Gå til innhold

LAN ombord i fly


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og tre andre skal snart til Australia, hvilket betyr laaaange flyreiser. Fra London, Heathrow til Singapore så skal vi kjøre Airbus A3880. Vi har funnet ut at det er tilgang til strøm for laptoper der. Vi vil derfor benytte oss av det og sitte å spille/se filmer etc. på flyturen. Er det noen der ute som vet om en måte man kan koble seg mot LAN på uten bruk av bluethooth, switcher/huber etc. Det må kunne drives via laptopen og vi skal koble sammen fire pc`er for å spille lokalt. Hvordan gjør vi det? Er det noen som har noen idèer.

 

Takker for svar

Mvh

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor ikke?

 

Fordi det ikke er lov med sendere i et fly:S

Vil mest sansynlig ikke ha noen påvirkning på flyet, men det er da egentlig ikke noe vits å ta sjansen..

 

Har glemt å slå av mobilen min mange ganger jeg:P og lever fortsatt:p

Lenke til kommentar

Er det noen flyselskaper som har åpnet for WLAN enda?

Hvis det er tilfellet så burde det funke fint med et lite ad-hoc nettverk.

 

Uten mulighet for WLAN så er det dårlig med andre alternativer enn masse ledninger. Det vil da også bli billiger og antagelig letter å konfigurere et lite nettverk med en switch, enn og kjøpe to slike usb-eth100 overganger.

Siden dere har tilgang på strøm burde dette være null problem. Bare legge switchen på gulvet mellom dere, og ta med 2x2m og 2x4m nettverksledning for å få det så ryddig som mulig.

Lenke til kommentar
hvorfor skal du ha 2? Du setter 1 i den pcen som skal være i midten, også har du en kabel til hver av de 2 andre pcene.

Da blir det 2 kabler + strøm.

 

Var det ikke 4stk pc det var snakk om?

 

Bra det er noen som kan å telle. Jeg så 3 og tenkte 3 pcer. Men var vist 1+3.

 

Jeg står fortsatt for at å kjøpe 3 minne"penner" vil være enklest. Da slipper man strømkabel for switch og en ekstra boks å drasse med seg. Alternativt trenger ikke en 4porter switch være så stor, men krever da strøm.

Lenke til kommentar

Men altså, dere er klar over at selv på vanlig turistklasse så er det et meget avansert entertainment-system på slike moderne langdistansefly?

Uten at jeg kjenner det bestemte systemet så er det helt sikkert et on-demand system (altså du velger hvilken film du vil se, og når du vil se den) i skjermen i seteryggen fremfor deg.

Godt mulig det er noen form for spill på dette også, det er ihvertfall masse musikk og masse film.

 

Utdrag fra en artikkel i et blad jeg tildels følger med i

The current Emirates ICE (ed. Information, Communications and Entertainment) system provides more than 600 channels of audio/video entertainment, of which 150 are movies ranging from current box office hits to classics to foreign films, plus 192 TV shows from comedy to music videos.

The system also has more than 40 games that can be played in-flight. All entertainment is "on-demand" Digital Video Recording viewing, allowing passengers to start and pause any program, the company said.

The eX2 system launched by Singapore Airlines, which the airline calls its "KrisWorld" IFE system, provides 900 channels for audio/video entertainment and 130 games. It's also capable of word processing, spread sheets and presentation applications.

 

Ettersom det er Singapore Airlines dere skal reise med så er altså dette relevant informasjon. Dette systemet har de innstallert på sine A380'er og med et slikt system i hvert eneste sete så er det bare dumt å komme med laptop å skal sitte å game LAN. Å begynne å trekke opp såpass mye kabler det er snakk om tviler jeg på at dere blir å få lov til heller (sikkerhetshensyn i tilfelle evakuering).

 

Relevant link, Panasonics eX2 system

Lenke til kommentar

Ja vet det er mange spill og filmer ombord i flyet. Men det er bare "old fasion" spill. Det er mye bedre å ha med egen maskin hvor du selv kan velge hvilket spild du vil spille. Tviler på at de har spill av nyere dato instalert. Det hadde krevd for mye ressurser. Hittil virker ideen med ett ekstra nettverkskort best. Det burde ikke være et problem å få til lan. Siden de tilbyr strøm i setet så blir det jo kabel styr med det. Så tviler på at de nekter oss å spille sammen. Så lenge vi ikke bruker bluethoot, wlan e.l. Alle flyselskaper nekter folk å bruke ting med senedere, da du selv kan velge dette på laptop så er det lov. Mobil skal f.eks være avslått under hele reisen. Det med swich/hub er uansett ikke mulig for det er ikke nok strøm utganger til fire laptoper og en switch/hub.

