Gå til innhold

LAN ombord i fly


Anbefalte innlegg

Nå trenger det strengt tatt ikke være så vanskelig. Men jeg skjønner at du er imot at folk bruker noe annet enn hva som er på flyet orginalt.

 

2 usb stikker er ikke en mengde, men ja, det blir litt ekstra kabler, so what? Så fremt de ikke må trekke tp over hele flyet, plager det bare dem om de ikke legger dem opp smart.

 

Ja plassen kan bli et problem, men det kommer veldig an på flyet det er snakk om, uansett et valg de selv må få ta, om det ikke fungerer, er det ikke verre enn at de pakker dem ned, og bruker hva som er på flyet fra før av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel strengt tatt ikke så veldig ann på flyet, de skal fly A380 med Singapore Airlines. På turistklasse så er dette det de møter:

1289360.jpg

Går nok fint å jobbe med laptop der, annet enn at de kanskje ikke har strøm (i alle andre flyene til SAL så er det kun First og Business class som har det, og det er snakk om 110V AC). Ser ikke ut som det er stikkontakte i de setene der heller.

 

Menmen, får no bare prøve. Ville uansett gått for WLAN om jeg skulle gjort noe slik.

Lenke til kommentar

Det skader da virkelig ikke å prøve spør du meg. Jeg har selv tatt fly til new zealand via tyskland(london på veien tilbake), singapore, sydney og wellington. Jeg skjønner veldig godt om du/dere vil ha noe annet å gjøre enn å se på 10-15 filmer og spille spill med den nok så knotete fjernkontrollen. Da jeg reiste var det bare veldig enkle spill ala pac man som man gikk fort lei. Et ordentlig headset som skjermer suselyden fra flyet er det jeg kanskje sterkest kan anbefale fordi den lyden blir man aldri helt vant til. Headsettet man får på flyet er veldig lite behagelige og skjermer ikke noe lyd. Det er litt off topic, men selv om man havner ved en nødutgang og tenker "jippi nå har jeg god plass til å strekke på beina" så kommer det til å fylle seg opp med folk der som nærmest lener seg foran ansiktet ditt for å se hvilken film etc. man ser på. Det er en lang tur, men den er absolutt værdt det.

 

Ps. på gardermoen spilles det listepopp, samme i england, techno i tyskland, absolutt ingenting på singapore airport og folk-rock/rock/country i australia.

Lenke til kommentar

Føler at jeg kvervulerer litt med meg selv her (ha, jeg sa det før noen av dere andre påpeker det :p ), men det du sier om støydempende headset er faktisk en av tingene Panasonics eX2-system består av, og SAL har ganske sikkert montert det også (ihvertfall i et fly som er mindre enn ett år gammelt).

Noise cancellation

Noise cancellation technology cancels ambient cabin and engine noise, delivering clearer, brighter audio at lower volumes.

 

Har selv ett Bose Aviation Headset X jeg bygde om (er egentlig ett pilotheadset med mikrofon) for å kunne bruke til å høre på musikk på fly med. Annet enn at det er litt stort å drasse på, så er det helt fantastisk å kan sette seg ned å ikke høre unger som skriker, motorstøy og skravling. :)

Lenke til kommentar

Da jeg fløy den ruten (i fjor), var det ingen strømtilgang, men er ikke helt sikker. Var dessuten økonomiklassen jeg satt på da, så hvis man reiser i business - eller første klasse får man nok strømkontakt.

 

Det jeg er sikker på er at man kan spille Super Mario, så det skal vell dekke det meste :!:

Lenke til kommentar
Bra du legger til ting du ikke har peiling på.

 

Hvordan kan du uttale deg om at de kommer til å rope seg imellom noe mer ved bruk av laptop enn ved bruk av det som er på flyet orginalt?

 

De sier heller ingenting om cs, for alt du vet, kan de ha planlagt å spille hjerterdame.

 

Hvorfor den aggressive holdningen?

 

Hva er det jeg ikke har peiling på?

Har truffet grupper med ungdommer som LAN'er sammen mer enn en gang når jeg er ute å reiser, og jeg har enda til overs å se noen som bare stille sitter å spiller hjerterdame.

Men for all del, gjør som dere vil. Ser bare ikke helt poenget i å skal gjøre ting så utrolig mye vanskeligere og mer komplisert enn de er (mengde med nettverkskort osv. for å sitte ganske trangt med laptopen i fanget å spille hjerterdame eller hva som går å spille sånn), når man bare kan bruke det toppmoderne systemet som er montert i flyet, og få både multiplayer, filmer og mer.

