runniz Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) ..men jeg er helt fersk i faget. Det jeg vil forsøke å oppnå er ca 3 GHz for 24/7 bruk. Lar det seg gjøre? Og; hehe, det viktigste; hvordan? Noe jeg må huske på å gjøre i BIOS? Holder det å sette FSB til 400? (Q9300 har 7.5 multiplier på 333 MHz). Må jeg slå av noen "auto"-innstillinger i bios? hvilke? En eventuell guide til praktisk overklokking mottas med takk Endret 21. juli 2008 av runniz Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Hvis du har ddr2 800 minne skulle det være en kurant sak med bare å justere fsb til 400. (med P5E skulle det være så enkelt) Last gjerne ned CoreTemp 0.99 og Real Temp 2.60 for å sjekke at du har fått kjøleren godt montert. Temperaturen målt med Real Temp burde da være på 30-35C edit:litt skrivefeil Endret 6. juli 2008 av Anvil Lenke til kommentar
runniz Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Hvis du har ddr2 800 minne skulle det være en kurant sak med bare å justere fsb til 400.(med P5E skulle det være så enkelt) Last gjerne ned CoreTemp 0.99 og Real Temp 2.60 for å sjekke at du har fått kjøleren godt montert. Temperaturen målt med Real Temp burde da være på 30-35C edit:litt skrivefeil Takk. Har 800-minne ja. Men temperaturene i RealTemp viser nå, før klokking, ca. 40'C. I CoreTemp ca. 50'C. Hvilken meny i bois leter jeg etter for å justere fsb? PS: har også lagt merke til at multiplieren noen ganger endres mellom 6 - 7,5 når jeg ser på CPU-Z - Hvorfor gjør den det? Endret 6. juli 2008 av runniz Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Har ikke tilgang til bios'en min nå men det heter noe sånt som "AI Overclock tuner", denne setter du til Manual og da får du frem fsb, pcie (som du setter til 100 eller 101). Var kanksje litt høy temp men de er ikke helt til å stole på alltid. (Min Q9550 ligger IDLE på ca 35C med en TRUE kjøler ved 3.4GHz har også en Q9450 som ligger på ca 40C ved 3.4GHz, så temperaturen varierer noe) Du får følge med temperaturen, hvis den blir veldig høy under belastning bør du sjekke monteringen og ev. kjøpe en bedre kjøler. mht multiplier som vandrer melom 6-7.5 så er det helt normalt, prosessoren klokkes ned for å spare strøm når den ikke er under belastning. Endret 6. juli 2008 av Anvil Lenke til kommentar
runniz Skrevet 6. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Kjølingen består av den vifta som var med prosessoren, noe annet er ikke montert =/ Var med en "optional fan" (liten sak) som er "for use in junction with passive cooler or water cooler ONLY.", noe jeg tolker som at den ikke bør brukes med vifta som allerede er der? Vil en vifte som f.eks. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312473 bråke mer enn den som er der? Hva er pcie? som sagt; veldig fersk i gamet Endret 6. juli 2008 av runniz Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. juli 2008 Del Skrevet 6. juli 2008 (endret) Jeg har hatt endel Zalman kjølere men har sluttet med dem pga støynivået. Kan anbefale denne som kjøler godt og som er i samme prisklasse. Xigmatek eller OCZ Vendetta som er samme kjøleren. Hvis du kan bruke mer penger er følgende å anbefale Thermalright Ultra 120 Extreme (TRUE) Thermalright HR-01 Plus Du må kjøpe vifte i tilleg på begge Thermalright prosessorene. eks Nexus 12cm. Noctua NH-U12P Alle disse kjølerne er stille i forhold til Zalman. PCIE Frequency finner du rett under FSB i bios. Endret 6. juli 2008 av Anvil Lenke til kommentar
runniz Skrevet 7. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) Jeg har hatt endel Zalman kjølere men har sluttet med dem pga støynivået. Kan anbefale denne som kjøler godt og som er i samme prisklasse. Xigmatek eller OCZ Vendetta som er samme kjøleren. Hvis du kan bruke mer penger er følgende å anbefale Thermalright Ultra 120 Extreme (TRUE) Thermalright HR-01 Plus Du må kjøpe vifte i tilleg på begge Thermalright prosessorene. eks Nexus 12cm. Noctua NH-U12P Alle disse kjølerne er stille i forhold til Zalman. PCIE Frequency finner du rett under FSB i bios. Takk for kjøletips! Med antec-kabinettet trenger jeg ikke mer støy. Og det var godt og høre at multiplieren stiger ved belastning. update: Gikk bare bra å klokke til 3 ghz bare ved å justere fsb. Temperaturen stiger fra ca 35'C til 42' +- 2', men tempen til de forskjellige corene er rundt 65'C +- 5' (Prime 95). Bestilte en OCZ Vendetta 2. Endret 21. juli 2008 av runniz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå