Gå til innhold

70-200 på Nikon D300 (Usikker på hvilket)

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest x antall tråder, noen tester og grafiske fremstillinger, så er jeg på randen til å gi opp.

D300'en min takler Iso opptil 3200 uten problemer, så mangel på VR kan kompenseres.

Hovedsaklig skal objektivet brukes til:

Sport: Basket, Fotball, Kamsport, Tricking og sikkert mer etter hvert

Portrett

Dyr: Fugler (kanskje), og andre dyr (hunder,katter m.m.)

Budsjettmessig kan jeg kjøpe:

Sigma 70-200 vanlig

Sigma 70-200 macro

Nikon 80-200

Nikon 70-200 vr

Problemet er at jeg etter ca 1-2 timers leting og etter å ha gjort dette altfor! mange ganger enda ikke greier å overbevise meg om at 70-200 VR er verdt prisen for min del.

Bildene jeg tar, med unntak om jeg begynner med basket skjer i dagslys og stort sett bruker jeg F5.6 - F8 og 1/640 og oppover på innstillingene. En annen ting er at jeg også kan justere sharpness i D300, slik at jeg stiller den opp i forhold til objektivet, noe jeg har gjort på 18-200 VR'en min, og den gir meg skarphet som jeg er veldig fornøyd med.

Jeg har lest litt om Nikon sin 80-200, men noen sier AF'en er treg, og følgefokus er viktig for min del. Dog kan dette korrigeres litt i D300, men jeg undres, jeg kan få Sigma 70-200 ikke macro for 3000 kr - 3500 kr, 80-200 AF D-ED til 3000-4500 kr. Nikon 70-200 VR koster meg minst 11 000 ettersom jeg ikke kan finne et eneste brukt eksemplar på foto.no eller ebay. (Eneste på Foto.no som koster 9000 er solgt, for der svarer ikke eier i det hele tatt)

Så, jeg undres, jeg skal ha SB800, eventuelt om dette blir billig, to SB 800, så hva ville man anbefale?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å si noe om hvor treg følgefokusen er på de andre kan jeg ikke si at 80-200 skuffet meg på D200 i godt lys. Fungerer ganske ypperlig, i mine øyne. 70-200VR har jeg bare prøvd på et D2x i veldig lite lys, så det kan jeg egentlig ikke si noe om.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Jeg skal straks gå for Sigma sin 70-200 Macro II (nyeste versjon) som koster 6999,-. Har testet litt i butikken når det var lite kunder, og autofokusen er sinnsykt kjapp! Skarpheten på 2.8 var veldig bra og objektivet var akkuratt så lett at det kan håndholdes med litt rask lukkertid

Edit: Sånn bare for å gi litt mer detaljert svar enn jeg gjorde på PM...

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...