Og nei, systemet er ikke 'old fashion'.

 

Litt rart at jeg spør men ossen spill er installert i flyet? er det sånn FPS spill osm feks call of duty 4 og battlefield og litt RPG spill og sånn?

Lenke til kommentar
Litt rart at jeg spør men ossen spill er installert i flyet? er det sånn FPS spill osm feks call of duty 4 og battlefield og litt RPG spill og sånn?

 

Det kan jeg ikke svare på, men søk litt rundt på Panasonic eX2 så finner du kanskje noe.

 

Er forresten selv nettopp landet i Bangkok etter en 11 timers flytur fra Kjøbenhavn, med SAS' A340-300, på businessclass.

Må ærlig innrømme at jeg så en halv film, og rørte ikke spillene. Var jevnt over opptatt med andre ting, og turen gikk unna alt for fort synes jeg. :p

Lenke til kommentar
Har selv ett Bose Aviation Headset X jeg bygde om (er egentlig ett pilotheadset med mikrofon) for å kunne bruke til å høre på musikk på fly med. Annet enn at det er litt stort å drasse på, så er det helt fantastisk å kan sette seg ned å ikke høre unger som skriker, motorstøy og skravling. :)

 

Hvor kan jeg skaffe meg ett slikt hen? Minnet litt om beyerdynamic dt770 pro, men regner med det der er total stillhet når man tar det på?

Lenke til kommentar

Flyheadsettet finner du vel på eBay blant flere plasser, men det er uforholdsmessig dyrt (Bose :p ). Å kjøpe ett slik for å rive mikrofonen av er jo også litt dumt (mikrofonen koster alene ~2k).

 

Lyden i headsettet er nok ikke noe å skryte av, kan nok ikke på noe vis sammenlignes med Beyerdynamics sine produkter. Styrken ligger i at nesten all områdestøy (dårlig til å filtrere stemmer og lyder av høy frekvens) forsvinner og blir byttet ut av en svak suselyd.

 

Men finnes jo lignende produkter som er lagd for det private markedet. Både Creatives Aurvana X-Fi og Bose's egne støydempende klokker. Men disse stenger vel ikke "fysiskt" ute lyder. :hmm:

Lenke til kommentar
Ettersom det er Singapore Airlines dere skal reise med så er altså dette relevant informasjon. Dette systemet har de innstallert på sine A380'er og med et slikt system i hvert eneste sete så er det bare dumt å komme med laptop å skal sitte å game LAN. Å begynne å trekke opp såpass mye kabler det er snakk om tviler jeg på at dere blir å få lov til heller (sikkerhetshensyn i tilfelle evakuering).

 

Relevant link, Panasonics eX2 system

 

Å strekke en kabel over midtgangen kan dere hvertfall bare glemme. Men his dere sitter 4 ved siden av hverandre på samme rekke får dere sikkert lov til å legge en switch mellom dere.

Lenke til kommentar
Men finnes jo lignende produkter som er lagd for det private markedet. Både Creatives Aurvana X-Fi og Bose's egne støydempende klokker. Men disse stenger vel ikke "fysiskt" ute lyder. :hmm:

Creative Aurvana X-Fi gjør det til en viss grad. Har headsettet selv, og er kjempe fornøyd, bortsett fra at batterilevetiden på batteriene som fulgte med var litt dårlig :p Skulle egnetlig ønske det trakk strøm fra USB også, men..

Lenke til kommentar

hvis dere først på død og liv er så avhengig av pcen at dere må gjøre det selv på den turen der, så hvorfor bruker dere ikke nettverk via strøm kontaktene? (de adapterene som det finnes flust av), vips, ferdig :) mest sannsynlig går mesteparten av flyet på samme kurs også ettersom dette kommer ut av inverteren mest sannsynlig (hvis ikke APU'en har 110v generator)

Lenke til kommentar

Eksisterer ikke 230V ombord i det heletatt, så alt av generatorer og invertere er basert på 115V.

Slik var det ihvertfall på SAS-flyet jeg tok her om dagen. Men disse kontaktene var kun tilgjengelig på business og economy first.

Men det stemmer nok som du sier at det blir kjørt fra invertere, enten fra 115V 400Hz eller fra 28V DC, resten av det elektriske systemet ombord er ihvertfall basert på 400Hz 115V og DC-spenning.

APUen blir heller ikke kjørt etter motorene er startet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...