Lenke til kommentar

Det er jo faktisk flere flyselskaper som har drevet å eksperimentert med WLAN ombord på flyene sine, i tillegg til at det er flere flyselskaper som har kommet med GSM-nett ombord i flyene slik at du kan ringe og sende SMS med mobiltelefonen din.

 

Har du forresten 110V strømforsyning til PCen din? Det som er tilgjengelig i flyet er 110V AC, og ikke det samme som 220V systemet vi har her hjemme.

I tillegg, skal du reise på business eller executive class? Er kun disse som er utstyrt med strøm i setet.

Our 110 V AC in-seat power supply system lets you stay connected to your favourite software, games, and music from your laptop for the entire flight. Singapore Airlines offers in-seat power supply systems in First Class and Business Class seats on all B747-400 and selected B777-200 Extended Range aircraft. In-seat power supply system is also available on Business Class and Executive Economy seats on all A340-500s.

 

Leste du forresten det som sto hos Panasonic i linken min, som forklarer det eksakte systemet som SAL bruker?

Games

An expansive library of PC and Nintendo games covers nearly every game genre – puzzle, classics, trivia, action, adventure, strategy and more. Plus multiplayer options engage any number of passengers in friendly competition, from one-on-one bouts to cabin-wide trivia challenges.

Nei, det er ikke bare old-fashion spill.

 

Og som nevnt så har du tonnevis av filmkanaler og tv-serier, pluss en mengde med musikk av alle sjangre.

 

Men uansett, å begynne å rigge opp et helt LAN kommer til å fremstå som utrolig barnslig, og irriterende for medpassasjerer.

Vil på det sterkeste anbefale å legge LAN-planen død.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det plage de andre på flyet om de har fire seter ved siden av hverandre?

Og barnslig? Hva er barnslig med det?

 

Så lenge det ikke er snakk om eget serverskap med switcher og setup, men heller noe som 2xusb til tp overgang og 4 kabler.

Det er hovedsaklig bare kabler som kan skape rot, og om de f.eks legger de ned til siden og bak ryggen på hverandre, vil det være lite rot.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det plage de andre på flyet om de har fire seter ved siden av hverandre?

Og barnslig? Hva er barnslig med det?

 

Så lenge det ikke er snakk om eget serverskap med switcher og setup, men heller noe som 2xusb til tp overgang og 4 kabler.

Det er hovedsaklig bare kabler som kan skape rot, og om de f.eks legger de ned til siden og bak ryggen på hverandre, vil det være lite rot.

 

Fordi fire ungdommer som sitter å roper seg i mellom og spiller CS er irriterende, ihvertfall når det allerede er lagd en fullverdig underholdningsløsning ombord.

Lenke til kommentar

Bra du legger til ting du ikke har peiling på.

 

Hvordan kan du uttale deg om at de kommer til å rope seg imellom noe mer ved bruk av laptop enn ved bruk av det som er på flyet orginalt?

 

De sier heller ingenting om cs, for alt du vet, kan de ha planlagt å spille hjerterdame.

 

Hvorfor den aggressive holdningen?

Lenke til kommentar
Bra du legger til ting du ikke har peiling på.

 

Hvordan kan du uttale deg om at de kommer til å rope seg imellom noe mer ved bruk av laptop enn ved bruk av det som er på flyet orginalt?

 

De sier heller ingenting om cs, for alt du vet, kan de ha planlagt å spille hjerterdame.

 

Hvorfor den aggressive holdningen?

 

Hva er det jeg ikke har peiling på?

Har truffet grupper med ungdommer som LAN'er sammen mer enn en gang når jeg er ute å reiser, og jeg har enda til overs å se noen som bare stille sitter å spiller hjerterdame.

Men for all del, gjør som dere vil. Ser bare ikke helt poenget i å skal gjøre ting så utrolig mye vanskeligere og mer komplisert enn de er (mengde med nettverkskort osv. for å sitte ganske trangt med laptopen i fanget å spille hjerterdame eller hva som går å spille sånn), når man bare kan bruke det toppmoderne systemet som er montert i flyet, og få både multiplayer, filmer og mer.

Og nei, systemet er ikke 'old fashion'.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...