått frakoblet strømnettet i flere måneder, så det er ikke en fnugg av en volt igjen i kondensatorene. Har allerede skrudd alt fra hverandre, har kun bilderøret igjen. Og avataren min er henta fra uglypeople.com, det er ikke meg, bare så det er sagt Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Og avataren min er henta fra uglypeople.com, det er ikke meg, bare så det er sagt Nå værte du skræmt hahahhahhahaa Da er det bare å passe seg for vacuum ellers får du deg en ny hårstyle !!! Lenke til kommentar
atrax Skrevet 14. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2003 Etter nærmere ettersyn lurer jeg på om det er en glassplate foran bilderøret, kan det stemme? Kan jeg altså ta ut bilderøret og dermed ha en tv der jeg kan ha ting inni, som en slags 'utstillingsboks', med glass foran? Kan noen bekrefte/avkrefte? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. mars 2003 Del Skrevet 14. mars 2003 Jepp ! Ja takk, begge deler ! you se om det er glassfront foran som er delt av sjølve kassen ! Lenke til kommentar
Tigeren Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Mekk akvarium inni TVen da! Det hadde vært tøft! Lenke til kommentar
Vice Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Er ikke noe problem å "åpne" billedrøret. Slegge fungerer fint. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 16. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2003 Mekk akvarium inni TVen da! Det hadde vært tøft! Har tenkt på akkurat det! Spørsmålet blir bare om det forbanna bilderøret lar seg åpne på en slik måte at jeg kan lukke det igjen, med litt silikon om nødvendig... så slegge funker ikke for meg :-? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Mekk akvarium inni TVen da! Det hadde vært tøft! Har tenkt på akkurat det! Spørsmålet blir bare om det forbanna bilderøret lar seg åpne på en slik måte at jeg kan lukke det igjen, med litt silikon om nødvendig... så slegge funker ikke for meg :-? Ok, hva med å prøve å drille/skjære med feks. en Dremel. Tror det er det beste dersom du skal ha et intakt billedrør. Kanskje sprekker det litt akkurat når du går igjennom og trykket utlignes men men... Lenke til kommentar
atrax Skrevet 16. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2003 Har ikke dremel, kun vanlig drill...funker det å drille i glass da? Lenke til kommentar
Bach Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Det der er en ganske skummel operasjon. Hvis røret plutselig imploderer risikerer du å måtte plukke ut veldig små glassbiter fra stort sett hele deg. Bruk ihvertfall "kondomdrakt" og vernebriller. Lenke til kommentar
zauron Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Bare slå forsiktig med en skrutrekker bak på billderøret, innover liksom. Det sier pfffffffft å såå kan du fylle opp med vann eller hva du ønsker. Det er et gitter inne i røret, helt foran der skjemen er. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 Mekk akvarium inni TVen da! Det hadde vært tøft! Har tenkt på akkurat det! Spørsmålet blir bare om det forbanna bilderøret lar seg åpne på en slik måte at jeg kan lukke det igjen, med litt silikon om nødvendig... så slegge funker ikke for meg :-? IKKE GJØR SOM MORA DIN SIER !!! Dette kan være livsfarlig :o !!! Ps. jeg vil bli din verge hvis du j##vla bra livsforsikring !! Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 haha, denne tråden leste jeg til å bli "farlig å åpne bildør" nå har det vel klikka for noen tenkte jeg.. :o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå